Siduna Posted September 14, 2023 Posted September 14, 2023 Finns det något som hindrar att man använder en kuggrem istället för någon typ av friktionsrem för att driva generatorn? Trubbel om generatorn skär? Quote
tpau Posted September 15, 2023 Posted September 15, 2023 Generatorn har ett stort tröghetsmoment och plockar en massa effekt via remmen, 80A motsvarar nästan 1,5hk (P=U*I). För att få till den effekten via en ganska liten remskiva blir remkraften tämligen hög. Till det så rycker motorn vid varje förbränning och generatorn håller emot så det blir lite som att studsa en vikt i ett gummiband. Jag tror att man kör v-rem för att det är mer accepterande mot att det hugger till ibland och att klara studsandet. Jag har aldrig räknat på remkraften i en kamrem men tror att den är förhållandevis lägre även om den också är ganska ryckig. /T Quote
Christer J Posted September 15, 2023 Posted September 15, 2023 Kuggrem med frihjulsremskiva skulle vara idealiskt Quote
Siduna Posted September 15, 2023 Author Posted September 15, 2023 Kuggrem med frihjulsremskiva skulle vara idealisktEller med en slirkoppling.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Recommended Posts