Jump to content

Recommended Posts

Hej alla bilbyggare som har eller funderar på att bygga torrsump.

Jag bygger en replika av en Ferrari 500 Modial II 1955 med Volvo B6304 motor fram och en 6-växlad Audi A6 växellåda bak för att göra det svårt.

Volvo B6304 motorn har relativt hög bygghöjd fram och karossen är låg.

Att bygga en skoop i huven är uteslutet då det skulle förstöra de vackra linjerna i den ikoniska karossen skapad av den legendariska karosserimakaren Scaglietti för Ferrari 500 Modial II 1955.   

Därför måste jag sänka bygghöjden ca 100mm genom att rakställa och sänka motorn genom att bygga ett torrsumpsystem.

Efter att jag blivit lurad på eBay när jag köpte en WEAVER 3 stegs torrsumpspump fick jag möjlighet att köpa en helt ny PRC, Precision Racing Components PN: 3325 till fördelaktigt pris.

Dock saknas AN anslutningar på pumpen. Jag känner inte till de anslutningar som finns på pumpen. Jag vet heller inte om de är någon form av standard eller om de är märkesspecifika för just PRC, Precision Racing Components pumpar.
 
Hjälp mig att hitta rätt AN anslutningar till min PRC torrsumppump.
Jag har tidigare köpt oljekylare, filterflyttare med termostat och svettsanslutningar till tråget och torrsumptank av dimensionen AN10 och AN12.
 
image.jpeg.e939c8722e3efa24c2d066227659170d.jpeg
 
image.jpeg.06f661beae41d0724633cfd07891cc46.jpeg
 

 image.jpeg.400f9fde5b9b656a9bb61055efef5108.jpegimage.jpeg.5f8a5e8a3753a1f4293ad3c6e7d38b5b.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Göran

Självklart har jag börjat med att skriva till PRC i USA men förväntar mig att priset är skyhögt som på deras pumpar.

Jag befarar att det blir billigare att låta tillverka nya i EN-AW 7075 -T6

Har du själv någon erfarenhet av torrsumpsystem eller har du annan erfarenhet av hydraulkomponenter?  

Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, Allan_Sladd sade:

Hej Göran

Självklart har jag börjat med att skriva till PRC i USA men förväntar mig att priset är skyhögt som på deras pumpar.

Jag befarar att det blir billigare att låta tillverka nya i EN-AW 7075 -T6

Har du själv någon erfarenhet av torrsumpsystem eller har du annan erfarenhet av hydraulkomponenter?  

Nej, jag har ingen erfarenhet av torrsump bara vanligt ingenjörsmässigt sunt förnuft.  Du måste skaffa anslutningarna på ett eller annat sätt, enklast är givetsvis att köpa dem från PRC men om de är väldigt dyra kan man ialla fall få reda på storleken på AN anslutningarna på sug  respektive trycksidan. Med den informationen och bilderna och måtten på hålen i pumpen är det inte särskild svårt att rita upp dem för tillverkning  i Sverige. Ett rimligt kompispris per styck kan va 500kr för tillverkningen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...