Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jo, det kan man, i teorin i alla fall. Enda risken man tar är att bilen behöver förändras vid slutbesiktningen av någon anledning, men normalt sett påverkar det inte bullernivån.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ringde bilprovningen och frågade om bullerprov - en kvinna sa att bara Strängnäs station gjorde dessa prov, stämmer det ?

Hade hoppats på att det fanns någon station runt Göteborg som gjorde det typ på Stora Holm eller liknande.

Inte kul och ta sig till Strängnäs bara för det :(

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som läget är nu "får" inte Bilprovningen göra bullerproven utan det är som conco skriver SFRO som oftast gör dem. Det finns dock vissa städer där Bilprovningen gör undantag och antingen kör buller själva eller godtar andra bullerintyg. Men det är inte så vanligt...

Edot: VTI i Strängnäs som Bilprovningens HK hänvisade till är också okej, men de tar rätt bra betalt.

/Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

Hej

Som läget är nu "får" inte Bilprovningen göra bullerproven utan det är som conco skriver SFRO som oftast gör dem. Det finns dock vissa städer där Bilprovningen gör undantag och antingen kör buller själva eller godtar andra bullerintyg. Men det är inte så vanligt...

Edot: VTI i Strängnäs som Bilprovningens HK hänvisade till är också okej, men de tar rätt bra betalt.

/Gustaf

Jag gjorde mitt Db-test på SBP i Tagene(utanför Göteborg) förra våren, men reglerna kanske har ändrats sen dess...det kostade 1500kr! :icon_angry:

Link to comment
Share on other sites

För de som vill så har klubben ev ordnat så att några kan göra sitt bullerprov under Tullinges Trackday

Ca: kl 15.30-16.00. obs! Anmäl ert intresse för provet i förväg!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
-klipp-

Edot: VTI i Strängnäs som Bilprovningens HK hänvisade till är också okej, men de tar rätt bra betalt.

/Gustaf

Vad pratar vi om för pengar?

Sfro har ju aldeles nyligen höjt sina priser den 9/3-05 på bla, bullerprov :(

Nya SFRO kostnader

Finns det bullerprov på andra orter än dessa på kartan här? Karta

Link to comment
Share on other sites

För de som vill så har klubben ev ordnat så att några kan göra sitt bullerprov  under  Tullinges Trackday

Ca: kl 15.30-16.00. obs! Anmäl ert intresse för provet i förväg!

Detta är ju ett strålande exempel på vad klubben kan göra för att underlätta för medlemmarna! Jag planerar komma med körbar bil till Tullinge och är naturligtvis intresserad av att göra ljudtestet.

Vilka pengar kommer det att handla om?

mvh //Bernt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tänk på att vi ger rabatt till ombyggt och amatörbyggt fordon vid bullerprov, 3000-2000=1000kr så det är inte så stor skillnad mot förut. Prishöjningen beror på ökade kostnader (fler och fler bullerprov) men är också en anpassning till VTIs kostnad för importbilar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tänk på att vi ger rabatt till ombyggt och amatörbyggt fordon vid bullerprov, 3000-2000=1000kr så det är inte så stor skillnad mot förut. Prishöjningen beror på ökade kostnader (fler och fler bullerprov) men är också en anpassning till VTIs kostnad för importbilar.

/Gustaf

En undran bara ,jag som är Ljudmätningstekniker i Karting och har gått en godkänd kurs av SBF,kan jag utföra bullerprovet och att detta godkänns av Svensk bilprovning?

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad ett dylikt ljudprov skulle kosta om det gjordes kommersiellt?

Som lärare i ljudmedier har jag både kunskap och utrustning, får jag testa min bil (och skriva intyget)?

H Borken :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är ju Bilprovningen som "bestämmer" vilka bullerprov man godtar men den normala hållningen är att det är SFRO eller VTI som är godkända. Jag vet dock att det förekommer variationer, prata med "din" station.

VTI tar väl 3000kr för ett kommersiellt bullerprov. Det är ett förbifartsprov som är mer avancerat än de prover jag sett inom motorsporten.

Jag vet att mätarna SFRO använder kostar en rejäl slant, och underhållet är också ganska saftig med kalibrering etc.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är ju Bilprovningen som "bestämmer" vilka bullerprov man godtar men den normala hållningen är att det är SFRO eller VTI som är godkända. Jag vet dock att det förekommer variationer, prata med "din" station.

VTI tar väl 3000kr för ett kommersiellt bullerprov. Det är ett förbifartsprov som är mer avancerat än de prover jag sett inom motorsporten.

Jag vet att mätarna SFRO använder kostar en rejäl slant, och underhållet är också ganska saftig med kalibrering etc.

/Gustaf

Jag har nu talat med min station ang bullerprovet... jag skall ringa på måndag och få ett slutgiltigt besked!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är ju Bilprovningen som "bestämmer" vilka bullerprov man godtar men den normala hållningen är att det är SFRO eller VTI som är godkända. Jag vet dock att det förekommer variationer, prata med "din" station.

VTI tar väl 3000kr för ett kommersiellt bullerprov. Det är ett förbifartsprov som är mer avancerat än de prover jag sett inom motorsporten.

Jag vet att mätarna SFRO använder kostar en rejäl slant, och underhållet är också ganska saftig med kalibrering etc.

/Gustaf

Det vi använder inom Kartingen fungerar på ungefär samma sätt som VTI, vi sätter mätpunkten 180cm över mark på banan där karten kan tänkas utveckla mest effekt

och sedan så passerar kartarna under denna och jag får ett värde, med visst avdrag beroende på utetemp.

Utrustningen kostar en slant ,man kan köpa en 1:a klass utrustning inkl. kalibrerinsdon för ca

10-12000:- för mindre än så får man inga klassade mätapparaturer.

Underhållet är mycket lätt och kalibrering under en tävling görs 2-3 gånger då lufttempen varierar.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu skall vi köra buller på Stora Holm fredag denna vecka (22/4) kostar 1500:-

12.40 startar det.

Dum fråga men behövs det varvräknare vid buller prov ? Har bara hastighetsmätare nu men blir varvräknare senare.

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Nu skall vi köra buller på Stora Holm fredag denna vecka (22/4) kostar 1500:-

12.40 startar det.

Dum fråga men behövs det varvräknare vid buller prov ? Har bara hastighetsmätare nu men blir varvräknare senare.

/Joachim

Vart ligger Stora Holm?

Är det ett bokat bullerprov eller är det bara att man dyker upp om man behöver ett ?

Link to comment
Share on other sites

Vart ligger Stora Holm?

Göteborg /Säve

Om någon är intresserad så tror jag man kan ringa till Tagene stationen och fråga om man får hänga på.

Föresten så träffas vi där då jag skall göra ett försök

Kul - tror du inte den kommer igenom ?

Ingen som vet detta med varvräknaren ?

Link to comment
Share on other sites

-klipp-

Dum fråga men behövs det varvräknare vid buller prov ? Har bara hastighetsmätare nu men blir varvräknare senare.

/Joachim

Det finns inget krav på varvmätare och då

bör det nog inte heller ställas krav på detta vid ett bullerprov.

Vad jag hört så testas bilen med Km/h.

Link to comment
Share on other sites

84 db är lågt och jag har problem att dämpa insugningljudet ordentligt vidare så har allt vad besiktng strulat maximalt för mig med trilskande :icon_angry: släp trasig utrustning :icon_angry: för att mäta hjulvinklar och som toppen på alt sket :( sig SFRA besiktningen pga elfel. Detta felet berodde endast på min klantighet och att jag ej tänkt på att testa ljus blinkers och broms samtidigt. Felet är åtgärdat efter 5 min när jag kom hem men jag får vänta till den 10 på nästa tid :icon_angry:

Vänta väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...