Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej !

Nybliven Westfield ägare som ska ägna vintern åt en mild renovering. Karosslyft, lacka ramen m.m. Söker en (två om nån har över) backspegel som monteras på rutramen, ett extraktor avgasrör till Ford Zetec och andra goa tips...ex. fälgar typ "minilite" m.m. Finns det någon återförsäljare i Sverige?

Mvh Ulf

65618105736__F496F836-DE17-4E89-89BF-0C360FD8BD01.jpg

  • Like 4
  • 3 weeks later...
Posted

Nu är renoveringen igång, fixar klädsel, målar ramen, galvar,  byter lite plåtar m.m. Nytt grenrör Kanon roligt med ett nytt vinterprojek. 

IMG_0481 (1).JPG

IMG_0490.JPG

IMG_0491.JPG

  • Like 5
  • 2 weeks later...
Posted

Hej!

Återmonteringen har börjat, galvet tillbaka, blev riktigt fint. Ramen borstad och slipad och lackad med sidenmatt Bengalack. Bytt kamrem, olja och filter och stift  när motorn ändå stod på bänken. Behöver nya reflektorer fram 5,75", nån som  som har tips var dessa kan köpas?

//Ulf

IMG_0522.jpg

IMG_0523.jpg

IMG_0524.jpg

  • Like 4
  • Ulf Thulin changed the title to Westfield
  • 3 weeks later...
Posted

Hej

Återmontering av sidoplåtar underlättas av proffsverktyg (tack Verktygsboden) när 350 nitar ska dit. Drog en sträng Butylmassa mellan ramen och alu-plåten. Tack Magnus Viktorsson för lack-provet, känns helrätt till min bil. Julhelgen blir det provmontering av karossen för inmätning av nya fälgar, gäller att mäta rätt ET och bredd när man ska beställa. Må gott, skruva lite lagom och God Jul och Gott nytt år.

Ulf596307237_IMG_0548(1).thumb.JPG.4340a5c6c6482908c9b51d2a9c5c5988.JPG1585484661_IMG_0550(1).thumb.JPG.6743f912a8ae8b902aa37c57e0fb7781.JPG24577553_IMG_0549(1).thumb.JPG.a72372a35ffab5f462a989a93f18f9fd.JPG

721195620_IMG_0545(1).thumb.JPG.70aa510222c12cc9b78d0f8349eb74b6.JPG

  • Like 5
  • 4 weeks later...
Posted

Hej på er!

Lite mer jobb klart på "7:an", fälgar beställda hos Mocomp. 7x15 Revolution 8 spoke Classic, R däck på G i veckan och inte minst så har jag fått hjälp med lack hos Viktorssons Billackering i Borås, supernöjd, tack Magnus som supportat mitt underarbete och hållit i sprutan med BRG. 👌👍

IMG_0590.JPG

IMG_0595 (1).JPG

IMG_0596 (1).JPG

IMG_0597.JPG

IMG_0599 (1).JPG

IMG_0601.JPG

IMG_0602.JPG

  • Like 8
  • 3 weeks later...
Posted

Hej !

Monterat karossen, sett över el-dragning, nytt tanklock. 4 st nya däck Nankan Sportnex NS 2 R kom, så nu väntar man på fälgarna från England.

Fyllde på olja och tryckte på startknappen, startade perfekt.  

Må gott !!

647960777_IMG_0627(1).thumb.JPG.38d0240e94cfaff4ff9c894e8b0147a5.JPGWFVI0158.thumb.JPG.f9f4e0b28e9c33344cfd472faa26a723.JPGIMG_0626.thumb.JPG.e10fec28401078bafce750fa6a26e905.JPGMSKH0562.thumb.JPG.aa21e85716ee656b347b262f6c685635.JPGIMG_0625.thumb.JPG.cfde395db3a009f3cc63c82008c6c188.JPG

  • Like 6
Posted

Hej !

Tack, vet inte mer än effektintyget från 2009 när den reggades första gången. 145hk vid 6600rpm. Nytt extraktorrör tills i år kanske ger någon häst till ?? Snyggare i alla fall.

Tänkte köra denna säsongen som den är och känna på´n, testa både gata och lite bana. Tar gärna emot tips och trix av er som provat att preppa Zetec.

//Ulf

 

IMG_0489.JPG

65695845164__8D32D11A-8106-428D-ADA6-03D22EF25CEC.jpg

Posted
16 minuter sedan, Ulf Thulin sade:

Hej !

Tack, vet inte mer än effektintyget från 2009 när den reggades första gången. 145hk vid 6600rpm. Nytt extraktorrör tills i år kanske ger någon häst till ?? Snyggare i alla fall.

Tänkte köra denna säsongen som den är och känna på´n, testa både gata och lite bana. Tar gärna emot tips och trix av er som provat att preppa Zetec.

//Ulf

 

IMG_0489.JPG

65695845164__8D32D11A-8106-428D-ADA6-03D22EF25CEC.jpg

Jag har nog också nånstans kring 140 hk i effektintyget.

Ska byta sprut tills i år, sen har jag individuella spjällhus och ett annat grenrör , varvstopp ligger på 6800 nu.

De sägs att byta till arp bultar på vevstakarna så ska man kunna höja varvet till 7400.

Posted

Bra, kul om vi kan hitta bra lösningar ihop. Karaktär på kamaxlar är ju också viktiga erfarenheter, så man får det körbart.

Vore roligt att utveckla en modern motor, har mest  klurat med min Capri som har V6 3,1L och är ju en gammal motorkonstruktion.

Kvällslektyren är ju Burton Racing och dom skriver en del om Zetec. Ska kolla lite med de som åker Ginetta/Zetec, kanske hittar lite där.

242961050_2259186984223243_3628828247372991096_n.jpg.22ff155c6d384bdf3de0cbe9b14973ff.jpg

Posted
8 minuter sedan, Ulf Thulin sade:

Bra, kul om vi kan hitta bra lösningar ihop. Karaktär på kamaxlar är ju också viktiga erfarenheter, så man får det körbart.

Vore roligt att utveckla en modern motor, har mest  klurat med min Capri som har V6 3,1L och är ju en gammal motorkonstruktion.

Kvällslektyren är ju Burton Racing och dom skriver en del om Zetec. Ska kolla lite med de som åker Ginetta/Zetec, kanske hittar lite där.

242961050_2259186984223243_3628828247372991096_n.jpg.22ff155c6d384bdf3de0cbe9b14973ff.jpg

Absolut, håll mig gärna uppdaterad vad du hittar på 🙂

Letar efter både kamaxlar och lättat svänghjul, får se om de blir till nästa vinter kanske 🙂

 

Snygg capri det med!

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted
3 minuter sedan, Ulf Thulin sade:

Hej !!

Lite nytt från mig, väderskydd fixat i veckan. Snyggt och passar perfekt över det lilla bagaget.

IMG_0686.jpg

IMG_0687.jpg

Sorry, kunde inte vrida bilderna rätt ( åldern 60+) 

 

  • Like 1
Posted
On 2022-02-09 at 22:19, emilborg sade:

Letar efter både kamaxlar och lättat svänghjul, får se om de blir till nästa vinter kanske 🙂

 

Om du inte redan vet det men 1.8 motorn har lite lättare svänghjul än 2.0 sen kan man ju svarva bort lite material svänghjulet.

Om du råkar ha ett par kammar extra kan du ju skicka dom på omslipning.

 

//Nisse

Posted
23 minuter sedan, super7 sade:

Om du inte redan vet det men 1.8 motorn har lite lättare svänghjul än 2.0 sen kan man ju svarva bort lite material svänghjulet.

Om du råkar ha ett par kammar extra kan du ju skicka dom på omslipning.

 

//Nisse

Okej! Nej de visste jag inte, men då får man byta koppling också? Jag har testat å svarva av ett 2.0 reserv svänghjul jag hade, men man måste vara mer dratisk och fräsa ur så de blir mer ett skeletthjul för att få någon större vinst i det, annars gör det inte mycket skillnad..

Har faktiskt funderat på det lite, men det måste väl ändå vara en kompromiss att slipa om? Eller läggs det på mtrl först ?

 

/Emil 

Posted

Det här får bli ett långt inlägg inser jag när jag började skriva och ändrade lite här och där.

 

Jag köpte ett kam kit av en här på forumet för typ 10 år sen och det var 2 st kammar

samt 16 st ståltryckare, ventilspelet justeras med lash cap som sitter på ventilen under tryckaren.

Original tryckaren har ju en bricka uppe på i olika tjocklekar.

 

Kammarna hade Kjell på Elwa Motor tagit fram i samarbete med Nisse Hedlund.

 

Slipning är ju bascirklen som görs mindre enkelt uttryckt tar vi mina kammar så är bascirklen 

Insug 33 mm  originalkam 36mm 

Avgas 32,42 originalkam 36 mm

 

 

//Nisse

Posted

Man slipar på baksidan också så nollpunkten flyttas. Lite svårt att förstå (så var det för mig i alla fall 😄)

Resultatet blir att ventiltryckarna "blir tjockare" eftersom det är mindre material på baksidan och sen när nocken kommer trycks ventilen längre än original.

  • Thanks 2
Posted
32 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Man slipar på baksidan också så nollpunkten flyttas. Lite svårt att förstå (så var det för mig i alla fall 😄)

Resultatet blir att ventiltryckarna "blir tjockare" eftersom det är mindre material på baksidan och sen när nocken kommer trycks ventilen längre än original.

Då klarnar det lite mer 🙂 Tack!

  • Like 1
Posted
1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

Man slipar på baksidan också så nollpunkten flyttas.

Kammen minsta mått, kallas även bascirkeln👍

  • Like 1
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...