Jump to content

Recommended Posts

Jag söker begagnade eller överblivna delar för att bygga en budget torrsumpsmörning till min Volvo B6304 24V raka 6-cylindriga aluminiummotor.

Jag avser att behålla motorns befintliga oljepump och låta den suga från en smörjoljetank istället för från oljetråget.

För det tänker jag bygga ett eget torrsumptråg i 5mm aluminiumplåt med 3 anslutningar under ordinarie oljepump. En sugledning från smöroljetak till ordinarie oljepump och 2 till externt oljefilter och oljekylare samt 2 anslutningar på sidan av tråget för evakuering av returoljan från främre och bakre delen av tråget.

För det behöver jag en 2 sektioners torrsumppump eller delar därtill, oljefilterhållare. oljekylare samt diverse anslutningar adepters och slangar.

Har ni något liggande vänligen hör av er med namn och telefonnummer.

Jag bor Kista och har garage/verkstad i Åkersberga/Österåker  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tyvärr har det inte varit någon här som har velat dela med sig av hur man bygger en budget torrsump.

Då får man väll svara själv då. 

Hittade en Weaver Brother 3-stegs torrsumpspump i Florida på eBay.

Köpte pumpen för 2490kr inklusive UPS frakt och skatt till annan plats i Florida där min garagekompis kommer att hämta hem den.

Tandremshjul i aluminium för rätt utväxling, i mitt fall 2-1 och tandremmar finns att köpa på AliExress, det gör AN kopplingar och slangar med. 

Tyvärr brukar leveranser från utlandet med PostNord strula på grund av alla analfabeter där. Bor du på landet och känner brevbäraren väl brukar det funka men tyvärr inte i Stockholms invandrartäta förorter. Därför är det bäst att ni adresserar era varor som ni köper på AliExpress till något företag på landet där ni känner brevbäraren.

 

 

Torrsumppump.JPG

Torrsumppump2.JPG

Edited by Allan_Sladd
Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-14 at 05:37, Allan_Sladd sade:

För det tänker jag bygga ett eget torrsumptråg i 5mm aluminiumplåt med 3 anslutningar under ordinarie oljepump. En sugledning från smöroljetak till ordinarie oljepump och 2 till externt oljefilter och oljekylare samt 2 anslutningar på sidan av tråget för evakuering av returoljan från främre och bakre delen av tråget.

Jag har byggt ett par torrsumpslösningar med en budget och fixat med tråg osv., men snålade inte med pumpen.

Du får gärna förklara lite mer hur du tänker dig evakuera oljan från tråget och var du tänker sätta oljekylare och oljefilter i kretsen?

Jag får inte riktigt ihop hur du tänkt genom att läsa texten ovan.

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus

Den här Weaver Brother 3-stegs torrsumpspumpen brukar dom använda på V8:or och raka 6:or i USA på Dytona raceways så den här pumpen räcker väl till att hålla undan oljan i tråget på den 2,9 liters Volvo T6 motor utan turbo från en S80 jag tänker bygga  en trimmad sugmotor av.

Jag tänker börja med att tillverka ett 50 mm djupt torrsumptråg i 10 mm och 5 mm aluminiumplåt med två sugställen på vänster sida. (sett framifrån). Vevaxelns rotation slungar oljan dit.

T6 motorns ordinarie oljepump föder normalt 2st turbo och sprut under kolvarna så den räcker väl till utan 2st turbo. Därför gör jag en anslutning i tråget under ordinarie oljepumps sugsida som föder den med olja från torrsumptanken. Pumpens trycksida mynnar också ut under pumpen. Där ansluter jag trycksidan på samma sätt med en ledning som går till en extern filterhållare med termostat och uttag för oljekylare som finns att köpa på AliExpress. Därifrån drar jag oljetycket till en anslutning på motorblockets huvudtryckskanal. Jag tänker växla drivningen av torrsumppumpen 2-1 så att pumpens varvtal blir 4000rpm vid maxvarvet 8000rpm på motorn.

 Torrsumppumpens tryckpump är en kugghjulspump, om den är byggd som svenska Auto Verdi. Den tänker jag låta få suga från toppen.

Så har jag tänkt men jag är tacksam för synpunkter ifall jag har tänkt fel eller glömt något.  

Edited by Allan_Sladd
Link to comment
Share on other sites

När du köper en ny torrsumpspump väljer du vilken storlek du vill ha på resp. steg. I ditt fall ska du bara evakuera olja från motorn så det är mindre känsligt. Håll gärna koll på nivån i tanken så att kapaciteten i sugstegen är tillräcklig, annars tömmer du tanken efter ett tag. En vanlig riktlinje är att ha dubbla sugkapaciteten mot trycksteget.

Original oljepump har garanterat tilltäcklig kapacitet, men nackdelen är att den evakuerar oftast extra oljan från tryckregleringen till tråget vilket kräver mer från evakueringen. Tryckregleringen i en torrsumpspump evakuerar oljan internt och belastar inte sugsidan.

Kan du inte använda original filterplacering på motorn? Har du dessutom ”spin on” filter kan du använda en VW vatten/oljekylare så slipper du extra slangar, termostat etc.. Kostar några hundralappar ny från Tyskland. 

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus

Tack för dina synpunkter. Den första anledningen till att jag väljer att bygga torrsump är att få ner motorn så mycket det bara går för att motorn inte skall sticka upp genom motorhuven på min låga kaross. Lägre motorplacering ger lägre tyngdpunkt och bättre väghållning  också. Original placering av oljefilter är på undersidan av tråget så det går inte att använda när jag bygger ett torrsumptråg som inte sticker nedanför svänghjulet.  Jag får väl se till att evakueringen från tryckventilen ansluter till ledningen till torrsumptanken eller ta bort original oljepump helt och använda torrsumppumpens trycksteg. Då får jag inget sug över från toppen, men det går ju att lösa genom att inte använda en topp med hydrauliska tryckare.  

Link to comment
Share on other sites

Vill man hålla en strikt budget och ändå bygga sin torrsump med nya delar förutom själva pumpen är det en god idé att ta en titt på AliExpress nu när det är kalt och det är skönt att vara innekatt😁

image.jpeg.fdb3b606978ec1233a346dbee10d2ca2.jpegimage.thumb.jpeg.fe43fddea94f398319c219f831932812.jpegimage.thumb.jpeg.730163fc97afcdfc68e9abc3eb872ecb.jpegimage.thumb.jpeg.afb45235bda89bd0c177cab8a2b5564a.jpegimage.thumb.jpeg.1ee6c9ffe009c61bf68d696d678876a7.jpegimage.thumb.jpeg.e9220fbfebe8380dd2bbb6fec3335404.jpegimage.thumb.jpeg.0daa0de117e51b751893aaea6a405ee3.jpeg

Edited by Allan_Sladd
Link to comment
Share on other sites

 

Nu är det dags att hitta eller förbereda bygget av en torrsumptank, alltså en sån där rund hög oljetank som separerar luften ur oljan.

Jag har hittat en bra men tyvärr ganska lång beskrivning i 2 delar, hur man bygger en på YouTube.

Min erfarenhet att det är både svårt och dyrt att hitta och köpa aluminiumrör för att bygga en sådan som i YouTube filmen.

Så jag började Googla efter aluminiumburkar som skulle gå att använda när ett reklammedlande från Poseidon ramlade in i min E-post.

Dyktuber! Varför inte en utdömd dyktub? Svårt att hitta om man själv inte är i eller har kompisar i dyksvängen.

Går ut i köket för att hämta något när jag passerar min 2 kilos kolsyresläckare i aluminium och mäter upp den, 3,52 liter! Alldeles för liten, men en tom 5 kilos kolsyresläckare borde fungera bra. Är den någon här som har byggt sin egen torrsumptank eller möjligtvis har en tom 5 kilos kolsyresläckare liggandes?  

 

 

Edited by Allan_Sladd
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...