stesun Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Jag tänkte köra med spindlar från Ford granada och bakaxel från volvo 240. För att slippa köra med olika fälgar fram och bak undrar jag om det på nåt enkelt sätt går att ändra bultcirkeldiametern, och i så fall om det är enklare att göra det på spindlarna eller på bakaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Spacers måste gå att ordna om man inte bill bulta om bultcirkeln på spindlarna eller bakaxeln ... eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Jo det skulle väl i och för sig gå att göra. Vad säger besiktningen om det i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Bultcirkeldiametern ska väl va samma på Volvo och Ford, 108 mm. Däremot så har du 4 bult på Ford och 5 bult på Volvo, eller ? Att byta från 4-bult till 5-bult är lite knepigt. Om du borrar om så hamnar några hål nära varandra. Antingen får du göra nya nav eller om du kan lägga igen de gamla hålen med svets, om det är svetsbart material och sen borra nya hål. Så hel enkelt är det inte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Hej Granada (och Scorpio tom 1994) har 5x112, finns förmodligen plats att borra 5x108 bredvid, det är ett ganska stadigt nav. Det skulle vara mitt förstaval. Fyrbultade Ford har 4x108 och att borra 5x108 i de naven går rätt bra. Man återanvänder ett hål och de andra brukar klara sig. Spacers som byter bultmönster funkar om det är rätt gjorda, men jag tycker att det är att komplicera saker och ting. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Tack för svaren :thumbup: Jag fick idag reda på att det inte är speciellt svårt att göra om bultcirkeln på en volvoaxel. Han som sade så har därmed förbundit sig att bevisa detta ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 satt precis och kollade om de går att ändra på spindel navet från 4*108 till 5*108= inga problem! man använder ett gammalt hål och borrar 4 nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 När jag kollade på det för längesen så har jag för mig att man fick så lite material mellan de nya och gamla hålen. Mn när jag tänkter efter så skulle jag nog byta bultcirkel då också, då går det ju inte att återanvända ett hål. Minnet är bra men kort.... :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Eftersom begge har fembult så borra om begge, så kan du köra valfritt på 5X108 eller 5X112 så blir urvalet av fälgar *oendligt* , särskilt om du hade en giod vän som tar på sig att göra jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Väcker en gammal tråd, då jag har lite ytterligare funderingar. Jag har en liten udda kombination av Opel fram med 4/100 samt en helt komplett (ny!) Volvo V90 bakvagn med 5/108. Det ger mig ett litet dilemma med fälgarna och jag behöver antagligen byta bultcirkel bak. Har hittat en mycket snygg fälg, Rial Nogaro hos stop1.com och då måste jag upp på 5/120 bak då det finns en 17x9" fälg med ET 40 (V90 har ET 43 original). Snackat med Manton och dom har spacers som byter bultcirkel men dom bygger 20 då skulle mitt ET bli 20..... Vet inte riktigt vad SFRO säger om det? Antar att alternativet med omborrning är bättre, men går det att borra om 108 till 120 på en V90? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Jag borrade om Volvo 140 nav till 4x114.3. Finns lite bilder och resonemang i Tråden här. När diametern är annorlunda och man skall ändra från 5 till 4 bult så går det inte att återanvända något hål. Dessutom krockar minst ett hål delvis med något av de gamla varpå borret kan dra sig något om materialet i pluggen i gamla hålet inte är exakt lika hårt som navet (och det är det inte). Om V90 navet har tillräcklig diameter för 120 vet jag inte. Blev inte onödigt mycket gods kvar på 140 naven utåt när man ökade till 114,3. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saab Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Det finns special bult med försjutna koner på det rekomenderade min gummi verkstad mig när jag sökte fälgar till min bruks bil.kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det gick att ändra i bult cirkel med dessa,kostade cirka 30-40kr st om jag mins rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Specialmutter från OCL Brorson ( www.ocl.se ) har dessa muttrar och ändrar +/- 2.6mm Dessa går att beställa från de flesta Däck firmor runt om i landet för ca 50:- st ink moms. Länk: -----> OCL.SE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Vore ju kanon... då kan jag ju köra på 5/110 som finns. Dock verkar ET "bara" vara 30 på dessa men det bord nog SFRO kunna acceptera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.