Jump to content

Ratt


director

Recommended Posts

Hej.

har sett här på forumet att det finns rattar typ F1 såna som man kan ta av och på med hjälp av ett par fjäderbelastade, tja vad ska jag kalla dem, sprintar och som inte var helt runda.

Var får jag köp en sådan ratt? Hels billigt.

Edited by director
Link to comment
Share on other sites

Det du söker är ett "snap off" nav som du sätter mellan ratten och rattnavet (road vesionen).

Sedan finns det för direktmontering på rattstången för en större penning.

Det är ingen speciell ratt du behöver ha alltså.....

det finns andra fabrikat än snap off att välja men du måste då tänka på att sfro

gärna ser att det är ett tvåhandsgrepp som krävs för att ta bort ratten....

du hittar snap off t.ex. här:

http://www.lindberg-import.com/webbshop/ti...lbeh/rattar.htm

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om man får göra någon liknande snap off konstruktion själv?  Eller finns det regler på dom ska vara godkända av någon myndighet:)?

Är det rätt ände att spara några kronor verkligen........???? ;)

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om man får göra någon liknande snap off konstruktion själv?  Eller finns det regler på dom ska vara godkända av någon myndighet:)?

Är det rätt ände att spara några kronor verkligen........???? ;)

Lycka till !

Det handlar inte om att spara pengar! Skulle ju vara kul att kunna göra själv och få det precis som man vill ha det, Det är inte så mycket som kan gå så pass sönder att man tappar styrförmågan.

Om det skulle vara för att spara pengar så fallerar ju hela "locost" konceptet på rattnavet :D

Blir inte billigare att göra själv ändå om man räknar på att jag har köpt en fräs för 15000 och ska köpa svarv för samma pengar vilken dag som helst:)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om man får göra någon liknande snap off konstruktion själv?  Eller finns det regler på dom ska vara godkända av någon myndighet:)?

Är det rätt ände att spara några kronor verkligen........???? ;)

Lycka till !

Det handlar inte om att spara pengar! Skulle ju vara kul att kunna göra själv och få det precis som man vill ha det, Det är inte så mycket som kan gå så pass sönder att man tappar styrförmågan.

Om det skulle vara för att spara pengar så fallerar ju hela "locost" konceptet på rattnavet :D

Blir inte billigare att göra själv ändå om man räknar på att jag har köpt en fräs för 15000 och ska köpa svarv för samma pengar vilken dag som helst:)

Det är ju du som står som Konstruktör och byggare på bilen så det ska inte vara nåt problem att göra detta själv, möjligen ska du kunna visa nån form av dokumentation som visar hur du tillverkat detaljen och vad för matrial du använt. ;)

Kanske nån hållfasthetsberäkning men det tror jag inte ska behövas.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Visst får du göra snap-offnav själv. Gör det bara bra, och ha gärna materialspecar så ska det gå fint. Bara funktionen är okej och säker så...

/Gustaf

Det låter ju vettigt... Då ska jag sätta mej och rita lite:)

Link to comment
Share on other sites

Visst får du göra snap-offnav själv. Gör det bara bra, och ha gärna materialspecar så ska det gå fint. Bara funktionen är okej och säker så...

/Gustaf

Det låter ju vettigt... Då ska jag sätta mej och rita lite:)

Hej

Hör av dig om det gick bra. Är sugen att ev köpa en kopia på ritningen....

post-3-1104096626.jpg

Link to comment
Share on other sites

Absolut det ska jag göra:)

edit: Krister vad har du gjort störbågen av för rör? Är det ihopstevtsat med 90gradare vid börjana? blir det bra:) ?

Ser kanske bara dåligt...

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...