Pedalen Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 Hej, Då var det dags för lite nya frågor 🙂 Jag får inte motorn att gå igång. Har inaktiverat Purge valve samt uppdaterat utväxlingen och läst in detta i ECU så det ser bra ut. Jag får dock felkod "Cyl_fel 2". lite efterforskningar ger att det kan vara problem med "Crank position Sensor". Har mätt upp och har ca 600 ohms motstånd så den är inte död. Bränslepumpen flödar bränsle. Jag hade bytt stift så jag har bytt tillbaks till de gamla men det måste vara något annat. Någon ide vart man kan fortsätta felsökningen? Så här ser det ut i T5 suite när man kolla motorstatus IMG_0668.MOV Detta är felkoden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 hade orginal sw IMMO active ? det är väl första enkla frågan Cyl fel får man med lite random , tror inte det ska va det som är problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 går du online under crank borde du till och med kunna se rpm som input Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted June 17, 2022 Author Share Posted June 17, 2022 Hmmm, IMMO rörde jag aldrig men det känns ju som en möjlig felkälla. Det ska jag in och kolla på. Man ser ju RPM på videon till och med. Ska kolla på detta @LUPUS 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted June 17, 2022 Author Share Posted June 17, 2022 @LUPUSDet blev ju genast en följdfråga. Jag hittar inte någon funktion för att inaktivera Immobilizer. Vet du vart det ligger någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 Samma meny som Purge inställningar , längst ner till vänster se oxå till att du ställt in t5 suite på ”utvecklare/expert/enhanced ” eller vad det kallas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted June 17, 2022 Author Share Posted June 17, 2022 Tack! Jag kollade där för det kändes mest logiskt men då missade jag det. Någon expert är jag ju inte så det får jag nog kryssa bort också😉 ska fira en student först bara😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted June 18, 2022 Author Share Posted June 18, 2022 @LUPUS Så här ser mina inställningar ut i Trionic options: VSS enabled ska väl inte vara markerad eller ska man ta bort VSS koden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 18, 2022 Share Posted June 18, 2022 Vss är immo och ser avstängd ut så borde inte vara det ( om sw i bilen är denna sw) ram locked vill du klicka ur , måste vara flashad med en sw med denna ur för att kunna ändra online när du kör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pedalen Posted June 18, 2022 Author Share Posted June 18, 2022 Vad synd, då får jag felsöka vidare. Någon annan idé vad man kan kolla vidare på? ska bocka ur den då👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 18, 2022 Share Posted June 18, 2022 Du har ju varvtal så då borde nästa va och kolla om du har bränsle tryck , sedan allmän felsökning antar jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 18, 2022 Share Posted June 18, 2022 Går bensinpumpen när du kör startmotorn? Den ska gå efter 1 sek efter att du släppt nyckeln från startläget. Isf har du vevaxelgivare ok. Nästa är att kolla gnista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts