svante Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 1. 2.0 (90hp) / 1983-1986 / NA1 / 66, 0, 02. (Ej Inj) (101hp) / 1983 - 1987 / NE1, NE / 74, 0, 0 3. 2.0i / 1987 - 1988 / N4A, N4I / 85, 0, 0 4. 2.0i (115hp) / 1985 - 1986 / NRB / 85, 0, 0 5. 2.0i DOHC / 1989 - 1993 / N9C / 88, 0, 0 6. 2.0i Kat / 1987 - 1993 / N4B / 74, 0, 0 7. 2.8 9. 2.8 XR4i 10. 2.9 11. Cosworth RS 12. Cosworth RS 1-4 pinto 5 är som skrivet DOHC 6 är pinto med kat, lägre komp än 4 7-10 är 6-cyl 11-12 vet ej Quote
_coffe_ Posted March 30, 2005 Author Posted March 30, 2005 Det är den pinto'n med katalysator som jag är ute efter pga alla miljöavgifter hit och dit... så då är ju motor nr. 6 den som är aktuell?! kan man byta topp rakt av mellan nr 6 och t.ex nr 4??? om jag nu vill ha högre komp för kanske kommande turbokonvertering..... Quote
svante Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 Det är ju samma block så det borde inte vara något problem. Är det inte bättre att satsa på en zetec om du vill komma undan miljöavgifterna för pinton med kat är ju bara en kompromiss från ford för lagen ändrades.. Quote
DIRAVI Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 JAg tror detta är en fråga som vi får vänta på gustav-therealpinto för att få ett korekt svar på. Men utifrån vad jag snappat upp så skulle jag gissa på att 1,2 och 3 är Pintomotorer Möjligen 4 med, men den tror jag snarare är DOHC på grund av effekt och årsmodell (känns som om den ersattes av en kattrenad nr 6 1987) 5 är ju enkel. 6 tror jag utifrån årsmodeller är DOHC, då jag tror mig uppsnappat att pinto bara fanns med kat ett år eller två, vilket skulle utesluta alla motorer inne på nittiotalet. Quote
svante Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 Min är en typ 4 enligt specen, och det är definitivt en pinto. årsmod: 1985 typ: 2.0i Quote
therealpinto Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 1. 2.0 (90hp) / 1983-1986 / NA1 / 66, 0, 02. (Ej Inj) (101hp) / 1983 - 1987 / NE1, NE / 74, 0, 0 3. 2.0i / 1987 - 1988 / N4A, N4I / 85, 0, 0 4. 2.0i (115hp) / 1985 - 1986 / NRB / 85, 0, 0 5. 2.0i DOHC / 1989 - 1993 / N9C / 88, 0, 0 6. 2.0i Kat / 1987 - 1993 / N4B / 74, 0, 0 7. 2.8 9. 2.8 XR4i 10. 2.9 11. Cosworth RS 12. Cosworth RS 1-4 pinto 5 är som skrivet DOHC 6 är pinto med kat, lägre komp än 4 7-10 är 6-cyl 11-12 vet ej Svante är helt korrekt. 11-12 är som det står, Cosworth turbo. Årsmodellsangivelserna i listan ovan är inte riktigt rätt, 3 och 4 är i princip samma motor men 4 har detaljändringar (annan fördelare/tändmodul till exempel). När det gäller att byta delar mellan Pinto så passar "allt" emellan men byter man topp bör det vara från en motor med insprutning (det finns urtag i insugsportarna för spridarna). Skillnaden i kompression sitter som sagt i lägre kolvar på motorn med kat. /Gustaf Quote
_coffe_ Posted March 30, 2005 Author Posted March 30, 2005 Anledningen till att jag väljer att bygga med en Pinto-motor är den att min ekonomi är väldigt stram... som studerande får jag inte mer än 950:- i månaden, plus lite som jag jobbar mig till på somrar å lov... jag har fått för mig att en Zetec går lös på ett antal tusen, medans en sierra kan man hitta för 1-2000:-... vilket mer passar min ekonomi... eller har jag helt fel?! Quote
DIRAVI Posted March 30, 2005 Posted March 30, 2005 (edited) Anledningen till att jag väljer att bygga med en Pinto-motor är den att min ekonomi är väldigt stram... som studerande får jag inte mer än 950:- i månaden, plus lite som jag jobbar mig till på somrar å lov... jag har fått för mig att en Zetec går lös på ett antal tusen, medans en sierra kan man hitta för 1-2000:-... vilket mer passar min ekonomi... eller har jag helt fel?! Aldeles riktigt, jag skulle vilja säga att du kan få en siera betydligt billigare än så om du letar runt lite, för de pengarna borde man få en besiktad körbar bil. Är den rostig och obesiktad så borde priset vara under 500:- Själv fick jag för ett tag sedan en siera kombi som var obesiktigad och oskattad, men fullt fungerande efter lite rengöring av förknasaren och byte av nån sprucken bränsleslang. Helt körbar bil utan större fel än att den är lite ful. Kostade mig 35 kronor i registerhållningsavgift. Sen är det möjligt att senare, när ekonomin tillåter och suget efter mer effekt innfinner sig byta motor. Edited March 30, 2005 by DIRAVI Quote
_coffe_ Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Precis så tänker jag Diravi.... Min ekonomi är som sagt inte alls stark, så varför bygga med något jag inte har råd med.... sen när väl en bil är byggd, vem vet då om inte det kommer att bli en till.... nää, jag inriktar mig på en sierra, och bygger med den.... det är, för mig, viktigare att få en bil färdig än att hålla på att ändra idéer hela tiden.... jag vet hur det blir då, som det alltid bli... ingenting.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.