Jump to content

köpa stötdämpare,fjäder tryck hur många kilo.


jimmy.e

Recommended Posts

jag håller på och tittar efter stötdämpare och fjädrar,kommer nog att skicka efter från staterna eller gtstuning i england.

-men hur mycket (kilo`s) fjäder tryck ska man välja.. (vet att vikterna kan diffa lite på axlarna mellan bilarna.)

är det ngn som har ngt tips,vad man ska ha. så man iallafall kommer i närheten av vad man ska ha.

Link to comment
Share on other sites

Det är flera faktorer som spelar in i hur hårda fjädrar du skall ha. (Stötdämpare väljer du en med justerbar hårdhet, då kan du ställa in dämparen efter hur "hård" fjäder du har.)

Vinkel på stötdämparen, ofjädrad vikt, hur du vill ha bilen etc. spelar in.

Jag famlade i mörker när jag skulle bestämma fjäderkonstant. Men jag surfade runt på nätet och gjorde en tabell över vad andra byggare valt till sina bilar. Sedan räknade jag ut ett medelvärde, och beställde efter det. Inte så vetenskapligt kanske, men jag träffade ganska rätt.

Jag har 275 lbs fram och 175 lbs bak. Lite för mjuka, så jag kommer att byta till hårdare fjädrar fram och ev. montera kränghämmare fram och bak.

Sedan hänger det på om man skall ställa in bilen för bana eller vackert-väder körning på krokvägen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är detta ett bra pris - och är det bra prylar?

Egentligen tänkte jag handla av någon svensk företagare men om prisskillnaden drar iväg går det tyvärr inte att vara trogen.

hellberg-dampertech.jpg

Synpunkter mottages tacksamt. Både vad gäller priset och firmans leveranser.

Link to comment
Share on other sites

Jag har dessa på mitt bygge och än så länge känns det bra.

Köpte min av MK Engineering och har för mig att jag pyntade 300 £ för mina för 3 år sedan !!

Nackdelen med fjädrar 1,9" kan vara att de utmattas fortare än de större 2,25", jag har 1,9" med tror att GAZ har även 2,25", fast å andra sidan blir det smäckrare med 1,9"

Jag fick även testprotokoll med och det kändes ju bra :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Samma här. Köpte av Dampertech med 1,9" fjädrar. Funkar bra och ser välbyggda ut. Renoveringsbara dessutom. £270 är ett bra pris, men glöm inte att frakt och tull till Sverige tillkommer.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör (eller bygger snarare) med 14" GAZ dämpare, 325 fram 175 bak, på rekomendation av den mycket hjälpsamme Dave på Dampertech. Volvomotor, volvobakaxel. Dampertech

Näsvis fråga :icon_oops:

Hur mycket fick du betala för frakten från UK?

Link to comment
Share on other sites

Jag gav 300£ för mina protech inklusive fjädrar. Skillnaden mellan Gaz och Protech är att Protech är i alu och Gaz är i stål. Om det spelar nån roll vet jag inte.

Köpte mina av Darren på GTS

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hur gammal var den annonsen? Jag fick följande svar från dampertech:

"Hi

That ad is very old.

The current price is £300 plus carr to sweden aprox £60.

Pls confirm damper lths you require as the locost book is wrong.

Any problems you can contact me on 0044 1709 703992

best regards

Dave"

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Från senaste numret av "which kit" som jag köpte i förrgår. Jag har tyvärr tidningen 90 mil bort just nu men det vore otroligt att jag skulle ha köpt ett gammalt nummer.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska kolla i morgon om jag åker till Stockholm. Där finns ju en del tidningskiosker som är välsorterade.

Men nog fasen borde det ha varit det senaste numret. Förra utgåvan hade retur vecka 1.

Nej, jag köper nog mina dämpare här i Sverige i stället. Inget tjafs, lite dyrare men väldigt enkelt om det blir strul.

Link to comment
Share on other sites

Hur gammal var den annonsen? Jag fick följande svar från dampertech:

"Hi

That ad is very old.

Nu har jag kollat, och annonsen finns i det rykande färska numret av "Which Kit Car". :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...