iceman Posted November 23, 2004 Posted November 23, 2004 En fråga till Gustaf: Jag vet att frågan vart uppe förut, men det blev liksom inget riktigt svar den gången, så vi försöker igen: Är det möjligt att reg-besiktiga sin super-7:a som etanol-bil??, och på det viset slippa diverse skatter, parkerings-pengar mm. Förutom att man gör mijlön en jättetjänst. Quote
therealpinto Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Hej Jag har inte forskat så mycket mer, men det verkar inte finnas några färdiga regler för vad som egentligen gäller. Vägverket som har tagit över avgaskraven har liksom inte riktigt kommit igång än, verkar det som... /Gustaf Quote
Acke Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 så det är VV man skall ligga på om man är intresserad av att "konvertera" ?? jag skall nog skicka iväg ett mail för att kolla med dom vad som gäller... :) Quote
Eddy Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Bara dom inte vaknar när det gäller en "del andra avgifter" Du vet Acke :whistling: Eddy Quote
therealpinto Posted November 24, 2004 Posted November 24, 2004 Jo, det är Vägverket som har "bollen". Snart kommer ett möte att hållas där fordonshobbyn - bland annat representanter från SFRO - träffar VV och politiker, kanske vet vi mer efter/i samband med det mötet. /Gustaf Quote
Acke Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 finns en del info här.. :) http://www.etanol.nu ios skulle dom behöva få en del av länkarna att fungera så hade det varit mycket bättre.. :) Quote
iceman Posted December 2, 2004 Author Posted December 2, 2004 Nu kom svaret från VV: Du hade frågat om ombyggnad till etanoldrift. Detta kräver intyg från fordonstillverkaren att fordonet fortfarande klarar avgaskraven. I praktiken har detta visat sig vara omöjligt att få. Vägverket kommer sannolikt att få ett uppdrag från regeringen att under 2005 utreda förutsättningarna för att förändra regelverket så att en ombyggnad blir möjlig utan att blanda in tillverkaren. Uppdraget föreslås redovisas 1 oktober 2005. Sannolikt kommer det dock att krävas någon form av mätning av avgasutsläppet på fordonet som ägaren själv får bekosta Quote
DIRAVI Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Men då man reggar ett amatörbygge så är man ju själv fordonstillverkare, och ven skall då skriva ut intyget..... Jo altså, upfyller man de avgaskrav som finns, men katalysator och lamdastyrd insprut osv så borde ju det räcka. Quote
therealpinto Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Hej Problemet är att i SNFS 1992:12, så gäller bara undantaget på krav från intyg med kat, lambdasond etc vid bensindrift (det står så uttryckligen). Hårddrar man det så måste man alltså ha intyg från motortillverkaren om man använder något annat än bensinmotor. Alternativt att man betalar dispensavgiften... /Gustaf Quote
JohanB Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Men om man skulle betala miljöavgiften så kan man köra på etanol om man vill? Det måste väll finnas några krav på utsläppen även om man betalar den där avgiften? eller är det bara och svartryka så mycket man orkar? ;) Quote
therealpinto Posted January 5, 2005 Posted January 5, 2005 Visst får man köra på etanol om man betalar. Enda kraven då blir max 4,5%CO och sluten vevhusventilation. /Gustaf Quote
JohanB Posted January 6, 2005 Posted January 6, 2005 Visst får man köra på etanol om man betalar. Enda kraven då blir max 4,5%CO och sluten vevhusventilation./Gustaf Kan man få bilen reggad som etanol bil då? Det kan ju se bra ut i nått sammanhang :) Quote
therealpinto Posted January 7, 2005 Posted January 7, 2005 Ja, förmodligen, men eftersom den reggas med dispens "spelar det ingen roll", liksom. Gustaf Quote
Marcus a Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 Har säkert missat det någonstans men får man ändran drivmedel från bensin till etanol i en motor hur som helst då? Quote
therealpinto Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 Marcus, det beror på vad det är för bil. I ett amatörbyggt fordon med avgasdispens spelar det som sagt ingen roll. Pratar vi en befintlig bil, så får man egentligen bara göra det om årsmodellen är 1975 eller äldre - annars måste motorn vara avgascertifierad för etanoldrift. /Gustaf Quote
Marcus a Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 7000:- som väl avgasdispansen är på får man ju många timmars parkering för :) Vad finns det för utbud på Etanol motorer? Det är väl egnetligen bara ford som kör med sånt i någon större skala? Quote
DIRAVI Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 HejProblemet är att i SNFS 1992:12, så gäller bara undantaget på krav från intyg med kat, lambdasond etc vid bensindrift (det står så uttryckligen). Hårddrar man det så måste man alltså ha intyg från motortillverkaren om man använder något annat än bensinmotor. Alternativt att man betalar dispensavgiften... /Gustaf Vem räknas då som motortillverkare om man bygger en *egen* motor utifrån någon av de eftermarknadsblöock som finns att tillgå. Ex ett av Parners B23 EVO block. Quote
therealpinto Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 Parner räknas som tillverkare, typ, men intyget ska vara på att motorn är i ett avgascertifierat utförande, och något avgascertifikat lär ingen vilja betala för till en sån motor. Det är ju omfattande tester som måste göras... /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.