lars Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 hej. jag har köpt en 2.9 v6 cosworht och jag undrar om det är några problem ,med bes och att stoppa in den i en super seven. passar.en vanlig typ 9låda till 2,9. undrar även om det är ok och dra ut grenrören höger och vänster,samt är det ok att bes 195 hk har tanus bromsar. Quote
Sonett7 Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Jag skulle våga satsa en peng på att Typ 9-lådan passar eftersom Ford kört med samma bultmönster mot växellådan sedan Hedenhös var barn. Avgas höger o vänster är OK! 195 hästar med kravet på max 15kW/100kg gör att din bil måste väga nästan 1000 kg! Quote
Tommy Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Välkommen till vårt Forum & klubb Lars ! Här kommer du att må lika bra som "fisken i vattnet" :D Ang v6 motorn så har jag sneglat lite på den men som Friberg säger: kravet på max 15kW/100kg gör att din bil måste väga nästan 1000 kg! Synd :( Det är nog svårt att "strypa"/ klassa ner den, Det är nog mer kompliserat än så ! Bromsintyg är ju inga problem att skaffa.... man kan ju strypa vilken motor som helst men att få den godkännd det är en annan femma ! Tror just detta med att plocka ner HK har varit uppe i några andra trådar tidigare och att Gustav kom med ett svar.... Hittade ett par trådar här: Effekt/vikt Vikt/hk Ny här Du hittar nog mer info via sökfunktionen på Strypning - Effekt - Hk och Vikt mm Quote
therealpinto Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Hej Jo, som Friberg säger passar motorn på Typ 9, men det måste vara en låda från en bil med sexa. Även MT-75 från Scorpio/Sierra V6 passar - tänk bara på att du måste montera stödlager i vevaxeln. Om effekt etc. kan du som sagt läsa i trådarna som det länkats till. När det gäller bromsarna tycker jag att du ska uppgradera från Taunusbitarna, enklast kanske med Volvo 240 fyrkolvsok och BMW E30 ventilerade skivor. /Gustaf Quote
anton Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Goddag vilken 240 modell har 4 kolvs ok och hur mycke måste man göraom spindeln,hur passar bmw skivan har du bilder. .Måste jag göra om ram besiktningen som jag gjorde förra veckan med pinto motor i ramen?tack för tidigare svar Quote
therealpinto Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Hej Alla Volvo 240 har fyrkolvsok, efter cirka 1980 har alla ventilerade skivor också. Oken passar på spindeln om man justerar hålen i oket en aning, skivan får man modifiera lite; * borra nytt bultmönster (4x98 mm är det på Taunusskivan) * svarva upp centrumhålet (2 mm tror jag att det var) * ev. reducera diametern på skivan Allt detta har Thomas D. koll på. Det finns lite bilder på prylarna monterade på min Capri, http://www.geocities.com/therealpinto/blmc5.htm men det syns inte så mycket... Rambesiktningen behöver vi nog inte göra om men du ska kanske fundera på en kraftigare bakaxel om du ska åka 24v. /Gustaf Quote
pacman Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Hmm, det här var intressant. Taunusbromsarna är ju inget under av effektivitet, vilket jag upplevde på Sviestad i somras..... fundering: Passar mina smarriga stålomspunna slangar på Volvo-oken? Quote
therealpinto Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Hej Såvitt jag vet har Volvo samma gänga på anslutningarna, men de oken har två ingångar, så man får göra ett T-kors för att "dela upp" slangen som kommer från bilen. Volvo har ju triangeldelade kretsar, så framoken är egentligen 2 st tvåkolvsok ihopsatta i ett... Men det är ju en baggis att greja. På http://www.spannerfodder.com/the_works_esc...volvo-4pots.php har jag tydligen skrivet en guide och där finns också lite halvsuddiga bilder. /Gustaf Quote
DIRAVI Posted January 25, 2005 Posted January 25, 2005 En alternativ lösning jag sett är att fräsa en kanal mellan kretsarna inne i oket, och sedan plugga ena hålet med en skruv. Quote
Megablade Posted January 27, 2005 Posted January 27, 2005 (edited) Hmm, det här var intressant. Taunusbromsarna är ju inget under av effektivitet, vilket jag upplevde på Sviestad i somras.....fundering: Passar mina smarriga stålomspunna slangar på Volvo-oken? När det gäller tanusbromsarna(s.k M16 ok) så kan jag nog inte hålla med. När jag för något år sedan körde rally med en escort MK2 som har samma bromsok som en tanus så var det inga problem med bromsarna trots att jag var (vad dom kallade mig i lokalpressen) asfaltspecialist. Märk väl att en escort dessutom väger nästan dubbelt så mycket som en sevenbil. Det enda man skall se upp med är att inte köpa billigaste bromsbeläggen, typ biltema, dom är inte bra om man pressar på lite, jag har själv provat. :icon_angry: Jag kan varmt rekommendera tanusok med saabs standard bromspads från 900an fram till -93, dom passar rätt i. Håller dom för en bil som är dubbelt så tung, en varm sommardag på en asfaltsträcka så borde det inte vara problem på en sevenbil, jag kör själv med dom. Eftersom det är ett "standardbelägg" så tar dom fint även när dom är kalla. :thumbup: Mvh Johan Edited January 27, 2005 by Megablade Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.