Jump to content

regga som etanolbil?


Recommended Posts

En fråga till Gustaf:

Jag vet att frågan vart uppe förut, men det blev liksom inget riktigt svar den gången, så vi försöker igen:

Är det möjligt att reg-besiktiga sin super-7:a som etanol-bil??, och på det viset slippa diverse skatter, parkerings-pengar mm. Förutom att man gör mijlön en jättetjänst.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har inte forskat så mycket mer, men det verkar inte finnas några färdiga regler för vad som egentligen gäller. Vägverket som har tagit över avgaskraven har liksom inte riktigt kommit igång än, verkar det som...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Nu kom svaret från VV:

Du hade frågat om ombyggnad till etanoldrift. Detta kräver intyg från fordonstillverkaren att fordonet fortfarande klarar avgaskraven. I praktiken har detta visat sig vara omöjligt att få. Vägverket kommer sannolikt att få ett uppdrag från regeringen att under 2005 utreda förutsättningarna för att förändra regelverket så att en ombyggnad blir möjlig utan att blanda in tillverkaren. Uppdraget föreslås redovisas 1 oktober 2005. Sannolikt kommer det dock att krävas någon form av mätning av avgasutsläppet på fordonet som ägaren själv får bekosta
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men då man reggar ett amatörbygge så är man ju själv fordonstillverkare, och ven skall då skriva ut intyget.....

Jo altså, upfyller man de avgaskrav som finns, men katalysator och lamdastyrd insprut osv så borde ju det räcka.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problemet är att i SNFS 1992:12, så gäller bara undantaget på krav från intyg med kat, lambdasond etc vid bensindrift (det står så uttryckligen). Hårddrar man det så måste man alltså ha intyg från motortillverkaren om man använder något annat än bensinmotor. Alternativt att man betalar dispensavgiften...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men om man skulle betala miljöavgiften så kan man köra på etanol om man vill?

Det måste väll finnas några krav på utsläppen även om man betalar den där avgiften? eller är det bara och svartryka så mycket man orkar? ;)

Link to comment
Share on other sites

Marcus, det beror på vad det är för bil.

I ett amatörbyggt fordon med avgasdispens spelar det som sagt ingen roll.

Pratar vi en befintlig bil, så får man egentligen bara göra det om årsmodellen är 1975 eller äldre - annars måste motorn vara avgascertifierad för etanoldrift.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

7000:- som väl avgasdispansen är på får man ju många timmars parkering för :)

Vad finns det för utbud på Etanol motorer? Det är väl egnetligen bara ford som kör med sånt i någon större skala?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej

Problemet är att i SNFS 1992:12, så gäller bara undantaget på krav från intyg med kat, lambdasond etc vid bensindrift (det står så uttryckligen). Hårddrar man det så måste man alltså ha intyg från motortillverkaren om man använder något annat än bensinmotor. Alternativt att man betalar dispensavgiften...

/Gustaf

Vem räknas då som motortillverkare om man bygger en *egen* motor utifrån någon av de eftermarknadsblöock som finns att tillgå.

Ex ett av Parners B23 EVO block.

Link to comment
Share on other sites

Parner räknas som tillverkare, typ, men intyget ska vara på att motorn är i ett avgascertifierat utförande, och något avgascertifikat lär ingen vilja betala för till en sån motor. Det är ju omfattande tester som måste göras...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...