Jump to content

Strategi - Motor/Växellåda/diff


Seven GT

Recommended Posts

Hej

Siktet är inställt på en Alfa Romeo 3.0 V6 och tillhörande växellåda och diff. Efter ha tittat runt så verkar det som de flesta motorer har gått långt.

-Är det dumt att köpa motor/växellåda som gått 20 000?

-Kräver det att man river hela motorn och renoverar den innan man avser att använda den i en seven bil?

-Finns det gott om slitdelar till dessa motorer/Växellådor?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Varför Alfa

 

Fordgrejer funkar bra, Duratec rel lättrimmad, 5 vxl type 9 låda samt sierra diff, allt välbeprövat och använt av många

Körde själv Zetec motor

/ Bengt Metz

 

FD Caterham ägare och racing i Roadsportklasserna

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Tack för svar.

Jag gillar idén med att motor fram, sen växellåda och diff sitter bak.

Sen gillar jag att skivbromsarna sitter intill diffen. Man får in mer vikt intill centrum och minstar den ofjädrad vikten.

Alfas v6:a har ju dessutom ett fantastiskt ljud. Sen vet jag väldigt lite om kvaliteten och tillgångar till reservdelar.

 

 

 

Edited by Seven GT
Link to comment
Share on other sites

Först, det jag säger till alla, bygg det som får dig att vilja bygga!

Nu till mina funderingar:

Ett av de trängsta delarna av en seven är för förarstolen.

Alfas bakmonterade växellåda sitter framför differentialen.

Om man har en Ford sierra differential sitter medbringaren på ungefär samma plats som höftkulan. Ska du då fin in en växellåda bredvid dig blir det trångt om rumpan.

Sen är en seven ofta redan innan baktung.

Jag har ett bojsänke till Pinto i fram och ligger på 185 på framhjulen och 160 på bakhjulen utan förare.

Min vikt hamnar sen en stor del på bakaxeln.

Skulle jag byta till Duratec skulle jag spara ca 40 kg över framaxeln.

Min rekommendation till de flesta är att köpa en rostig NC miata från England för sådär 25 tusen, kör hem och skrota i Sverige. Då får du motor växellåda och bakaxel samt ett äventyr.

Lyckas du sälja av några saker som en kofångare eller så så har du kanske också fått tillbaka lite pengar.

Men, och det är ett stort men, bygg det du vill! Det är liksom lite det som är grejen.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

Först, det jag säger till alla, bygg det som får dig att vilja bygga!

Nu till mina funderingar:

Ett av de trängsta delarna av en seven är för förarstolen.

Alfas bakmonterade växellåda sitter framför differentialen.

Om man har en Ford sierra differential sitter medbringaren på ungefär samma plats som höftkulan. Ska du då fin in en växellåda bredvid dig blir det trångt om rumpan.

Sen är en seven ofta redan innan baktung.

Jag har ett bojsänke till Pinto i fram och ligger på 185 på framhjulen och 160 på bakhjulen utan förare.

Min vikt hamnar sen en stor del på bakaxeln.

Skulle jag byta till Duratec skulle jag spara ca 40 kg över framaxeln.

Min rekommendation till de flesta är att köpa en rostig NC miata från England för sådär 25 tusen, kör hem och skrota i Sverige. Då får du motor växellåda och bakaxel samt ett äventyr.

Lyckas du sälja av några saker som en kofångare eller så så har du kanske också fått tillbaka lite pengar.

Men, och det är ett stort men, bygg det du vill! Det är liksom lite det som är grejen.

/T

Skulle säga att det är fullt möjligt då jag vet en som byggt med just samma setup.

Google alfa seven.

Finns på alfapower.nu

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det inte omöjligt.

Kolla även efter AlfaRonny här på forumet.

Men det blir inte utan kompromisser att ha transaxel i en sjua.
För vissa kan det vara precis det som gör det roligt….

/T

Link to comment
Share on other sites

En Porsche 911 är också baktung, något som gör dom effektiva på bana.
En sjua är inte i lika baktung, men det är en frontmittmotor konstruktion.

Hur en sjua med transaxel är att köra och vilken trade of det innebär tror jag du ska intervjua Ronny om.
Men det finns också andra erfarna och skickligare förare här som säkert kan komma med input.

Ska väll tillägga att vikterna jag skrev var per hjul, min är en tung sjua…

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...