Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Snabb fråga - är inre och yttre Sierra Lobro drivknutar lika? kan jag köpa 4 st och sätta dem där jag vill eller är dem olika?

Typ dessa som Morty hänvisar till:

https://www.ebay.co.uk/itm/141102210601?fits=Cars+Type%3A2.0+RS+Cosworth|Model%3ASierra&epid=17002765213&hash=item20da58de29:g:KFcAAOSwovNaPUno

Vill ha kvalitetsgrejor som håller för lite mer pulver🤪

/Vedde

Posted

Ja de är samma, men man får hålla koll på vilket håll man monterar dem. Den svarvade ringen i knuten ska vara vara mot flänsen på både diff och hjulsida.

Det finns SKF-knutar också, som säker har högre kvalitet. Jag har sådana i reserv, men aldrig kört i sönder varken JR eller Biltema knutar.

Posted
Ja de är samma, men man får hålla koll på vilket håll man monterar dem. Den svarvade ringen i knuten ska vara vara mot flänsen på både diff och hjulsida.
Det finns SKF-knutar också, som säker har högre kvalitet. Jag har sådana i reserv, men aldrig kört i sönder varken JR eller Biltema knutar.
Har du art.# på SKF knutarna?
Det var bra pris på ebay knutarna men bök från UK. Tänker om jag kan hitta SKF i EU till rimligt pris så kan jag beställa dem istället
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
1 timme sedan, Morty sade:

VKJA 8688

Magnus har du koll på vad dom stora knutarna har för  art.nr ?

 

//Nisse

Posted

Fråga, man kan inte byta till 108mm knutarna om man har 100mm? Det är väl olika mått på bultcirkel och storlek på drivaxel, eller?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
16 timmar sedan, super7 sade:

Magnus har du koll på vad dom stora knutarna har för  art.nr ?

 

//Nisse

Tyvärr inte, men de borde finnas

Posted
5 timmar sedan, vedde sade:

Fråga, man kan inte byta till 108mm knutarna om man har 100mm? Det är väl olika mått på bultcirkel och storlek på drivaxel, eller?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Det går, men du får byta stubbaxlar in i diffen, stubbaxlar ut till hjulen och drivaxlarna. Den svaga punkten brukar vara stubbaxlarna in i diffen som går av vid stillastående start med uppvärmda breda slicks. Har sett det två gånger. Där stubbaxeln går av är 100 och 108 axlarna identiska.  Har aldrig sett en 100 knut gå av, så tveksam om ett byte till 108mm knutar skulle göra livet enklare. 

Posted
8 timmar sedan, vedde sade:

Fråga, man kan inte byta till 108mm knutarna om man har 100mm? Det är väl olika mått på bultcirkel och storlek på drivaxel, eller?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Vedde då gör man så här... har lilla knutarna ute vid hjulet och stora på diffen, så den ena drivaxeln har lilla knutarna och den andra har stora knutarna, en medbringare på varje axel för att ändra bultdelningen.

 

//Nisse

Färdig medbringare.JPG

Posted

Det blir nog 100mm knutar från UK, prismässigt bra.
Håller dem inte så får jag gå på SKF knutarna

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...