Jump to content

Div funderingar (Ny här)


Jonas

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här. Har länge funderat på att bygga en seven kopia, men börjar bli riktigt sugen nu (och har äntligen tillgång till eget garage).

Jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

1. "Locost" är det bara ett samlingsnamn för seven kopior med hemma byggda chassie?

2. Har det inte varit så att man måste bygga chassie eller kaross själv för att registrera som amatörbyggt fordon? Är det inte så längre, det verkar som man kan köpa ett färdigt chassie och ändå få igenom det!? Innebär det att man kan köpa ett redan påbörjat projekt och få det besiktigat (man kan ju få mycket för pengarna om man köper av någon som tröttnat)?

3. Är det några problem med att registrera med MC motor? Räcker det att man har elektrisk back växel (tex anv en startmotor för att backa)?

4. Finns det någon firma i Sverige som säljer skärmar, nos kona osv..?

Många frågor, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig!

Ha en bra dag!

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej

2. I princip gäller att man ska bygga chassit själv men Vägverket är "snälla" och låter även färdigbyggda chassin falla under kategorin amatörbyggt fordon. Gränsen går dock vid kompletta satser som innehåller allt man behöver för att bygga bilen - då är det inte amatörbygge. Att köpa ett påbörjat bygge går bra, men det krävs alltid ny SFRO-besiktning om den inte är registreringsbesiktad.

3. Egentligen inte, förutom att du åker på miljödispensavgiften på 7000:- om du inte fixar en MC-motor med katalysator (gäller fö även bilmotor utan kat).

Hälsningar

Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Hej det finns vad jag vet två firmor i Sverige som säljer delar. Det är de i Linköping som säljer Estfield kolla deras länk till vänster. Du kan även handla en del från Rodster som säljer Westfields delar. I Norge så finns det en som säljer MK s delar. Alla dessa finns det länkar till i vänsterkanten. Det finns även en kille i Gråbo som gjuter plastdelarna skriv till mig på bearcat@passsagen.se så får du numret.

Lycka till

Michael

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Vill bara visa att vi är på gång med våran hemsida där vi efter hand lägger in de delar som är till försäljning.

Vi har sedan 2001 tillverkat och lev 9 st ramar i olika stadier.

Vi kommer att förmedla tillbehör så som : instrumentering,stolar (man får plats med en klädd stol)bälten (4-6 till punkts)r-däck,noskon och skärmar,

OCH en Svensk coilover dämpare till våra bilar.

Då jag bygger med Opel 2 l 16 v och volvolåda så kan jag förmedla hjälp då man behöver ev adapterbitar o dyl.

Titta gärna vidare på www.dala7.nu eller maila till laangen@dala7.nu

Anders Persson

Link to comment
Share on other sites

"Locost" är det bara ett samlingsnamn för seven kopior med hemma byggda chassie?

Nej, Locost är ett namn på en specifik konstruktion av chassie som konstruerats av Ron Champion och som finns beskrivet i hans bok "Build your own Sports Car".

Har det inte varit så att man måste bygga chassie eller kaross själv för att registrera som amatörbyggt fordon? Är det inte så längre, det verkar som man kan köpa ett färdigt chassie och ändå få igenom det!?

Du får inte köpa ett "rolling chassis", d.v.s. ett med fjädring och hjulupphängning redan monterat men annars ska det gå bra. Rena kit cars är däremot egentligen inte tillåtna (men de kan tydligen gå igenom ändå).

Innebär det att man kan köpa ett redan påbörjat projekt och få det besiktigat (man kan ju få mycket för pengarna om man köper av någon som tröttnat)?

Strängt taget får man inte det men det verkar som om det ska gå bra ändå men det verkar som om det måste inspekteras som ett nytt bygge så om bygget gått för långt får du först plocka ner det för den fösta inspektionen.

Är det några problem med att registrera med MC motor? Räcker det att man har elektrisk back växel (tex anv en startmotor för att backa)?

Om du gör bilen tillräckligt lätt ska man tydligen kunna komma bort från kravet på backväxel. Annars är som tidigare sagt utsläppen ett problem. Sedan kan MC-motorer vara för starka (iaf på pappret).

Link to comment
Share on other sites

.

Då jag bygger med Opel 2 l 16 v och volvolåda så kan jag förmedla hjälp då man behöver ev adapterbitar o dyl.

Vilken motor generation ?? Passar inte omega lådan rakt på utan en massa adaptrar (bara en fundering)

Link to comment
Share on other sites

Motorn kommer ifrån en Formel Opel Lotus och inköptes med krokiga ventiler

och helt ren.Dock var den trevliga torrsumpen kvar.

Valet av låda var först omega "men kom över en volvo m45 med Sellholm inkrom" så det har varit en del klurande.

Kom gärna med synpunkter på hemsidan.

Lången

Link to comment
Share on other sites

4. Det finns en Peter Lilja som gjuter plasten till Super7. Men jag tycker att bakskärmarna har lite för stor radie och lite för breda. Gjutningen är inte riktigt 100 , men fyra skärmar och noskon kostade bara ca 3000. Skall du ha ovanstående från dom kända Super7 byggare får du räkna med minst dett dubbla. Jag har tyvär inte adressen till Peter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...