Jump to content

250 Pund. Tack och bock.


mooy

Recommended Posts

Jag kan börja med att presentera mig. Robin heter jag och har blivit lite förälskad i dom små bilarna ni bygger. Jag har inte tid/pengar att bygga en bil nu men i framtiden kan det nog hända att jag tar mig i kragen och bygger min egen bil.

Kan också tillägga att jag inte tror på något sätt att man kan bygga en racer på 250 futtiga Pund. Det kostar nog mer än så.

Men hur mycker kostar det igentligen? Vem har byggt den billigaste bilen och hur har du gjort då? Vad kostade din bil att bygga? Hur mkt har du lagt ut på din bil nu ungefär.

Jag vill inte säga att ni är konsitga som lägger ut 100 000 och mer på små bilar. Jag har kompisar som har lagt ut 50-80 000 på tramcyklar/utrustning.

/Robin - Vill kolla vilka hobbys som jag ska ha sedan är Universitetstudierna är slut.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag kommer hamna på runt 20 000:- på min bil (byggs på en 240), det behöver inte vara så dyrt... Speciellt inte om man har massor av kontakter som jag har :) Rören kostade 500:-, motorn tippar jag att den hamnar på runt 5000:-, sedan en 240 kan man nog få gratis någonstans :) Svetsen ska jag dela med två andra byggpolare så det hamnar nog på runt 2000:- var. Sedan är det ju lite SFRO grejer som kostar, Men på 20 000:- tror jag nog att jag ska klara mig. Har ju gratis reparationer iprincip, samt grov rabatt på Volvo orginaldelar :)

Link to comment
Share on other sites

20000 är ju ingenting. Får du ihop den för det priset (exlusive avgifter) är du inte dålig! Det kräver nog mer än bra kontakter, det kräver diciplin också för att hålla kvar ribban på den nivån tills man är klar. Det underlättar ju att ni är fler som bygger samtidigt och samordnar inköpen, så det kan nog gå.

För min del tippar jag på att hamna på kanske 80-120 tusen, men då kommer ju det förstås att fördelas på ett antal år. Jag har ju funderat på detta mer eller mindre sen jag önskade mig första utgåvan av SFRO bygghandbok i födelsedagspresent 1982 eller -83. ;) Siffran kom jag fram till genom att uppskatta grovt vad det kan komma att kosta och sen dubbla det. En del pengar, man vaddå, massor med människor köper ju nya tråkbilar för de summorna bara för att kunna ta sig från punkt A till punkt B... :-P

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara påminna er om att själva besiktningen och registreringen av bilen kostar 7000:-, skall ni sedan köra utan katalysator kostar det ytterligare 7000:- i miljödispens vilket gör att det kostar 14000:- innan man ens har börjat bygga ;) Man kan alltså köpa en motor med katalysator för 7000:- utan att faktiskt ha ökat kostnaderna på bygget något alls :P

I mitt fall så hoppas jag hamna runt 70000:- för min och då skall jag försöka slippa betala 7000:- i miljödispens eftersom jag tänker köra med katalysator och kolkanister för att ta hand om bensinångorna från tanken.

Räknar man på vad lite mätare, stolar, bälten, däck etc kostar så rinner pengarna snabbt iväg så troligen räcker inte 70000:- men jag skall försöka att bygga bilen precis så bra som jag vill ha den och då får det hellre vänta ett år till än att får ut en bil som jag inte är nöjd med...

Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge stårpå hjul och fjädrar motor/låda och bak axel sitter på plats, jag är uppe i c:a 15000:- redan nu, inkl. stötdämpare. och jag tycker ändå att jag har kommit billigt undan än så länge. Min budget ligger på c:a 60000:-

Tänk på att bara stötdämparna kostar c:a 4000:-

Link to comment
Share on other sites

£250 lyckades Ron Champion bygga för men läser man boken så fick bygget ofta ligga stilla medans han väntade på delar till rätt pris. Sedan var den en hel del annat han sparade pengar på, t.ex. kom aluminiumplåten från skroten (klippte sönder en skåpbil), delarna till chassit var skrotbitar, färgen var felblandad och köptes billigt o.s.v. Sedan får man tänka på att det var ett par år sedan bygget i boken skedde och Ron hade nog ett välutrustat garage redan innan. En mer realistisk siffra får man om man lägger på en nolla till.

Själv räknar jag med att det kommer att kosta mellan 50 och 70 000.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge stårpå hjul och fjädrar motor/låda och bak axel sitter på plats, jag är uppe i c:a 15000:- redan nu, inkl. stötdämpare. och jag tycker ändå att jag har kommit billigt undan än så länge. Min budget ligger på c:a 60000:-

Tänk på att bara stötdämparna kostar c:a 4000:-

Ursäkta en okunnig, men 4000:- för dämpare lät ohyggligt billigt tycker jag.

Törs man fråga var du har fått tag på dessa?

Alla priser jag hittat har börjat på 2-2500 kr styck.

För jag antar att du menar 4000:- totalt?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var billigt 3690:- närmare bestämt.

Hittade dom i England, finns även karossdelar, ex. noskon för <1000skr

Nackdelen är att frakten blir lite dyrare, men det är fortfarande billigare än i Svedala.

http://www.gtscougar.freeserve.co.uk/

Tack för tipset, mycket intressant sida :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var billigt 3690:- närmare bestämt.

Hittade dom i England, finns även karossdelar, ex. noskon för <1000skr

Nackdelen är att frakten blir lite dyrare, men det är fortfarande billigare än i Svedala.

http://www.gtscougar.freeserve.co.uk/

Tack för tipset, mycket intressant sida :rolleyes:

Kan inte annat än hålla med!!! B)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara påminna er om att själva besiktningen och registreringen av bilen kostar 7000:-, skall ni sedan köra utan katalysator kostar det ytterligare 7000:- i miljödispens vilket gör att det kostar 14000:- innan man ens har börjat bygga

Har jag missat nå´t här?? Hur får du ihop att besiktning + registrering kostar 7000? SFRO kostar 3000, registrering+vanlig besiktning ca: 1200 och bullerprov ytterligare några hundra. Vad är det mer som kostar??

Link to comment
Share on other sites

>>Pacman

Klippt från www.roadster.se

Bilen besiktigas som amatörbyggt fordon vilket betyder att SFRO 2ggr kommer på besök för besiktning (3000kr). Första gången när chassit är monterat, andra gången när bilen är klar. Kostnaden för alla besiktningar är ca 15000kr varav 7000kr är miljöavgift då det inte krävs någon avgasrening

Alltså ljög jag lite... ca 15000 skall det vara :P

Link to comment
Share on other sites

Har jag missat nå´t här?? Hur får du ihop att besiktning + registrering kostar 7000? SFRO kostar 3000, registrering+vanlig besiktning ca: 1200 och bullerprov ytterligare några hundra. Vad är det mer som kostar??

Hej

Bullerprovet hamnar ofta på en tusenlapp, sedan tillkommer skrotningsavgift (700:- om jag har rätt data) och ev. regavgift också. Siffran på 15000:- totalt som jag brukar ange för ett amatörbygge som inte har kat innehåller lite "plats" för oförutsedda utgifter. Till exempel är det inte så ovanligt att man får göra bullerprov flera gånger - eller det var i alla fall inte ovanligt med gamla bullerkraven.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kunde kanske vara en idé att försöka samköra beställningar där ifrån, om det går att lösa på något vettigt vis?

Det kannse finns något liknande Access USA i Storbrittanien. www.myus.com använder jag för mina grejer i USA, köper hem gitarrer därifrån, frakten blir svinbillig, Senaste försändelsen kostade bara 2300:- och då var det mycke, typ 4 gitarrer, svärd :ph34r: , posters, och en ratt till xbox (har dock inget xbox :o ) Vanligtvis kostar bara en gitarr ca 700:- till Sverige... Ledsen att jag mäter i gitarrer, men vad ska man göra som gitarrimportör? ;)

Annars har jag lite kontakter där, men dom pallar nog inte massa stora paket...

Link to comment
Share on other sites

>>Pacman

Klippt från www.roadster.se

Bilen besiktigas som amatörbyggt fordon vilket betyder att SFRO  2ggr kommer på besök för besiktning (3000kr). Första gången när chassit är monterat, andra gången när bilen är klar. Kostnaden för alla besiktningar är ca 15000kr varav 7000kr är miljöavgift då det inte krävs någon avgasrening

Alltså ljög jag lite... ca 15000 skall det vara :P

15000 i reg avgifter? nä skut mig i huvet baklänges... kostar det verkligen 3000:- per gång? Man får ingen mängdrabatt om man besiktar 3 bilar på samma gång? ;) Visserligen kommer vi bygga med kat, två av oss iaf, ena tjatar om att han tänker punga ut 7000:- för sin förgasarmotor... tok... aja, då får jag väll höja mitt tak till ca 30 000:-, men det går nog ändå :) Speciellt om ni köper lite gitarrer av mig:

http://www.vendolin.se/annons.php?49243

Ingen som lirar elgitarr :D

Link to comment
Share on other sites

I min mest optimistiska dröm så ska jag komma undan med 60.000, men det blir nog 70´+

Det drar iväg när man kikar på snygga fälgar, stolar och instrumentering :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hur ser era budgetar ut mera i detalj? En slutsumma är självklart intressant men jag har lite svårt att se hur en liknande budget skulle se ut för mig. Det skiljer ju rätt mycket mellan 20' och upp till 150' som Roadster (Westfield) och Gunnars Garage (Caterham) för en "billig" gatreggad bil. Jag antar att de flesta som hamnar under 70' gör det allra mesta själv, inkl rambygge?! Och att de dyrare kör mera färdiga kit (eller dyrare komponenter) med lite problem som följd. Även om jag tror att en del av vitsen med hemmabygge är att lösa tekniska problem och i slutändan få det som man vill ha.

Naturligtvis skulle det vara intressant att veta vilka ambitionsnivåer som ligger bakom (prestanda, komfort, styling, teknikglädje, gata, race, mm), samt vilken kunskapsnivå byggaren har.

Slutligen kommer ju tidsåtgång som ett brev på posten om man pratar om byggbudgetar. Både planering och själva byggtiden.

Link to comment
Share on other sites

Såhär ser min budget ut:

Donator: 1000

Avgifter: 8000

Ram: 2000 (fick rören gratis genom jobbet)

Stötdämpare:4000

Drivlina: 8000

Karosseri: 7000

inredning: 1000 (bra kontakter)

El: 3000

instrumentering: 3000

Diverse: 10000 (Däck, bromsbelägg, kylare mm.)

Föbrukningsmaterial: 4000 (exkl. svetsgas)

Lack: 4000

Oförutsett: 7000

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min budget ser ut ungefär så här:

Donator: 0-500:-

Avgifter: 8000:- :))

Kaross: 2000:- (hade tänkt att göra allt själv, utom ev. noskonen.)

Inredning: 1000:- (dyrast blir nog ratten på ca 400:-, säten gör jag själv)

Instrument: 1000:- (ska höra med någon Porsche polare om han har lite grejer över ;))

Diverse: 0:- (grannen är bilförsäljare, vi brukar få alu-fälgar som blir över, gratis reparationer hos Speedy*)

Lack: 1000:-*

Oförutsett: 10000:-

*Det är inte Speedy som reparerar utan en som jobbar där, han tar hem grejerna och fixar, så det blir ordentligt gjort och inte Speedy gjort... Han fixar även lacken :)

Totalt 26000:- ungefär då... det ska jag nog klara mig på...

Det man ofta inte tänker på är att man egentligen borde lägga in antalet timmar man kommer jobba på bygget... det blir ju en del, och det kan ofta vara svårt att värdesätta det... Vi kommer jobba ca 15 h/veckan under skolveckorna... under en-veckorslov blir det ca 35 h. Under sommarlovet blir det jävligt många timmar... Så vårat mål att bli klara i Maj 2005 är kanske inte så omöjliga, eller vad tror ni ;)

Link to comment
Share on other sites

Att räkna timmar som det har tagit kommer jag inte börja med, det kommer bli så många att man börjar fundera över vad man håller på med egentigen..!

Vem räknar egentligen den tid man lägger på en hobby? Jämför med dem som lägger år på att bygga kopior av Wasa av tändstickor :blink:

Link to comment
Share on other sites

Som jämförelse för er som bygger själva kan jag dra min budget:

Kitt: 65000

Hämtning i Uk: 5000

Fälgar: 6500

Däck: 13000

Motor+kringutrustning: 25000

Stolar (egen tillv.): 2000

Kardan: 4000

Sierradelar: 2000

Styrväxel: 2500

Besiktning: 15000

Övrigt:?

= 140000+? :unsure: och då bygger jag ändå på ett "billigt" kitt… :blink:

Link to comment
Share on other sites

>>Gripenland

Tack! Nu känns det hela mycket bättre ;) Jag tycker att summorna bara rusar iväg när jag tänker på allt jag vill ha i mitt bygge... Får nog snart höja ribban till 80-90kkr istf de 70kkr jag först hade som mål :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ville bara flika in att jag har en del kvar att inhandla och sedan bara en besiktning gjord hittills.

Jag tycker inte att jag siktat sky-högt med mitt mål och har ändå passerat 100000:- för ett

tag sedan ...

så det där med 250£ såg jag som omöjligt från början och numera som ett hån.

http://surf.to/hmb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...