mooy Posted November 9, 2003 Share Posted November 9, 2003 Jag kan börja med att presentera mig. Robin heter jag och har blivit lite förälskad i dom små bilarna ni bygger. Jag har inte tid/pengar att bygga en bil nu men i framtiden kan det nog hända att jag tar mig i kragen och bygger min egen bil. Kan också tillägga att jag inte tror på något sätt att man kan bygga en racer på 250 futtiga Pund. Det kostar nog mer än så. Men hur mycker kostar det igentligen? Vem har byggt den billigaste bilen och hur har du gjort då? Vad kostade din bil att bygga? Hur mkt har du lagt ut på din bil nu ungefär. Jag vill inte säga att ni är konsitga som lägger ut 100 000 och mer på små bilar. Jag har kompisar som har lagt ut 50-80 000 på tramcyklar/utrustning. /Robin - Vill kolla vilka hobbys som jag ska ha sedan är Universitetstudierna är slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted November 9, 2003 Share Posted November 9, 2003 Jag tror jag kommer hamna på runt 20 000:- på min bil (byggs på en 240), det behöver inte vara så dyrt... Speciellt inte om man har massor av kontakter som jag har :) Rören kostade 500:-, motorn tippar jag att den hamnar på runt 5000:-, sedan en 240 kan man nog få gratis någonstans :) Svetsen ska jag dela med två andra byggpolare så det hamnar nog på runt 2000:- var. Sedan är det ju lite SFRO grejer som kostar, Men på 20 000:- tror jag nog att jag ska klara mig. Har ju gratis reparationer iprincip, samt grov rabatt på Volvo orginaldelar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted November 9, 2003 Share Posted November 9, 2003 20000 är ju ingenting. Får du ihop den för det priset (exlusive avgifter) är du inte dålig! Det kräver nog mer än bra kontakter, det kräver diciplin också för att hålla kvar ribban på den nivån tills man är klar. Det underlättar ju att ni är fler som bygger samtidigt och samordnar inköpen, så det kan nog gå. För min del tippar jag på att hamna på kanske 80-120 tusen, men då kommer ju det förstås att fördelas på ett antal år. Jag har ju funderat på detta mer eller mindre sen jag önskade mig första utgåvan av SFRO bygghandbok i födelsedagspresent 1982 eller -83. ;) Siffran kom jag fram till genom att uppskatta grovt vad det kan komma att kosta och sen dubbla det. En del pengar, man vaddå, massor med människor köper ju nya tråkbilar för de summorna bara för att kunna ta sig från punkt A till punkt B... :-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Tänkte bara påminna er om att själva besiktningen och registreringen av bilen kostar 7000:-, skall ni sedan köra utan katalysator kostar det ytterligare 7000:- i miljödispens vilket gör att det kostar 14000:- innan man ens har börjat bygga ;) Man kan alltså köpa en motor med katalysator för 7000:- utan att faktiskt ha ökat kostnaderna på bygget något alls :P I mitt fall så hoppas jag hamna runt 70000:- för min och då skall jag försöka slippa betala 7000:- i miljödispens eftersom jag tänker köra med katalysator och kolkanister för att ta hand om bensinångorna från tanken. Räknar man på vad lite mätare, stolar, bälten, däck etc kostar så rinner pengarna snabbt iväg så troligen räcker inte 70000:- men jag skall försöka att bygga bilen precis så bra som jag vill ha den och då får det hellre vänta ett år till än att får ut en bil som jag inte är nöjd med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Mitt bygge stårpå hjul och fjädrar motor/låda och bak axel sitter på plats, jag är uppe i c:a 15000:- redan nu, inkl. stötdämpare. och jag tycker ändå att jag har kommit billigt undan än så länge. Min budget ligger på c:a 60000:- Tänk på att bara stötdämparna kostar c:a 4000:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 £250 lyckades Ron Champion bygga för men läser man boken så fick bygget ofta ligga stilla medans han väntade på delar till rätt pris. Sedan var den en hel del annat han sparade pengar på, t.ex. kom aluminiumplåten från skroten (klippte sönder en skåpbil), delarna till chassit var skrotbitar, färgen var felblandad och köptes billigt o.s.v. Sedan får man tänka på att det var ett par år sedan bygget i boken skedde och Ron hade nog ett välutrustat garage redan innan. En mer realistisk siffra får man om man lägger på en nolla till. Själv räknar jag med att det kommer att kosta mellan 50 och 70 000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Mitt bygge stårpå hjul och fjädrar motor/låda och bak axel sitter på plats, jag är uppe i c:a 15000:- redan nu, inkl. stötdämpare. och jag tycker ändå att jag har kommit billigt undan än så länge. Min budget ligger på c:a 60000:-Tänk på att bara stötdämparna kostar c:a 4000:- Ursäkta en okunnig, men 4000:- för dämpare lät ohyggligt billigt tycker jag. Törs man fråga var du har fått tag på dessa? Alla priser jag hittat har börjat på 2-2500 kr styck. För jag antar att du menar 4000:- totalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Ja det var billigt 3690:- närmare bestämt. Hittade dom i England, finns även karossdelar, ex. noskon för <1000skr Nackdelen är att frakten blir lite dyrare, men det är fortfarande billigare än i Svedala. http://www.gtscougar.freeserve.co.uk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Ja det var billigt 3690:- närmare bestämt.Hittade dom i England, finns även karossdelar, ex. noskon för <1000skr Nackdelen är att frakten blir lite dyrare, men det är fortfarande billigare än i Svedala. http://www.gtscougar.freeserve.co.uk/ Tack för tipset, mycket intressant sida :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Ja det var billigt 3690:- närmare bestämt.Hittade dom i England, finns även karossdelar, ex. noskon för <1000skr Nackdelen är att frakten blir lite dyrare, men det är fortfarande billigare än i Svedala. http://www.gtscougar.freeserve.co.uk/ Tack för tipset, mycket intressant sida :rolleyes: Kan inte annat än hålla med!!! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Tänkte bara påminna er om att själva besiktningen och registreringen av bilen kostar 7000:-, skall ni sedan köra utan katalysator kostar det ytterligare 7000:- i miljödispens vilket gör att det kostar 14000:- innan man ens har börjat bygga Har jag missat nå´t här?? Hur får du ihop att besiktning + registrering kostar 7000? SFRO kostar 3000, registrering+vanlig besiktning ca: 1200 och bullerprov ytterligare några hundra. Vad är det mer som kostar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Kunde kanske vara en idé att försöka samköra beställningar där ifrån, om det går att lösa på något vettigt vis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 >>Pacman Klippt från www.roadster.se Bilen besiktigas som amatörbyggt fordon vilket betyder att SFRO 2ggr kommer på besök för besiktning (3000kr). Första gången när chassit är monterat, andra gången när bilen är klar. Kostnaden för alla besiktningar är ca 15000kr varav 7000kr är miljöavgift då det inte krävs någon avgasrening Alltså ljög jag lite... ca 15000 skall det vara :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Har jag missat nå´t här?? Hur får du ihop att besiktning + registrering kostar 7000? SFRO kostar 3000, registrering+vanlig besiktning ca: 1200 och bullerprov ytterligare några hundra. Vad är det mer som kostar?? Hej Bullerprovet hamnar ofta på en tusenlapp, sedan tillkommer skrotningsavgift (700:- om jag har rätt data) och ev. regavgift också. Siffran på 15000:- totalt som jag brukar ange för ett amatörbygge som inte har kat innehåller lite "plats" för oförutsedda utgifter. Till exempel är det inte så ovanligt att man får göra bullerprov flera gånger - eller det var i alla fall inte ovanligt med gamla bullerkraven. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Kunde kanske vara en idé att försöka samköra beställningar där ifrån, om det går att lösa på något vettigt vis? Det kannse finns något liknande Access USA i Storbrittanien. www.myus.com använder jag för mina grejer i USA, köper hem gitarrer därifrån, frakten blir svinbillig, Senaste försändelsen kostade bara 2300:- och då var det mycke, typ 4 gitarrer, svärd :ph34r: , posters, och en ratt till xbox (har dock inget xbox :o ) Vanligtvis kostar bara en gitarr ca 700:- till Sverige... Ledsen att jag mäter i gitarrer, men vad ska man göra som gitarrimportör? ;) Annars har jag lite kontakter där, men dom pallar nog inte massa stora paket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 >>PacmanKlippt från www.roadster.se Bilen besiktigas som amatörbyggt fordon vilket betyder att SFRO 2ggr kommer på besök för besiktning (3000kr). Första gången när chassit är monterat, andra gången när bilen är klar. Kostnaden för alla besiktningar är ca 15000kr varav 7000kr är miljöavgift då det inte krävs någon avgasrening Alltså ljög jag lite... ca 15000 skall det vara :P 15000 i reg avgifter? nä skut mig i huvet baklänges... kostar det verkligen 3000:- per gång? Man får ingen mängdrabatt om man besiktar 3 bilar på samma gång? ;) Visserligen kommer vi bygga med kat, två av oss iaf, ena tjatar om att han tänker punga ut 7000:- för sin förgasarmotor... tok... aja, då får jag väll höja mitt tak till ca 30 000:-, men det går nog ändå :) Speciellt om ni köper lite gitarrer av mig: http://www.vendolin.se/annons.php?49243 Ingen som lirar elgitarr :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 I min mest optimistiska dröm så ska jag komma undan med 60.000, men det blir nog 70´+ Det drar iväg när man kikar på snygga fälgar, stolar och instrumentering :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted November 12, 2003 Share Posted November 12, 2003 Jag har räknat lite grovt och har tänkt att komma undan med ca 40 000, men då har jag inte räknat med besiktingar och sånt där. Så kanske bortåt 60 000 när den är ute på vägen sen blir ju aldrig en bil klar heller ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ericsson Posted November 13, 2003 Share Posted November 13, 2003 Hur ser era budgetar ut mera i detalj? En slutsumma är självklart intressant men jag har lite svårt att se hur en liknande budget skulle se ut för mig. Det skiljer ju rätt mycket mellan 20' och upp till 150' som Roadster (Westfield) och Gunnars Garage (Caterham) för en "billig" gatreggad bil. Jag antar att de flesta som hamnar under 70' gör det allra mesta själv, inkl rambygge?! Och att de dyrare kör mera färdiga kit (eller dyrare komponenter) med lite problem som följd. Även om jag tror att en del av vitsen med hemmabygge är att lösa tekniska problem och i slutändan få det som man vill ha. Naturligtvis skulle det vara intressant att veta vilka ambitionsnivåer som ligger bakom (prestanda, komfort, styling, teknikglädje, gata, race, mm), samt vilken kunskapsnivå byggaren har. Slutligen kommer ju tidsåtgång som ett brev på posten om man pratar om byggbudgetar. Både planering och själva byggtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted November 13, 2003 Share Posted November 13, 2003 Såhär ser min budget ut: Donator: 1000 Avgifter: 8000 Ram: 2000 (fick rören gratis genom jobbet) Stötdämpare:4000 Drivlina: 8000 Karosseri: 7000 inredning: 1000 (bra kontakter) El: 3000 instrumentering: 3000 Diverse: 10000 (Däck, bromsbelägg, kylare mm.) Föbrukningsmaterial: 4000 (exkl. svetsgas) Lack: 4000 Oförutsett: 7000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted November 24, 2003 Share Posted November 24, 2003 Min budget ser ut ungefär så här: Donator: 0-500:- Avgifter: 8000:- :)) Kaross: 2000:- (hade tänkt att göra allt själv, utom ev. noskonen.) Inredning: 1000:- (dyrast blir nog ratten på ca 400:-, säten gör jag själv) Instrument: 1000:- (ska höra med någon Porsche polare om han har lite grejer över ;)) Diverse: 0:- (grannen är bilförsäljare, vi brukar få alu-fälgar som blir över, gratis reparationer hos Speedy*) Lack: 1000:-* Oförutsett: 10000:- *Det är inte Speedy som reparerar utan en som jobbar där, han tar hem grejerna och fixar, så det blir ordentligt gjort och inte Speedy gjort... Han fixar även lacken :) Totalt 26000:- ungefär då... det ska jag nog klara mig på... Det man ofta inte tänker på är att man egentligen borde lägga in antalet timmar man kommer jobba på bygget... det blir ju en del, och det kan ofta vara svårt att värdesätta det... Vi kommer jobba ca 15 h/veckan under skolveckorna... under en-veckorslov blir det ca 35 h. Under sommarlovet blir det jävligt många timmar... Så vårat mål att bli klara i Maj 2005 är kanske inte så omöjliga, eller vad tror ni ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted November 25, 2003 Share Posted November 25, 2003 Att räkna timmar som det har tagit kommer jag inte börja med, det kommer bli så många att man börjar fundera över vad man håller på med egentigen..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 25, 2003 Share Posted November 25, 2003 Att räkna timmar som det har tagit kommer jag inte börja med, det kommer bli så många att man börjar fundera över vad man håller på med egentigen..! Vem räknar egentligen den tid man lägger på en hobby? Jämför med dem som lägger år på att bygga kopior av Wasa av tändstickor :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 26, 2003 Share Posted November 26, 2003 Som jämförelse för er som bygger själva kan jag dra min budget: Kitt: 65000 Hämtning i Uk: 5000 Fälgar: 6500 Däck: 13000 Motor+kringutrustning: 25000 Stolar (egen tillv.): 2000 Kardan: 4000 Sierradelar: 2000 Styrväxel: 2500 Besiktning: 15000 Övrigt:? = 140000+? :unsure: och då bygger jag ändå på ett "billigt" kitt… :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 26, 2003 Share Posted November 26, 2003 >>Gripenland Tack! Nu känns det hela mycket bättre ;) Jag tycker att summorna bara rusar iväg när jag tänker på allt jag vill ha i mitt bygge... Får nog snart höja ribban till 80-90kkr istf de 70kkr jag först hade som mål :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 26, 2003 Share Posted November 26, 2003 Tack! Nu känns det hela mycket bättre ;) Kul att man kan glädja någon :P Annars tror jag min bank är ganska nöjd också. Undrar om man har hunnit betala tillbaka allt innan man går i pension :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 29, 2003 Share Posted December 29, 2003 Ville bara flika in att jag har en del kvar att inhandla och sedan bara en besiktning gjord hittills. Jag tycker inte att jag siktat sky-högt med mitt mål och har ändå passerat 100000:- för ett tag sedan ... så det där med 250£ såg jag som omöjligt från början och numera som ett hån. http://surf.to/hmb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.