Seven GT Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Hej Siktet är inställt på en Alfa Romeo 3.0 V6 och tillhörande växellåda och diff. Efter ha tittat runt så verkar det som de flesta motorer har gått långt. -Är det dumt att köpa motor/växellåda som gått 20 000? -Kräver det att man river hela motorn och renoverar den innan man avser att använda den i en seven bil? -Finns det gott om slitdelar till dessa motorer/Växellådor? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted October 16, 2021 Share Posted October 16, 2021 Varför Alfa Fordgrejer funkar bra, Duratec rel lättrimmad, 5 vxl type 9 låda samt sierra diff, allt välbeprövat och använt av många Körde själv Zetec motor / Bengt Metz FD Caterham ägare och racing i Roadsportklasserna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seven GT Posted October 17, 2021 Author Share Posted October 17, 2021 (edited) Hej Tack för svar. Jag gillar idén med att motor fram, sen växellåda och diff sitter bak. Sen gillar jag att skivbromsarna sitter intill diffen. Man får in mer vikt intill centrum och minstar den ofjädrad vikten. Alfas v6:a har ju dessutom ett fantastiskt ljud. Sen vet jag väldigt lite om kvaliteten och tillgångar till reservdelar. Edited October 17, 2021 by Seven GT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Först, det jag säger till alla, bygg det som får dig att vilja bygga! Nu till mina funderingar: Ett av de trängsta delarna av en seven är för förarstolen. Alfas bakmonterade växellåda sitter framför differentialen. Om man har en Ford sierra differential sitter medbringaren på ungefär samma plats som höftkulan. Ska du då fin in en växellåda bredvid dig blir det trångt om rumpan. Sen är en seven ofta redan innan baktung. Jag har ett bojsänke till Pinto i fram och ligger på 185 på framhjulen och 160 på bakhjulen utan förare. Min vikt hamnar sen en stor del på bakaxeln. Skulle jag byta till Duratec skulle jag spara ca 40 kg över framaxeln. Min rekommendation till de flesta är att köpa en rostig NC miata från England för sådär 25 tusen, kör hem och skrota i Sverige. Då får du motor växellåda och bakaxel samt ett äventyr. Lyckas du sälja av några saker som en kofångare eller så så har du kanske också fått tillbaka lite pengar. Men, och det är ett stort men, bygg det du vill! Det är liksom lite det som är grejen. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Jo just det, jag tror alla gånger att alfa prylar kommer vara pålitliga nog. De ska rulla sådär 200 mil om året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 1 timme sedan, tpau sade: Först, det jag säger till alla, bygg det som får dig att vilja bygga! Nu till mina funderingar: Ett av de trängsta delarna av en seven är för förarstolen. Alfas bakmonterade växellåda sitter framför differentialen. Om man har en Ford sierra differential sitter medbringaren på ungefär samma plats som höftkulan. Ska du då fin in en växellåda bredvid dig blir det trångt om rumpan. Sen är en seven ofta redan innan baktung. Jag har ett bojsänke till Pinto i fram och ligger på 185 på framhjulen och 160 på bakhjulen utan förare. Min vikt hamnar sen en stor del på bakaxeln. Skulle jag byta till Duratec skulle jag spara ca 40 kg över framaxeln. Min rekommendation till de flesta är att köpa en rostig NC miata från England för sådär 25 tusen, kör hem och skrota i Sverige. Då får du motor växellåda och bakaxel samt ett äventyr. Lyckas du sälja av några saker som en kofångare eller så så har du kanske också fått tillbaka lite pengar. Men, och det är ett stort men, bygg det du vill! Det är liksom lite det som är grejen. /T Skulle säga att det är fullt möjligt då jag vet en som byggt med just samma setup. Google alfa seven. Finns på alfapower.nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 Självklart är det inte omöjligt. Kolla även efter AlfaRonny här på forumet. Men det blir inte utan kompromisser att ha transaxel i en sjua. För vissa kan det vara precis det som gör det roligt…. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seven GT Posted October 17, 2021 Author Share Posted October 17, 2021 Hej Tack för alla svar. För det första visste jag inte att en Seven blir baktung. Att flytta bak växellåda blir kanske tom sämre, om bilen redan är baktung? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 17, 2021 Share Posted October 17, 2021 En Porsche 911 är också baktung, något som gör dom effektiva på bana. En sjua är inte i lika baktung, men det är en frontmittmotor konstruktion. Hur en sjua med transaxel är att köra och vilken trade of det innebär tror jag du ska intervjua Ronny om. Men det finns också andra erfarna och skickligare förare här som säkert kan komma med input. Ska väll tillägga att vikterna jag skrev var per hjul, min är en tung sjua… /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.