Jump to content

Pinto


Eklöf

Recommended Posts

Den som planar toppen brukar kunna svara på hur mycket som behövs, beroende på hur skev den är. Regeln är att inte ta mer än absolut nödvändigt. Det kan ju hända att du eller någon annan behöver plana igen om något år eller två....

(Om du hoppas på högre komp så kommer du att bli besviken. Då måste du istället byta kolvar.)

Link to comment
Share on other sites

(Om du hoppas på högre komp så kommer du att bli besviken. Då måste du istället byta kolvar.)

Är du säker på det, flera andra som jag talat med har rekommenderat det som komp höjare och jag har läst att men ska kunna plocka upp kompet till 10,5:1 utan att behöva byta kolvar.

Men problemet är att ingen vill rekommendera hur många 10delar jag ska ta bort. Någon har nämnt upp till 1mm, men det känns lite brutalt.

Om jag skulle behöva plana igen för att den blir skev så köper jag väll en ny.

/Eklöf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det går utmärkt att plana toppen i en Pinto för att höja kompressionen. Normalt sett brukar man ta 0,5-1 mm när man vill få lite mer flås, men vilket kompressionsförhållande det ger måste man räkna på. Förbränningsrummens volym är normalt sett 50 cc från början i en 2.0.

Motorn med kat har ju lägre kolvar också så att ta ned toppen litegrann är ingen nackdel. Tänk bara på att det ofta är klokt att kompensera med ett justerbart kamdrev.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1mm planing är ganska mycket. Normalt sett pratar man om några få tiondelar...

Jag vet inte hur det är med Pinto-motorn, men i en del fall riskerar man att ventilerna slår i kolvarna. Jämför en högkomp-kolv mot en standard!

Ett tips: Man kan kolla vilka marginalerna är genom att lägga en klick modellera i "ventilgropen" i kolven (om det finns någon...) dra runt motorn och sedan mäta tjockleken på avtrycket. ;)

Therealpinto har ju lång erfarenhet av Pinto, så jag skulle absolut gå på hans rekommendationer. B)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Japp, man ska förstås alltid kolla frigången men Pinton har gott om plats. Med originalkomp och original kam går kolvarna fritt från ventilerna hur man än gör (även om kammen sätts ett halvvarv fel, till exempel...).

Tar man runt 0,5 mm är man på "säker" mark.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tjabba.

Jag har planat en sierra topp 2.0 i till en folkracebil. Jag tog 2mm utan problem.

Den gick kanon! tog även en hel del på svänghjulet, varvar upp mycket snabbare!

Tips:

Lägg modelllera på kolvtoppen, på med toppen, kamkedjan på rätt ställe, vrid runt motorn och kolla hur tjock modellleran är mellan kolv och avtrycket från ventilerna.

Jizon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...