Jump to content

Vilka delar?


JonteN

Recommended Posts

Hej alla!

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig.

Jag står i startgroparna för att plocka ner en zetecmotor från en tidig mondeo.

bilen står på skroten så jag måste veta vad jag behöver

Det jag undrar över är följande:

* Jag har tänkt att använda mig av mondeons orginalinsprutning, vilka delar behöver jag då plocka ner för att få den att fungera (vet att det behandlats i annan tråd men hittar inte den :( )

* Var sitter dessa delar moterade? dvs styrbox, startspärrar osv, vet att en del sensorer kan sitta på andra ställen än motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tidig Mondeo ska inte ha startspärr såvitt jag vet?

Om vi tror på det, så behöver du:

* Databox (sitter inne i bilen, bakom handskfacket om jag minns rätt)

* Kabelhärva (åtminstone delen mellan motor och databox

* EDIS-modul (om den är så tidig att den har separat modul)

* Luftmassemätare

* Tändspole (men den sitter på motorn)

* Kolkanister och magnetventiler

Såvitt jag vet har Mondeo inte fler givare som inte sitter på motorn, skulle eventuellt vara map-sensor, det är i så fall en svart dosa ansluten med vakuumslang till insuget.

Om bilen har startspärr, får du nosa rätt på den boxen också, och helst även ta med tändningslås och nyckel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonte,

Jag har en zetec från en escort -94 och till den så är det inga mer externa "dosor" än ECU'n som siter vid pasagerarsidan inne i bilen. Det som jag dock saknar och som jag så här i efterhand borde plockat med är:

- så mycket slangar som möjligt, originnalslangar är mycket lättare att använda än metervara.

- kat. och lambdasond

- reläbox med reläer

- tankarmatur (innehåller även pump)

Lycka till !

//Bernt

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonte,

Jag har en zetec från en escort -94 och till den så är det inga mer externa "dosor" än ECU'n som siter vid pasagerarsidan inne i bilen. Det som jag dock saknar och som jag så här i efterhand borde plockat med är:

- så mycket slangar som möjligt, originnalslangar är mycket lättare att använda än metervara.

- kat. och lambdasond

- reläbox med reläer

- tankarmatur (innehåller även pump)

Lycka till !

//Bernt

Har nyss plockat ut en Zetec 1.8 -94.

Tog alla slangar,el till givare & box samt främre rör med givare och kat.

Det jag inte tog med som jag saknar är tändningslåset.....

Men kommer att använda all annan el från en Sierra, (Säkringar,el till ljus mm).

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att detta forum är fantastiskt! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Känns som om man kan få hjälp med allt här!!!

Ovärdeligt når man inte är en bilexpert själv :D

Tack så mycket för svaren. :) :)

Hej Jonte,

Jag har en zetec från en escort -94 och till den så är det inga mer externa "dosor" än ECU'n som siter vid pasagerarsidan inne i bilen. Det som jag dock saknar och som jag så här i efterhand borde plockat med är:

- så mycket slangar som möjligt, originnalslangar är mycket lättare att använda än metervara.

- kat. och lambdasond

- reläbox med reläer

- tankarmatur (innehåller även pump)

Lycka till !

//Bernt

Förresten...

Kan jag tolka detta som att även du bygger med zetecens orginalsprut?

Vore intressant att veta om nån annan gjort det?

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att detta forum är fantastiskt! :thumbup: 

Kan jag tolka detta som att även du bygger med zetecens orginalsprut?

Vore intressant att  veta om nån annan gjort det?

Jag tycker det vore kul om vi kan samanfatta lite kring Zetec och Typ-9 låda

# Hur har ni monterat motor med låda ?

Använder ni zetec´s original svänghjul och lameller, vilket urtrampningslager mek, el hydraulisk koppling etc

# Vad kan man ta bort från motorn utan att äventyra avgasreningen ?

# Originalinsprut eller ej, Hur har ni gjort ?

# Extraktorrör, Bygger själv eller köper ?

# El och kopplingscheman på Zetec ?

# Övriga tips o trix

Link to comment
Share on other sites

# Hur har ni monterat motor med låda ?

Använder ni zetec´s original svänghjul och lameller, vilket urtrampningslager mek, el hydraulisk koppling etc

Jag kör med escortens svänghjul och en kopplingssats från en RS (ECK 1410 /RS Finis 5028341) denna har rätt splines för att passa mot ryp 9. Passar direkt mot svänghjulet utan omborrning. Har idag urtrampningslagret kvar från sierrran som lådan kommer ifrån men kopplingsarmen kommer något långt fram och jag tror att lagret från en capri skall passa bättre då det skall vara lite ”längre”.

# Vad kan man ta bort från motorn utan att äventyra avgasreningen ?

Jag har satt igen uttaget på motorns sida efter rekommendation från kompis som kör zetec i clubmanserien. Ventilationen från ventilkåpan kommer jag dra till en catchtank ifrån vilken jag kopplar ventilationen till den befintliga anslutningen på insuget (efter insprutet)# Originalinsprut eller ej, Hur har ni gjort ?

Skall försöka mig på att få igång originalinsprutet, har byggt eget plenum som ligger på sidan om motorn.

# Extraktorrör, Bygger själv eller köper ?

Byggt själv, 4-2-1, utan beräkning med enda aspekt att det skall få plats och komma ut på sidan :-)

# El och kopplingscheman på Zetec ?

Har en del...

# Övriga tips o trix

Planerar att starta motorn för första gången närmaste veckorna... :wohow:

Edited by Lozec
Link to comment
Share on other sites

# Övriga tips o trix

Planerar att starta motorn för första gången närmaste veckorna... :wohow:

Glöm inte starta videokameran,så vi andra inte missar det :thumbup: .....Jag har kurerat många av mina minidepritioner med att titta på filmen vi spela in när vi starta upp första gången. :D Det värmer när man gått ner sig. :wub:

Link to comment
Share on other sites

# Hur har ni monterat motor med låda ?

Jag har en 1,8 och en MT75-låda, det får duga. Jag läste någonstans att de som har 2,0 använder svänghjulet från 1,8.

Minns inte varför. Jag kan ha drömt också.

Måste försöka komma ihåg att montera ett lager i veven för ingående axeln från lådan.

# Originalinsprut eller ej, Hur har ni gjort ?

Tyvärr fick jag inte med box och sånt när jag hämtade motorn så jag tänker prova med Megasquirt.

# Extraktorrör, Bygger själv eller köper ?

Förmodligen bygger jag ett eget - om det inte finns något budgetalternativ. Runt 4000 kostar de jag har hittat på nätet. Sedan är det ju inte säkert att det passar i min bil. Motorplaceringen skiljer sig nog mellan olika byggen.

# El och kopplingscheman på Zetec ?

Jag laddade ner några Haynes-manualer (både Scorpio, Sierra och Mondeo) och där finns elscheman. Storleken ligger mellan 12 och 14 Mb.

# Övriga tips o trix

Här vill jag skjuta in ett par frågor:

Nästa delmoment är att göra mina motorfästen färdiga.

- Hur ska motorn sitta? Jag tänker på höjden respektive längden. Så långt bak som möjligt borde vara rätt, eller finns det andra synpunkter?

- Det finns speciella oljetråg att köpa för dyra pengar, men tråget som sitter på min motor verkar inte behöva kapas. Troligen måste någon skvalpplåt ordnas och kanske måste pickupen flyttas med tanke på att motorn placeras i en annan riktning nu.

Hur har andra gjort?

Det dyker upp nya frågor i huvudet hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

# Övriga tips o trix

Här vill jag skjuta in ett par frågor:

Nästa delmoment är att göra mina motorfästen färdiga.

- Hur ska motorn sitta? Jag tänker på höjden respektive längden. Så långt bak som möjligt borde vara rätt, eller finns det andra synpunkter?

OM du redan har svetsat chassit så montera ihop låda motor OCH startmotor, därefter är det lätt att passa in paketet. Min sitter så långt bak som kopplingshuset tillåter. 15mm förskuten i sidled åt vänster (pga startmotor).

- Det finns speciella oljetråg att köpa för dyra pengar, men tråget som sitter på min motor verkar inte behöva kapas. Troligen måste någon skvalpplåt ordnas och kanske måste pickupen flyttas med tanke på att motorn placeras i en annan riktning nu.

Hur har andra gjort?

Jag kapade av originaltråget ca 50mm och svetsade på en plåt, satte i ett par kanter innuti för att hindra att oljan försvinner i svängarna, vet inte om detta är ett verkligt problem eller om det bara är ett teoretiskt bekymmer. Har någon hört om en zetec som skadats pga detta????

Om du inte vill att motorn skall titta upp genom motorhuven så blir du nog tvungrn att kapa tråget.

//Bernt

Link to comment
Share on other sites

Grejen är att tråget inte sticker ner längre än svänghjul/växellåda, och då finns ju ingen anledning att kapa. Måste åka till garaget och mäta en gång till.

Är det månne skillnad på trågen mellan årsmodeller och mellan Escort/Mondeo?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med escortens svänghjul och en kopplingssats från en RS (ECK 1410 /RS Finis 5028341) denna har rätt splines för att passa mot ryp 9. Passar direkt mot svänghjulet utan omborrning. Har idag urtrampningslagret kvar från sierrran som lådan kommer ifrån men kopplingsarmen kommer något långt fram och jag tror att lagret från en capri skall passa bättre då det skall vara lite ”längre”.

Vad skiljer mot svänghjulet från Mondeon?

Har du nån bild på svänghjulet?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med escortens svänghjul och en kopplingssats från en RS (ECK 1410 /RS Finis 5028341) denna har rätt splines för att passa mot ryp 9. Passar direkt mot svänghjulet utan omborrning. Har idag urtrampningslagret kvar från sierrran som lådan kommer ifrån men kopplingsarmen kommer något långt fram och jag tror att lagret från en capri skall passa bättre då det skall vara lite ”längre”.

Vad skiljer mot svänghjulet från Mondeon?

Har du nån bild på svänghjulet?

Vad jag vet så är det bara vikten som skiljer (1,8's är lättare)

INga bilder (allt är ihopmonterat...)

Link to comment
Share on other sites

Måste försöka komma ihåg att montera ett lager i veven för ingående axeln från lådan.

Vanligt nållager eller?

lagret är ett nållager som sitter standard på alla sierror. passar även på zetecens svänghjul, praktiskt!

//Bernt

Link to comment
Share on other sites

Grejen är att tråget inte sticker ner längre än svänghjul/växellåda, och då finns ju ingen anledning att kapa. Måste åka till garaget och mäta en gång till.

Är det månne skillnad på trågen mellan årsmodeller och mellan Escort/Mondeo?

skildnaden mellan escort och mondeo är uttaget för avgasröret, de är likvärdiga vad avser höjden så vitt jag vet (har ett av varje, men har använt mondeons, ingen speciell anledning dock :-) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...