Jump to content

Sidoblinkers


Joachim

Recommended Posts

I SFRO boken står det att min höjden skall vara 50 cm och den skall sitta 2 m från bakhjulet

Om jag sätter den 2m från bakhjulet så kan jag inte få till höjden på 50 cm, sätter jag den på 50 cm höjd så

hamnar den 1.5 m från bakhjulet.

Helst vill jag sätta den i alu-plåten på höjd 45 cm.

Hur har ni gjort ?

http://web.telia.com/~u64203186/SevenPics/

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Hej

Texten i boken är kanske lite oklar. Ur VVFS:

84 § Körriktningsvisares (kategori 5) placering i längdled skall vara sådan att avståndet från fordonets främre begränsningsplan till centrumpunkten av den lysande ytan hos körriktningsvisare av kategori 5 inte överstiger 1 800 mm. Om kravet på geometrisk synbarhet inte kan uppfyllas får avståndet ökas till högst 2 500 mm.

Kategori 5 = sidoblinkers

Det är alltså max 1800 mm från framkant av bilen till centrum av blinkersen, och 500 mm från mark. 2000mm från bakre begränsningsplan gäller bara lastbil eller släp där man inte klarar kraven på geometrisk synbarhet för sidoblinkers.

Det vanligaste är att man sätter lampan i "scuttle", dvs glasfiberpanelen. Man kan också sätta den i backspegeln, om man vill...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag besiktade min seven i sommras och det jag fick nerslag var just sidoblinkers.

Jag hade satt dom precis under infästningen till backspegeln, men jag fick flytta ut dom på ytterkant av backspegeln, en mycket provisorisk lösning men det gick igenom andra gången. Dom sa att vinkeln sedd bakifrån blev mer än 20 grader (max 5 grader får det vara).

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Detta godkändes på min reg besiktning och det är inga 5 grader bakifrån

Du fick igenom detta - hmm ringde bilprovningen i stockholm och enligt expterter där SKALLL de sitta 50 cm upp och synas med en 5 graders vinkel mfrån sidan. Så mina måste nog landa i "scuttle" för att klara höjden.

Eller du kanske har en hög sjua ;)

Men det blev ju snyggt där dina hamnade. Audi blinkers ?

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Lysen verkar vara det stora bekymret för besiktningen, själv åkte jag till besiktningen utan att ha ställt in framljusen korrekt och med MC blinkerts fram i Noskonen.

Frågade besiktningsmannen om vi kunde ställa in framljusen här på stationen, Japp sa han och sprang iväg efter verktyg och gjorde inställningen åt mig. Det viktiga enligt hans sett och se på det hela blinkers var att det gick att se tydligt vart man skulle.

Verkara vara lite till besiktningsman till besiktningsman att bedömma om det är ok eller inte :blink:

Kan starkt rekommendera Gävle, trailade själv min bil från stockholm. Fick ett enormt bra bemötande även fast bilen mer eller mindre bara var ihopslängd för att klara besiktningen. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...