Jump to content

Kardan och fångögla?


ulwe

Recommended Posts

Nånstans har jag sett att man skall ha minst en fångögla för kardan, har man en skall den sitta max ?? centimeter från växellådan. Hittar inget i byggbok 2.0. 
Glapp mellan kardan och öglan? 10 mm är OK? Ögla med 10 x 40 mm profil? Stabilt infäst, det är jag med på!
Hur ser era godkända bilar ut?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är inte ett krav på kardanring även om det ibland uppfattas så.

Men, har man en hemmakortad (eller kortad/byggd av nån som inte gör sånt hela dagarna) är det en mycket, mycket stark rekommendation. 

Reglerna för Dragracing är en bra inspiration - ringen ska sitta max 150 mm bakom främre knuten, minst 6 mm gods och 51 mm bred. Så tajt runt kardanen som är rimligt möjligt men 10 mm är absolut OK.

Sedan får man ta dimensionerna ovan med lite musikalitet också - de är skrivna för bilar med massor av vridmoment (och långa axlar). En lätt bil med mindre motor klarar sig helt säkert med lite klenare gods (har man till exempel 5x50 mm bandstål funkar det säkert). Dessutom kan man ju också ta in i bedömningen hur ramen runt kardanen ser ut - hur stor är risken att axeln kommer in i kupén eller trillar ned?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

OK Gustaf, då är det klarlagt.
I mitt sökande så fanns det liknande krav i SBF, kollade inte det i detalj.
Min kardan är proffsbyggd, bara bakre adaptern är hemmagjord men efter modell av det som är köpbart och bra material, EN-AW 7075 T6.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...