Rune Næss Posted November 8, 2003 Posted November 8, 2003 I forbindelse med lansering av en egen Locost serie i Sverige, som er basert på den Norske og den Danske serien, er vi usikre på hvilke eksisterende Svenske biler som vil komme innenfor regelverket. Når det gjelder motorreglemanget så er dette veldig vidtrekkende slik at de fleste eksisterende motorvalg vil komme inn. Men når det gjelder rammetyper så vil det være en liste over hvilke rammer som kan brukes. I Norge er det rammer fra MK som blir brukt og i Danmark er det rammer fra Stuart Taylor. Begge disse vil jo være på listen, men flere vil kunne komme på listen ut i fra følgende hovedregler. Rammene skal tilsvare målene(tegningene) i boken til Ron Champion og ha stiv bakaksel. Ingenting er helt fastsatt i Sverige ennå så innspill om hvilke rammer som dere kan tenke dere vil kunne brukes vil være fint. Rune Næss Quote
Jörgen Posted November 8, 2003 Posted November 8, 2003 I forbindelse med lansering av en egen Locost serie i Sverige, som er basert på den Norske og den Danske serien, er vi usikre på hvilke eksisterende Svenske biler som vil komme innenfor regelverket. Når det gjelder motorreglemanget så er dette veldig vidtrekkende slik at de fleste eksisterende motorvalg vil komme inn. Men når det gjelder rammetyper så vil det være en liste over hvilke rammer som kan brukes. I Norge er det rammer fra MK som blir brukt og i Danmark er det rammer fra Stuart Taylor. Begge disse vil jo være på listen, men flere vil kunne komme på listen ut i fra følgende hovedregler. Rammene skal tilsvare målene(tegningene) i boken til Ron Champion og ha stiv bakaksel. Ingenting er helt fastsatt i Sverige ennå så innspill om hvilke rammer som dere kan tenke dere vil kunne brukes vil være fint.Rune Næss Hej Rune, Vad jag vet så finns det många seven som är av MK, Dax och Westfieldkit. När det gäller Locostbyggen så bygger nog dom flesta på Ron Champions chassie typ, med med ett undantag och det är att väldigt många bygger och kommer att bygga med delad bakaxel. Vad detta beror på är svårt att säga, kan vara att det finns ex. många billiga Ford Sierra att köpa här i Sverige och det börjar bli lite ont om gamla Escorter på våra bilskrotar. Själv håller jag på med ett bygge som kommer att ha Saabs 16V motor, Opel Omega växellåda och troligtvis Sierra bakvagn. Hoppas att detta hjälper dig något. Caper ;) Quote
Rune Næss Posted November 8, 2003 Author Posted November 8, 2003 Det er det jeg ser når jeg studerer innleggene fra forskellige byggere. For dere som skal bruke bilene hovedsaklig på vei så er det veldig forstålig. Når det gjelder Racing så har vi erfart flere fordeler med stiv aksel som gjør at vi holder oss til det i regelverket. Vi har hatt et par store krasj der vi tydelig har sett fordelen av en stiv aksel. Akselen har i disse tilfellene tatt i mot mye av smellen slik at copiten har forblitt hel, vi har videre erfart at de moderne utgavene med delt bakaksel ikke kan henge med på banen. Vi har i sommer testet med samme sjåfør i forskellige biler på forskellige løp, den ene bilen har stab. stag og unibolts samt de best mulige bremsene innenfor regelverket. Den andre var helt plain med plasforinger, ikke stab.stag og helt standar bremser. denne testen viste at standar bilen går akkurat like fort som den med alt tilgjengelig utstyr. Altså disse bilene som i utgangs punktet er konstruert for stiv aksel. fungerer best med de de er konstruert for. Og sist men ikke minst Locost er en amatør serie der vi ikke vil ha alt for mange justerbare variabler, og da er det en veldig fordel med stiv aksel. Quote
BeLo Posted November 10, 2003 Posted November 10, 2003 Hej! Om det ändå inte är någon fördel med delad bakaxel kan väl även dessa få vara med och åka? Ju fler som har möjlighet dessdå bättre. Som du själv säger är det hela en amatörserie och att vinna kanske inte heller det allra viktigaste, utan chansen att delta och mäta sig och bilen med kompisarna. Själv bygger jag med stel axel (Taunus) och Pinto-motor. Ramen är som Rons, men breddad 3 cm, något ändrad fram och med mer triangulering. (Bilder på den modifierade fronten finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/shoeb...box.msnw?Page=4. Skulle dylika ändringar förhindra tävlande?) Ytterligare fyra kompisar kommer att bygga under vintern och ingen blir den andra lik. Någon bygger ännu bredare en annan med högre ram osv. Är det inte själv tjusningen med Locost att kunna påverka utformningen helt själv? Varför då bara tillåta vissa "fabrikat"? Hälsningar, Bengt Quote
Rune Næss Posted November 10, 2003 Author Posted November 10, 2003 Hei Bengt Det ville så klart hvert enkelt og tillate forskellige varianter slik at vi ville fått et mye bredere grunnlag for klassen. Men som du selv sier så er dere flere kamerater som skal bygge og ingen vil bli lik, det er nettopp det som gjør at vi må ha klare regler om hva som kan brukes. Vår velykkede oppskrift har hvert nettopp like biler og stor frihet på motorsiden. Vi har nå utviklet dette regelverket i tre år og gjort div justeringer når det gjelder vekt/effekt som har ført oss frem til der vi er nå med et veldig retferdig regelverk. Den nye klassen i Sverige vil bli lansert i begynnelsen av Desember, og jeg håper da at de som er interesert i å delta bygger bilene sine slik at de kan delta. I Norge og Danmark er det ikke lov og bruke hjemmebygde biler, men dette vil det bli et system for i Sverige, slik at alle som har fulgt boka vil kunne delta. Rune Quote
Per Wackt Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Hej Rune ! Om jag har förstått det rätt så är det bara bilar som strikt följer "boken" som får deltaga i er serie... ? Eller tillåts vissa modifikationer ? Om vi tar min bil som exempel. Ramen har exat samma yttermått som "boken". Men är modifierad invändigt för att få plats med en Volvo 940 turbo motor. Bilen har även Volvo spindlar fram och stel volvo bakaxel. I hjulupphängingen finns inga gummibussningar utan enbart uniballs. Skulle min bil platsa i er serie ? Man kan ju säga att det är en modiferiad locost. Om det är så att det bara är rena locost byggen som följer boken till punkt och pricka bortsett från motorval då som jag förstår, så kommer ni att få problem i Sverige. De flesta bilar som byggs här är modiferade på något sätt. Dom bilarna som tävlar idag, te.x Esther Seven gänget är väldigt olik en Locost i uppbyggnad. Finns även många som bygger westfieldkit. Om orsaken till kravet på att följa boken beror på att man vill ha en jämn och tät serie. Så undrar jag om det inte vore effektivare att reglera motorval och köra på enhetsdäck. Kanske ni gör ? Ramen utformningen tycker jag skulle påverka egenskaperna mindre än motor och däck. Jag kanske låter negativ, i så fall var det inte min mening. Tycker ideèn är suverän och jag kommer följa utvecklingen med spänning. Vore jätte kul med en seven serie i Sverige. Quote
Rune Næss Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Hei Per Når det gjelder modifikasjoner for å få plass til motorer så er der div forandringer som er tillatt. Uniballs er tillatt i det Danske regelverket mot et ekstra vekttillegg. Vi kjører på enhetsdekk, i 2004 vil det bli Yokohama A048. Men det vil også være tillatt å bruke opp de A032 dekkene som noen har igjen, da det er det vi har kjørt på de tre siste årene. Det er veldig fint at vi får frem de aktuelle bilene slik at vi ser hva som fins før vi fastsetter regelverket. Det Norske og Danske tilsvarer hverandre men er ikke helt like. Det er derfor mulig å hente ting fra begge regelverkene når vi nå skal lage et Svensk. Det Norske regelverket finner du på www.nlcc.no, det vil bli gjort noen småforandringer til neste år men de er ikke ferdig på to-tre uker. Les dette å se om bilen din passer inn og gi meg en tilbakemelding på hva som eventuelt ikke passer. Rune Næss Quote
Per Wackt Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 Har kollat lite på regelverket. Intressant läsning ! De punkter som jag hittade där min bil inte klara sig är: Uniballs i hjulupphängningen Turbo Min fullbur har inte rätt sidostötor Tanken sitter fel. För mycket effekt. ( 2,3 liters volvo 940 turbo) Motorn för långt bak. Fyrkolvs bromsok. Eventuellt storleken på bromsskivorna. För modifierad kardantunnel och bakparti. Främre bärarmar inte enligt boken. Mycket som behöver ändras i så fall. Hade nog inte varit aktuellt att tävla med bilen de närmsta åren i alla fall. Den måste först bli klar och provas ut. Men visst skulle det va kul om några år. Men det vore kul. För övrigt ett mycket intressnat regelverk. Mycket fritt vad gäller drivlina och spindlar och bakaxlar. Men stenhårt när det gäller ramutformning. Som sagt lite konstigt tycker jag. Bra med enhetsdäck ! Uppfyller min bil, jag har 032r på min 195/55/15". Bra med ett vikt/effekt förhållande reglemente. Liknar roadsport. En intressant tanke är att alla estfield-bilar som byggs i Sverige borde kunna användas. I och med det så ökar antalet bilar rätt regält. Men allt annat än rena Locost försvinner westfield, esther, Dax och egna ramkonstruktioner. Men för dessa finns ju alltid Roadsport/Modsport. Lite frågor: Måste infästningspunkterna för bärarmar och fyrlink vara exakt som boken ? Eller får dom flyttas ? Är det tillåtet med lamelldiffbroms ? Hur långa är loppen ? Sprint eller långlopp ? Hur många bilar är på gång att tävla från Sverige ? Lycka till med serien ! Jag kommer och kollar !!! Quote
Rune Næss Posted November 13, 2003 Author Posted November 13, 2003 Det var jo synd at bilen din ikke kom innenfor regelverket, men med turbo så er det nok mer en modsport bil. Innfestningspunktene kan ikke flyttes. Lamellsperre er tillatt Vi kjører sprint løp i mesterskapet, men noen av oss kjører også langløp. Antall biler i Sverige er jo ennå uvist, men det burde være et stort potensiale til å bli like stor suksess her som i nabolandene. Mesterskapet i Norge vil neste år bestå av fem løpshelger med løp lørdag og søndag, en av disse helgene skal så være tellende i et skandinavisk mesterskap. Videre kjøre Danmark et tilsvarende opplegg og forhåpentlighvis også i Sverige, dermed vil de nasjonale mesterskapene bestå av fem helger og hvis man i tillegg skal kjøre det skandinaviske mesterskapet så blir det syv. Rune Quote
pacman Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Efter att ha följt diskussionen med intresse så föds tankar på en egen liten racingserie liknande den i Norge och Danmark. Jag tror de flesta av oss hamnar i samma fälla som Per: det är för mycket som måste ändras på bilen för att bli godkänd enligt reglementet. Det kanske måste bli så att "vi" sammantäller ett eget regelverk, samt någon form av klassningssystem. Jag menar, de flesta verkar ju följa "boken" till stor del, men val av komponenter (speciellt motor/låda) gör ju att specifikationerna skiljer mellan bilar. För att göra det enkelt kan man kanske tänka sig en vikt/effekt-klassning, utan övriga krav. Då kan "alla" vara med och hitta en klass att köra i. Verkar det för simpelt? Quote
Ericsson Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Jag håller i viss mån med Pacman, men det är viktigt att en racingserie erbjuder det tävlarna vill ha och att deltagarna har ungefär samma målsättning. Är det vilktigaste att ha kul och få en chans att rasta den bil man så ömt byggt och vårdar och där tävlingsresultatet inte är det viktigaste så håller jag helt med. För min del skulle det vara helt kalas med ett öppet och enkelt reglemente som gör att bilarna inte måste bli ohemult dyra. Jag vet att jag med en överlägsen bil ändå skulle bli körd 8:or runt av en duktig förare med en sämre bil. I det fallet är ett vikt/effet-förhållande bra, främst ur säkerhetssynpunkt. Å andra sidan är det tävling och åter tävling som gäller tror jag att man måste ha ett tydligt reglemente som dock är relativt stabilt från år till år. Slutligen tycker jag nog instinktivt att våra svenska ramtillverkare (vid sidan av alla hemmasvetsade) Dala7 och Esther borde kunna klämmas in i ett svenskt sevenracingreglemente. Quote
Jörgen Posted November 14, 2003 Posted November 14, 2003 Skulle man inte kunna som exempel sätta max/min gränser på chassien? Max /Min *Spårvidd *Hjulbas *Ramhöjd *Ramlängd *Rammatrial Om man tar den mycket duktiga konstruktören av ritningar McSorley.net så har han tre chassien att välja på. *chassie efter Rons bok *chassie som är 10cm bredare *och ett som är 16cm bredare och högre,tror att det är lite längre också. Stel bakaxel kan jag acceptera men hjulupphängning fram borde vara fri.inklusive krängare. Motorval borde också vara fritt med en gräns på Raka fyror på max 2.5L och neråt och 6 cylinders på max 3.0 L, V eller rak motor. Mc motor på ex. Max 1300cc. Och man använder en Vikt / Effekt regel för att jämna ut skillnaderna så att vi får jämna och roliga race. Vad det gäller motorer så är nog sugmotorer det enda som skulle fungera bra. Turbomotorer klassar in i Modsport så dom som vill använda dessa bör nog vara där, annars blir det väldigt stor skillnad på motoreffekter som inte kan uppvägas med vikter. Detta är bara mina egna funderingar och förslag för att kunna få detta att fungera i sverige. Mera synpunkter på detta ämne är nog välkommet gissar jag på. Caper :D Quote
Rune Næss Posted November 15, 2003 Author Posted November 15, 2003 Hei Det er veldig bra at fler og fler kommer med i diskusjonen. Når det gjelder rammer så er det til nå bare to typer som er i bruk. Fremtiden er en liste over hvilke som kan brukes, men som baseres fortsatt på Ron's tegninger. Det er helt klart at det finnes mange varianter i Sverige, men for å oppnå vårt mål med en egen skandinavisk serie i tillegg til de nasjonale må vi nok ha is i magen og inse at en del av disse hører til i Modsport. Vårt regelverk er basert på vækt effekt der effekten er i oppgitt i beregnet HK, altså er der ingen Kubikk grense da denne gir seg selv når du skal sette opp regnestykket som har en maks grense på 200 hk. Det vil si at man godt kan bruke Volvo motorer på 2,3l, men på grunn av det store volumet vil man ikke kunne gjøre noen forandringer ut i fra standar motor. Man får altså % tillegg i effekten når man forandrer slik som kammaksler, ventiler eller kompresjon. Dette fører til at man kan bruke om trent hva som helst bare med forskelleige modifiseringsmuligheter, dog skal det være rekkefirere. Det vi driver med er LOCOST og hvis vi skal tilfredstille alle ønsker, som varierer fra deltager til deltager, vil det være så mange muligheter tilsammen at den som har penger nok kan bygge seg en F1. Det er bygget mange biler i Sverige som kan delta innenfor dagens regelverk, og enda fler som kan delta med noen tilpassninger. Det er klart det er sånn i og med at disse bilene er bygget ut i fra byggerens ønsker og ideer og ikke for å tilpasses et regelverk. Det vi håper på er at mange nok av disse er interesert i å være en del av den klassen som nå vokser frem og har potensialet til å bli den største i Skandinavia. Og derfor er villig til å gjøre de ombygninger som må til. Rune Quote
leto Posted November 16, 2003 Posted November 16, 2003 Hej! Några frågor Ritningarna i boken innehåller ett stort antal motsägelser och fel. Bl.a. berörs infästningspunkterna för de övre a-armna. Hur hanteras sådana fel? Skulle andra spindlar än Ford Taunus godkännas? Bok-ramen är ganska vek, är förstärknngar tillåtna? Tex triangulering av kardantunnel och golv. Quote
Rune Næss Posted November 16, 2003 Author Posted November 16, 2003 Hei Leto Når det gjelder spindlene så er de fri bare innfestningspunktene ikke blir forandrett. Når det gjelder det at rammen er for svak så er det ikke riktig, når du har fått bygd på buret så er denne konstruksjonen imponerende sterk. Vi har hatt noen virkelig store krasj her der utfallet hver gang har imponert oss når det gjelder konstruksjonen. Selve copiten har alltid forblitt hel mens det foran og bak har blitt knust. Vi har ved flere anledninger bare kappet rammen rett foran torpedoveggen og bygd ny derifra og frem. Så konstruksjonen er mer enn sterk nok. Det er dog en del forandringer som er spesifisert og tillatt i regelverket, da relatert til instalasjoner som skal gjøres i bilen. Vi har kjørt under dette regelverket i tre år og gjort en del påkrevde justeringer underveis. Resultatet er et gjennomarbeidet regelverk som fungerer veldig bra, og når dere får satt dere inn i det så tror jeg at det stort sett dreier seg om noen tilpassninger for de fleste. Rune Quote
Jörgen Posted November 16, 2003 Posted November 16, 2003 Hej!Några frågor Ritningarna i boken innehåller ett stort antal motsägelser och fel. Bl.a. berörs infästningspunkterna för de övre a-armna. Hur hanteras sådana fel? Skulle andra spindlar än Ford Taunus godkännas? Bok-ramen är ganska vek, är förstärknngar tillåtna? Tex triangulering av kardantunnel och golv. Vilka fel menar du ? intressant att få veta det så att det inte blir fel. Har boken själv men bygger efter Mcsorleys ritningar vilka verkar stämma. Caper :D Quote
Rune Næss Posted November 20, 2003 Author Posted November 20, 2003 Lanseringen av Locost som egen klasse i Sverige er i dag offesiell. SLC har i dag gått ut i IB og på sin nett side med lanseringen av Locost som egen klasse i neste års SLC serie. Det arbeides for fullt i disse dager med en Svensk variant av det Norske og Danske regelverket, noe som vi håper skal være helt klart i løpet av kort tid. Slik det ser ut nå så vil forskjellen fra det Norske bare være i punkt 1 der det vil bli tillatt med flere varianter enn den Norske, og et tillegg fra det Danske med at det er tillatt med unibolts og stabstag mot vekttillegg. Det Norske regelverket blir i dag oppdatert med årets forandringer(står med uthevet skrift) på www.nlcc.no. Jeg håper at så mange som mulig vil gjøre de tilpassningene de eventuelt må for å komme innenfor regelverket, slik at vi kan få en stor serie i Sverige også. Det vil så klart være veldig mange ønsker om å justere regelverket slik at hver enkelts løsninger kan brukes, men dette vil være umulig da det er tusen slike varianter ute å går. Så hvis du virkelig er interesert i å delta i heftig racing med fornuftige kostnader, så studer regelverket å se hva som må til for at du skal kunne komme til start. Har du noen spørsmål så er jeg innom denne siden hver dag og svarer. Quote
Gripenland Posted November 21, 2003 Posted November 21, 2003 Toppen!!!! :D :D :D Det har ni gjort bra Rune!!! Jag ser fram emot en tät tävlingssesong i sommar. Synd att jag själv inte kan delta bara :( men reglerna kan inte passa alla. Jag kommer och tittar på i alla fall!! B) Quote
Jörgen Posted November 21, 2003 Posted November 21, 2003 Jättekul med en serie!! Tyvärr har jag ingen bil färdig till 2004 men jag kommer att jobba på så att jag kommer ut på banan så fort som möjligt. Bra Jobbar Mr Naess ;) Mvh Caper :D Quote
Rune Næss Posted December 1, 2003 Author Posted December 1, 2003 Hei. Håper dere følger diskusjonen og utviklingen på Forumet opprettet med link fra www.slc.no. Det er ikke tvil om at miljøet og interessen er stor i Sverige, det har på 10 dager hvert 1500 lesninger i diskusjonen. Quote
leto Posted December 2, 2003 Posted December 2, 2003 Vilka fel menar du ? intressant att få veta det så att det inte blir fel.Har boken själv men bygger efter Mcsorleys ritningar vilka verkar stämma. Caper :D Beror på vilken McSorley-ritning du använder. Felen är, så vitt jag vet, rättade på alla ritningar utom "Book Chassis". Skrev om det här på gamla forumet men det kan väl vara ide att ta det igen (se bild). Det påstås också att LA och LB bör luta mer bakåt (J är för lång), övre främre fästet hamnar lite i luften annars, men det har jag inte kollat själv. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.