Jump to content

Gängstigning


Bengt Norell

Recommended Posts

Jag var i Järnaffären idag och skulle köpa gängtapp till Transit p-änden, det visade sej att det finns M18 med tre olika stigningar, kan nån hjälpa mej med att reda ut vilken jag skall ha.

Samtidigt håller jag på att korta en Sierra styrväxel, vet någon möjligen vilken gänga det är på styrarmen där den sitter fast i växeln, det verkar vara nån finare M14.

Ha de

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Järnaffären idag och skulle köpa gängtapp till Transit p-änden, det visade sej att det finns M18 med tre olika stigningar, kan nån hjälpa mej med att reda ut vilken jag skall ha.

Samtidigt håller jag på att korta en Sierra styrväxel, vet någon möjligen vilken gänga det är på styrarmen där den sitter fast i växeln, det verkar vara nån finare M14.

Ha de

Bengt

Till p-änden är det M18x1,5 vill jag minnas, kan kolla det i garaget nåndag..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Väcker en tråd till!

Nån som vet vilken gänga det är på styrstagen mot växeln? Den är definitivt finare än M14 gängan på ytteränden

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Mät mellan två toppar på en gänga med ett skutmått så bör du få en indikation om vilken stigning det är.

Antar att det är M 14 x 1,5 (alltså 1,5 mm mellan två toppar). Samma gänga som AUDI, Volvo S80 och Porsche mar på sina hjulbultar, kanse u har en hjulbult som du kan prova med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...