Jump to content

Recommended Posts

Jag har varit intresserad av bilar en längre tid nu och har fram till, idag faktiskt, tänkt mig att turbokonvertera en bmw 325i. Men när jag satt och läste på sveriges alla bilforum i vanlig ordning så snubblade jag över just Sylva's R1ot. Vad jag har förstått så har ingen i Sverige byggt denna bil än. Då jag föll för den direkt så är den en stark kandidat som nästa projekt så undrar jag om den verkligen kan fås registrerad för gata. Läste ett test av den på totalkitcar.com, och i slutet av reportaget så nämnde reporten att han inte trodde att den skulle gå igenom en besiktning. Någon som vet lite grann om detta?

MVH

Jonas Lillhannus

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte se varför det inte skulle gå. Så länge dom vanliga kraven på max 15kW/100kg följs så borde det gå fint. Sedan finns det ju lite smådetaljer som man kanske får göra om, men lite pill får man räkna med.

Edit: Jag skulle kunna tänka mig en Sylva Mojo, tycker dom är fräcka dom där små gocartarna. Som en mordern beach buggy ungefär.

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

Japp, den boken är bibeln. Men sedan finns det även enormt mycket kunskap samlad på det här forumet, både i gamla trådar och bland folket här. Och om det kniper så har vi ju till och med en SFRO-kontrollant som brukar hålla till här :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kul bil ! :thumbup:

sylva_21.jpg

Det borde inte vara några problem med det..

Så länge dom vanliga kraven på max 15kW/100kg följs.

Du behöver kanske inte vikta upp den! Det skall tydligen gå att Strypa mc motorer med intyg.

Dock av speciella aukt, verkstäder. ( Läste det här på forumet någonstans )

Link to comment
Share on other sites

Det skall tydligen gå att Strypa mc motorer med intyg.

Dock av speciella aukt, verkstäder. ( Läste det här på forumet någonstans ) 

Det där kan säkert The Real Pinto svara bättre på men vad jag har förstått så godkänns inte vanlig strypning hur som hellst. Det ska vara en permanent åtgärd om man stryper. Sen tillåts det inte att man stryper hur mycket som hellst heller.

Som sagt. Gustav kan svara bättre på detta.

Link to comment
Share on other sites

Hej

MC-motorer är lite speciella eftersom det finns ett system för strypning via godkända verkstäder. Så det troliga är att man kan godkänna det i ett fall som detta. Men det är i slutänden Bilprovningen som avgör.

Är man sugen på ett sådant bygge, så är det en stark rekommendation att köpa ramen utan ytbehandling, och få den byggbesiktad så fort som möjligt. Sylva har tidigare haft konstruktioner som man behövt komplettera lite när det gäller triangulering etc. Jag har inte sett denna ram IRL men det är ett generellt råd jag ger till alla som köper "byggsatser" från England.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...