Jump to content

Sjuor och däcksbredd


ART

Recommended Posts

Okej att det kan vara kul att det händer något när man trampar på gasen men kraften ska ju ner i asfalten också... Vi ligger nästan på samma effekt/vikt förhållande som en Ferrari eller Lamborghini men har 195:or eller på sin höjd 225:or medan de italienska leksakerna sitter på 295:or...eller mer.

Om vi lade lika mycket energi på våra hjulupphängnaingar som vi lägger på motorn....

Jodå, tråden är ingen ungdom, men jag är ny här (och kan inte :zipped: ), så...

Frågan då: Men varför så smala hjul? Vad (förutom att de kostar en förmögenhet) talar emot ordentligt breda hjul på en sjua?

Har jag missat någonting väsentligt, finns det besiktningsaspekter på det hela?

Själv tycker jag hjulupphängningar verkar vara en utmaning (chassiegeometri överhuvudtaget, faktiskt)... Har beställt en bok i ämnet, får se om det hjälper... :)

((EDIT: Har ju för övrigt 205or runt om på Civicen, och dåligt är inte direkt ordet jag skulle använda för att beskriva greppet... Så det är nog lite relativt, också, kanske? ))

Edited by ART
Link to comment
Share on other sites

Ju bredare och större fälgar, destå tyngre, rent generellt, samma gälle rmed däcken.

Hög ofjädradf vikt är ju det sissta man vill ha.

Titta på hur de stora pojkarna gör, (grabbarna som kör bana dygnet runt) de monterar de minsta fälgarna som bromsarna tillåter.

Link to comment
Share on other sites

Jo, naturligtvis är ofjädrad vikt ondska.

Att racingfanatikerna (det finns ett par i Hondaklubben) monterar små hjul beror såvitt jag har förstått på flera olika saker (iallafall är det så på Hondor, såpass att en del filar på bromsoken... :) ), där vikt är en.

Dessa brukar vara:

1. Lätta hjul är bra (precis som du säger)

2. Liten rullomkrets -> lägre utväxling -> snabbare (gat)bil på de flesta banor

3. Mindre rullomkrets -> lägre bil -> bättre väghållning

Jag har säkert missat något.

MEN... Jag har inte hört någon (utanför rallysvängen, och de gillar väl inte små hjul heller?) som tycker att dessa mindre hjul ska vara smala... :whistling:

Fast jag har kanske fel.

Link to comment
Share on other sites

ett högre hjul rullar över ett hinder / bulor bättre t.ex. i rally

har du för bred spårvidd t.ex. på bakaxeln så får den ta mer belastning än fram (och kan släppa tidigare trots breda däck)

Link to comment
Share on other sites

(Är det bara jag, eller är det en splittrad tråd på G? ;) )

Jag antar att du menar på sjuor... Det jag kommer att tänka på är att då bilen är såpass lätt behöver man inte lika breda däck helt enkelt. Det kan också ha att göra med att bredare däck nästan automatiskt innebär lägre profil vilket borde ge större känslighet för camberförändringar. Nån expert på rejsa.nu kan säkert redogöra för alla effekter, positiva och negativa, som man kan få. På vanlig väg borde bredare däck bli lite jobbigare, mer stötigt och spårkänsligt. Det ihop med den uppenbara nackdelen med priset och vikten gör nog att man avstår. Men det är ju inte alla som tänker så... vi har ju han med Williams F1-fälgarna. :)

Annars är nog dessa de fetaste jag har sett, men de är ju endast byggda för konbanor..

http://mail.softarc.com/~pasdernick/locost/locost.html

http://www.simplesevens.org/gallagher/gall...Gallagher16.jpg

Konstigt nog har de båda Wankel också, undrar varför jag hittade dem så snabbt? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...