ijonsson Posted October 27, 2023 Posted October 27, 2023 (edited) Spelar det någon roll om man kopplar returen från bränsletrycksregulatorn i toppen eller botten på tanken, kan det varierande mottrycket man får beroende på hur mycket soppa det är i tanken påverka trycket till spridarna? Regulatorn är gjord för fix tryck 3 bar, inte justerbar. https://fastroadcars.co.uk/store/index.php?route=product/product&product_id=141 Edited October 27, 2023 by ijonsson Quote
LUPUS Posted October 27, 2023 Posted October 27, 2023 (edited) om det kan påverka i teorin vet jag inte men jag släpper min retur nära botten i den i svetsade "catch tank " bulan. De är enda sättet jag kan komma på att få en inbyggd catch tank att fungera . Inte märkt någon störning på lamda , men har inte heller haft någon loggning på verkligt tryck . Vet det funnits teorier om risk för luft bubblor /virvel bildning om man suger nära retur , jag har ca 10 cm Edited October 27, 2023 by LUPUS Quote
Morty Posted October 27, 2023 Posted October 27, 2023 Jag har en catchtank svetsad i botten på min tank där jag också har returen från bränsletrycksregulatorn. Tillflödet från huvudtanken är två mindre hål (ca 16mm om jag minns rätt). Jag loggar bränsletrycket och har även satt larm på dashen ifall det skulle avvika. Jag ligger stabilt på 3,5 bar i alla lägen. Om man kopplar returen i "huvudtanken" riskerar man att dra luft vid låg tanknivå och att trycket ev. kan variera när man har full tank resp lägre nivå eller skvalp än returen. Risken att dra in luft när returen är nära sugpunkten är noll, såvidare du inte tillsätter luft från annat håll eller kokar bensinen. Quote
LUPUS Posted October 27, 2023 Posted October 27, 2023 37 minuter sedan, Morty sade: Risken att dra in luft när returen är nära sugpunkten är noll, såvidare du inte tillsätter luft från annat håll eller kokar bensinen. Det var så jag resonera oxå , forum rykten om att det "kanske" händer utan någon som faktisk upplevt det gick bort. Off topic : Däremot hade jag troligen kokande bensin eller liknande första gången jag satte en extern catch tank löst under huven med för dåligt retur flöde till tanken. Pajja två nya bosch pumpar innan jag lista ut att det var en för kraftig högtrycks pump och för klen matar pump . Blev snabbt varmt Quote
Morty Posted October 27, 2023 Posted October 27, 2023 Många kör för stor högtryckspump helt i onödan. Tar bara mer ström och du riskerar värma bensinen. Jag har ingen matarpump utan suger med högtryckspumpen direkt från catchtanken. 1 Quote
LUPUS Posted October 27, 2023 Posted October 27, 2023 9 minuter sedan, Morty sade: Många kör för stor högtryckspump helt i onödan. Tar bara mer ström och du riskerar värma bensinen. Jag har ingen matarpump utan suger med högtryckspumpen direkt från catchtanken. Jag hade nog läst för många coola bygg trådar och tog höjd för 400hp E85 flöde vid hyfsat högt laddtryck = stor pump , men åkte bara och köpte glass med bensin 🙂, följer nu iden --> Keep it simple stupid = EN pump 1 1 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.