Jump to content

Citroen fjädring


DIRAVI

Recommended Posts

Skall man som du ändå bygga på en Citroen BX 16 ventilsmotor så kan man ju plocka fjäderdonen ur donatorbilen så får man små kompakta stötdämpare hopbyggda med fjädern, som dessutom är enkla att ändra fjäderkonstant på.

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :D :D :D :twisted: :twisted: :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skall man som du ändå bygga på en Citroen BX 16 ventilsmotor så kan man ju plocka fjäderdonen ur donatorbilen så får man små kompakta stötdämpare hopbyggda med fjädern, som dessutom är enkla att ändra fjäderkonstant på.

:thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :D  :D  :D  :twisted:  :twisted:  :twisted:

nu blev det intressant vad är det som sitter på citroen?

och hur/hur mycket kan man ändra på fjäderkonstanten?

Link to comment
Share on other sites

Skall man som du ändå bygga på en Citroen BX 16 ventilsmotor så kan man ju plocka fjäderdonen ur donatorbilen så får man små kompakta stötdämpare hopbyggda med fjädern, som dessutom är enkla att ändra fjäderkonstant på.

:thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :D  :D  :D  :twisted:  :twisted:  :twisted:

nu blev det intressant vad är det som sitter på citroen?

och hur/hur mycket kan man ändra på fjäderkonstanten?

Citroen har ju hydraulförmedlad gasfjädring.

Så det sitter en hydraulcylinder och en gasklocka, ändrar man mängden gas i gasklockan så ändras fjäderkonstanten, man kan ändra den i princip hur mycket som helst. dessutom kan man ändra storleken på dämpventilerna så får man olika dämpning.

På bilar med det så kallade hydraktivsystemet har man en extra gasklocka per axel, och om man blockerar den så blir fjädringen hårdare, altså kan man ha två olika fjädrkonstanter som man ändrar antingen automatiskt som på Citroen med hydraktiv, eller om man vill ha mindre elektronik, med en strömbrytare.

Dessutom kan man genom att ändra mängden hydraulolja förendra 'ridelevel' så man kan ha en höjd för gatbruk och en höjd för bana, och en för grusväg. man kan altså om man sätter ihop ett anpassat system åka med en bil som är tillräckligt hög och mjuk i fjädrarna för gatbruk, och sen med två knapptryckningar få den låg och hård för banåka.

(principen är att ju mer gasvolym, destå mjukare fjädring, ju mer olja destå högre bil)

Link to comment
Share on other sites

Intressant med Cittra prylarna...

Hur mycket övriga saker går det, alltså i form av pumpar å sånt?

Tänker på om vikten på alla saker ökar mycket jämfört med vanlig fjärdring.

Vilka Cittror kan man använda som donator?

Känns som en Xantia Aktiva, (?), kan bli lite dyr som donator, speciellt om man bara ska ta hydraliken från den...

Myror i huvet får man. :blink:

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket extra prylar man behöver beror ju lite på hur automatiskt man vill ha saker och ting.

Enklast/lättast vore ju att bara ta fjäderdonen, och sen att manuellt fylla upp rätt nivå med hjälp av en portabel hydraulpump.

Nästa steg blir

Fjäderdon hydraulpump, regulator med acc, och nivåregulatorer, en per axel samt hydraultank. skulle tro pumpen och regulatorn väger ett par kg sen så tillkommer ju några kilo LHM. det finns mindre hydraulpumpar och regulator utan acc på bilar utan servostyrning.

Det finns elektrisk hydraulpump i nyare Citroen samt Peugot 405 Mi16 4X4.

Sen kan man kompletera med en hydraktivklocka per axel, altså en extra fjäderklocka som monteras imellan hjulklockorna, för att få mjukare fjädring, styrs elektriskt. då kan man ha hårdare fjäder utan 'komfortklockan' inkopplad. blocket som den klockan sitter i dämpar dessutom flöde mellan klockorna axelvis så att krängningen till viss del tas av fjädern istället för av kränghämmaren.

Vill man kan man ha en hydraktivdator för att styra den, med en hel del givare till, så får man automatik på hårdheten i fjädrarna annars en av och påknapp.

nivån-börvärde styrs med länkage/vire/stegmotor beroende på bilmodell.

Jag skulle dessutom kompletera med en bromsventil, och en bromsacc, så slipper man huvudbromscylindern.

Lämpliga bilar att ta delar ur är i princip alla hydraulcittror.

Ex BX, där man ändå tar motorn och bromsok(i aluminium) ur, fjäderdonen bak på BX(och i princip alla hydraulcittror) är av fristående kortslagig typ, lämpliga att ha fram om man skall ha pushrod med utväxling. Fjäderdonen fram på CX och andra med dubbla A-armar är av samma typ. Fjäderdonen fram på BX, XM och andra med McPherson frammvagn slår lika långt som fjädringsvägen, och skulle nog passa ganska bra bak om man kortar ner dem något, eller sätter nedre infästning lägre än hjulcentrum.

Många XM har det så kallade hydraktivsystemet med en extra klocka per axel som ger variabel fjäderkonstant och dämpning under gång.

jag skulle uppskatta att ett komplett hydrauylsysyem väger bortemot 10-15 kg, men då kan du räkna bort dina gammla fjädrar och dämpare, samt huvudbromscylinder.

Nya fjäderklockor kostar ca 400:- st, men en fyllning kostar bara en hundring hos ditt lokala citroenorakel. och så länge gummit inte är trasigt så räcker det med en fyllning. det är även då man bestämmer fjäderkonstant, det finns olika stora klockor, och man kan ha olika mängd gas i dem.

Länk till bild på frammfjädring på en CX.

Det man ser är fjäderdon och övre bärarm, samt krängfjäder.

http://error.netilium.org/~mikael/bilder/C...krivning/46.jpg

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Hm, intressant.

Om man väljer en XM som donator, för att få variabel fjädring och dämpning, kan man då också ta spindlar och alla fjäderdon från den eller måste man samla på sig flera modeller?

Om jag förstår ditt ovanstående utlägg rätt så är det bäst att använda en XM om man vill ha varierbarhet?

Motorn vill jag nog inte ta från cittran, även om jag giller 16v motorn som delas med peugeot. Dock verkar det lite lurigt att hitta en växellåda till den, eller?

Har inte hittat någon adapter till Fordlådan till den motorn.

Men, jag jobbar en del med inbyggda system och elektronik, åtminstonde på min fritid, och blev intresserad av vad man skulle kunna göra med citroen mekaniken som bas.

Finns systemet/systemen beskrivna mer utförligt någonstans?

Edit: Arghh, nu såg jag länken som du skickade med, men om det finns mer info är jag tacksam. :icon_oops:

-- Jonas

Edited by jonas2307
Link to comment
Share on other sites

Vill man ha lite mer att bita i kan man ta delarna från en Xantia Activa, som har det så kallade SC.CAR- systemet, ett megaaktivt system med aktv krängningsämning som gör bilen väldigt stabil och motverkar all krängning.

Link to comment
Share on other sites

Hydraktivkomponenterna är förutom datorlådan, två stycken klockor med medhörande T-block, en per axel.

Borde finnas för struntpengar på närmasta skrot, eller så kan säkert det lokala citroenoraklet plocka framm ett par ur sina gömmor, bara man kan lyckas intressera honnom för projektet, vilket man kan behöva endå, om man inte själv vill införskaffa utrustning för att provtrycka och fylla klockor.

Längden på rören är som ett ordinärt bromssystem ungefär + nån småstump mellan pump och regulator.

Jag vet inte exakt hur spindlarna på XM ser ut, borde se ut som BX ungefär, en vanlig McPeston kan nog gå att kapa ner och använda som man gör med sierans spindel, men jag skulle nog föredra CX-spindeln. Kanske en BX spindel som upright bak.

Citroen har ju dessutom bra bromsar, med ok i aluminium.

Jag har som ett av mina motoralternativ till nästa bil just BX-16Ventilarn, och även MrLynx funderar som jag förståtti samma banor, fast han är bakåtsrävare som vill köra med hästvagnsfjädrar och är rädd för allt som det står Citroen på :whip: så han vill ha Peugotmotor.

Vill man ha en helt färdig lösning finns nog bara LadaNiva diesel(peugotdiesel) med fungerande låda, eller en obskyr brittisk postbil med samma peugotdiesel.

Alternativt så finns ju adapter till Ford typ9 till *alla* motorer som det nånsin tävlats med så....

Annars så tänkte jag göra en egen adapterplatta, alternativt låta svetsa om en fordkåpa så den passar.

405/BX 16 ventilarmotorn har klara poeng i att vara en lätt motor med förhållandevis mycket effekt och är dessutom trimmvänlig.

Vad kostar en B23/Pinto på 160Hk? dessutom är alumotorn väldigt lätt.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Hej allesamman! Ny här...

Tror inte man kommer undan hydraulpump. Alla gashydrauliska Citroên-fjäderben har såvitt jag vet ett internt läckage (därav att parkerade Cittror efter ett tag ser ut som lowriders... :) ).

Har själv ett (litet, kort innan bilen exporterades till Estland) förflutet med XM. Det var en fantastiskt trevlig bil. Oerhört bekväm. :wub: Dessutom gick den sönder på makalöst läraktiga vis hela tiden... :hypocrite:

Kylsystem, elsystem och fjädring spökade, förutom rosten då...

Så lite vet jag om denna typ av fjädring... :icon_blink:

Skulle nog säga att man bör ta i princip hela systemet om man ska få det att fungera bra. Autonivåregleringen behövs t.ex. för att bilen inte ska bli högre när gasen i klockorna blir varm... :whistling:

Skulle själv inte komma på tanken att själv frivilligt bygga med Citroên-komponenter...

Men det är ju bara jag, som villigt erkänner en lika stak som rationell dragning till Honda. Samt en stark och fullständigt irrationell dito till GMs uråldriga V8or...

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har nog rätt i att man inte skulle kunna bygga en fungerande fjädring utan pump och nivåreglering då man har ett internlekage att ta hänsyn till.

Alla fel på citroens hydrauliska system jag sett hitils har varit ägarrelaterade, dvs beroende på okunskap eller ren vanskötsel. :whip:

Det är exempelvis inte ovanligt med XM-ägare som haft bilen i flera år och som aldrig bytt LHM. eller kontrollerat trycket i klockorna.

Link to comment
Share on other sites

Alla fel på citroens hydrauliska system jag sett hitils har varit ägarrelaterade, dvs beroende på okunskap eller ren vanskötsel. :whip:

Det är exempelvis inte ovanligt med XM-ägare som haft bilen i flera år och som aldrig bytt LHM. eller kontrollerat trycket i klockorna.

Naturligtvis. Med rätt underhåll håller alla bilar för evigt.

Man ska inte glömma att även hydraulrören korroderar (ett läckage tömmer systemet fort på grund av det höga arbetstrycket...). Att externt läckage inte är bra på hydraulkolbavarna. Att ventiler kan kärva. Etcetera et cetera.

Men. Jag säger inte att Citroênbitar är sämre än andra. Anledningen till att jag personligen skulle undvika att bygga med Citroên som donator beror på att de franska ingenjörerna fyllt dessa bilar med listigt (jo, oftast är de det...) uttänkta kluriga lösningar. Samt listigt uttänkta nödlösningar (en klassiker är alla slangar som korsar hela motorrummet i en 122 XM eftersom man i sista stund valde en annan motor än den man ursprungligen designat för ... :hypocrite: ... har jag hört... ).

Ska jag någonsin lyckas bygga en bil och få den färdig så är det enkla lösningar utan oöverskådliga mängder experimenterande småpill som gäller. Heeeejsan coilovers... :thumbup:

Men det är ju jag. Och jag har ju i ärlighetens namn inte ens börjat samla bitar. Har som första steg köpt ett hus med rejält varmgarage och börjat samla info. Samla delar är steg tre. Bygga är steg fyra.

Steg två är värst: Övertyga hustru att bilbygge är en vettig hobby... :whistling:

PS: DIRAVI, ska du ha sådan på ditt bygge? DIRAVI alltså?

Edited by ART
Link to comment
Share on other sites

Nej, jag kommer inte att köra med DIRAVI på sjuan, varken på den jag har nu, eller på den jag planerar. :blink:

Men det är ju en tanke som frestar, men tills vidare får jag njuta DIRAVI i min CX. :wohow: (som jag nu håller på att byta oljetråg på, på grund av falerande ägare :icon_angry: :icon_oops: ) så jag åker tilfälligt Saab :o

Link to comment
Share on other sites

Visst är det enklare med etablerade lösningar, på ett sätt.

Men, om man är optimist och vill kunna laborera med en mängd olika inställningar på fjädrar och dämpare så måste ju Citroens system vara kanon.

Eller har jag kanske missat i bedömningen om hur krångligt systemet är?

Skulle inte vara första gången... ;)

Kanske skulle man skaffa sig en CX för att lära sig hur systemet fungerar?

Frugan lär ju uppskatta en bil till på tomten och mer prylar i garaget! :whip:

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

CX är underbara bilar. Att rädda de som är kvar är mycket behjärtansvärt.

I ärlighetens namn är inte heller gashydraulisk fjädring (datoriserade varianter undantagna) särskilt komplicerad. Det är bara hydraulik med påskruvade gasklockor. Läser man på lite så inser man att man kan skruva slikt själv. Plus att det precis som sagt är möjligt att ändra fjäderkonstanten via gastrycket i klockorna om man har utrustning för det. För större ändringar byter man klockor (finns en del olika varianter...). Dämpningen vill jag minnas är värre att ändra (jag kan minnas fel, men något säger mig att man ska in i cylindrarna och rota...). Vilket betyder att man nog väljer komponenter från en så lätt Citroên som möjligt och låter dem vara? :)

Dessutom kan man rigga saker och ting så att man kan ställa in bilens höjd under drift (vilket Cittrorna ju kan). Bra för vägbulor, vägarbeten, tjälskott och vägen till sommarstugan...

Men. Coliovers är också justerbara, inte sant? Inte under drift, men...

Fast vi är ganska långt från bladfjädrar i diskussionen nu, eller? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

jag måste säga att jag har tyckt att det varit en intressant diskussion angående cittra grejorna.

så pass att det jag tycker det vore idé att splitta tråden, för ska man se till den inledande frågan

så har jag aldrig tidigare skådat längre "off-topic-diskussion"

därmed inget illa menat .. :)

fortsätt diskussionen - men i en annan splittad version.. :thumbup:

ADMIN !!! HALLÅ !!

splitta så pojkarna kan fortsätta !! :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

ADMIN !!! HALLÅ !!

splitta så pojkarna kan fortsätta !!  :lol:  :lol:

jaja.. gamal man gör så gott han kan.. ;)

men nu kan ni "tjöta" på så mycket ni orkar... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tack för att du splittrade tråden acke :thumbup: :thumbup:

Dämpningen sitter i klockan, och består av olika stora hål som loljan måste passera mellan hydraulkolven och gasklockan.

Finns med ventiler så det blir olika vid in- och ut-fjädring.

Det är inte helt ovanligt att laborera med olika dämpning på gammla Citroener, med uppborrade dämphål så det gungar nåt grönj*****t. Vet även de som limmat igen dämphålen med epoxy, och borrat nya mindre för hårdare dämpning, då på Citroen BX.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för splitten acke! Känner igen dig från Hondaklubbens forum, tror jag... Bara för att ta detta OT igen... :blink:

Naturligtvis har du rätt DIRAVI. Alltihop styrs ju från klockorna (det var ett par år sedan jag trixade med detta :) ). Borde kanske ta och läsa lite om detta igan...

Mittklockan som det talas om tidigare är för övrigt mycket intressant. Dels för att man kan kombinera komfort (mjukare fjädring med klockan inkopplad) och väghållning och växla mellan dessa utan att skruva. Dessutom ger den smarta kulventilmojängen (vars huvuduppgift är att hindra olja att ta sig mellan sidorna via mitten) en intressanta sidoeffekter, vill jag minnas. Som krängningshämmare, fast ändå inte, typ.

Men jag skall inte låta mig förledas. Inte bygga med Citroêndelar hur kul det än verkar. Nejnej. Inte jag. Det blir svårt nog att bygga med turbomatad GM V8...

Ännu mer OT. Det steg två jag talade om högre upp... Avklarat igår kväll. Yeeeeha! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

ART: jepps... smacke på Hondaklubben, Acke här och på rejsa... ( bara för att förvirra folk så mycket som möjligt.. ;) )

jag funderar lite på en polare som var på besök för att ev köpa min XM igår..

tanken slog mig att be han titta in hit då han är "Cittronist"skadad, men det ser ut som ni besitter all info som behövs.... :) :thumbup:

det han inte vet om cittra tror ja inte är nödvändigt att veta.. ( fast mycket av det han vet är inte nödvändigt att veta... jag fick en historielektion på ca: 60minuter om hela Citroens historia Från skapelsen, vänskapen me Henry Ford, självmord och konkurser till sparkade Raunultmedarbetare som fick sluta där pga att dom föreslog framhjulsdrift.. :) )

du/ni kanske vet vem han är ?? Michael Heimbrand heter han men kallar sig Galgamesh på de forum som jag vet att han hänger på...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en bekant som fick ett fel på sin Cittra.

Det var ett tryckfall i hydrauliken vilket bidrog till:

Koppling ur funktion

Växellåda -"-

fjädring -"- (låg som ett stekt ägg på backen)

Bromsar -"-

"Hujeda mej" Jag skulle inte våga bygga med cittra-delar ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en bekant som fick ett fel på sin Cittra.

Det var ett tryckfall i hydrauliken vilket bidrog till:

Koppling ur funktion

Växellåda  -"-

fjädring        -"- (låg som ett stekt ägg på backen)

Bromsar    -"-

"Hujeda mej" Jag skulle inte våga bygga med cittra-delar  ;)

Koppling och växellåda är bara hydralisak på DS (paddan) med sk. h-låda.

Men visst en död cittra är lite mera död än en "vanlig bil" ;)

Som DIRAVI sa så missköter vanligt folk sina bilar.

Jag har åkt kraftigt begagnade cittror i tre år och aldrig blivit stående pga. fel på hydraliken. (däremot en frusen fögasare, punktering, havirerad soppapump och om man kör bilen utan olja så får man byta vevaxel...)

Edited by error
Link to comment
Share on other sites

Att få avrostade hydraulrör är förmodligen ungefär lika vanligt som att bromsrören rostar av, jag har aldrig råkat ut för det, kanske för att jag har någon form av självbevarelsedrift som säger mig att jag vill kunna stanna bilen när jag kör. Det är en av orsakerna till att jag byter ut bromsrör innan de rostar sönder, oftast så visar besiktningsmannen på SBP på rostiga bromsrör, annars så kan det vara värt att titta en gång per år eller så, så slipper man ha ett brustet bromsrör när man håller på att klippa en älg i 150, som en bekant till mig råkade ut för, han körde Ford, så Ford-delar vågar man ju aldrig bygga med ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har heller aldrig haft problem med hydrauliken, däremot en brusten drivknut(skäl att aldrig mer köpa framhjulsdrivet) samt ett utslitet motorfäste som medförde trasig stödbock till en drivaxel.

De fel jag har hört om på hydrauliken har oftast varit pågrund av lång och hård vanskötsel.

Jag har hört att det är många som har en faster vars grannes tredje syssling har haft problem med mystiska fel på hydraulsystem, men jag har aldrig pratat med någon som själv haft sådana fel. ;)

Link to comment
Share on other sites

De fel jag har hört om på hydrauliken har oftast varit pågrund av lång och hård vanskötsel.

Jag har hört att det är många som har en faster vars grannes tredje syssling har haft problem med mystiska fel på hydraulsystem, men jag har aldrig pratat med någon som själv haft sådana fel.  ;)

Morsning! Du pratar just med någon som har haft fel på hydrauliken... :hypocrite:

Mycket riktigt handlade det om tidigare ägares dumhet. Är rören dåliga så putsar man inte till dem och sprayar över rostskyddsklet, typ... Det såg bra ut. Tyckte jag...

En dag på motorvägspåfarten gav ett hydraulrör i bakvagnen upp. Hade just kommit upp i 120 när hela instrumentpanelen lyser upp som ett flipperspel i super multiball och bakvagnen börjar sjunka... I backspegeln anar man LHM-dimma bakom bilen (tycker fortfarande synd om dem som körde bakom just då... :icon_oops: )...

Lyckligtvis fanns det en avfart bara något hundratal meter längre fram, bara att svänga in, parkera i en ficka och kliva ur så att det magnifika LHM-spåret på asfalten kunde undersökas... :wohow:

Ganska odramatiskt det hela. Bromsarna ger ju inte upp förren bilen står helt på backen, om ens då, så...

Men inte skulle jag vilja hävda att bitarna är sämre än på andra bilar. Otur och vanskötsel är saker som inte är särskilt märkesanknutna.

EDIT: Jag har haft Ford också, naturligtvis. En Sierra 2.8i GL, automat. Mycket trevlig bil. Som gick sönder på helt andra sätt än XMen (inte vanskött, Forden, men väl en gammal Ford...). Tyckte mycket om den bilen också... :icon_oops:

Edited by ART
Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit ART. :) Klart du ska bygga med citroenfjädring om du tycker det är kul! Ska man göra det enkelt för sig kan man ju lika gärna köpa en färdig bil med en gång. ;)

Jag har citropater i släkten (nästan iaf) så jag har fått höra lite hur det fungerar. Det låter lite svårt att får fel på bromsarna bara sådär på grund av läckage i hydraulsystemet på en cittra. Som jag fick höra det så går först fjädringen bak, sen fram, sen styrservot och sist bromsarna. Nånting sånt iaf...

Link to comment
Share on other sites

Jo, inte behöver man vara rädd att plötsligt förlora bromsverkan i en gammal XM, direkt...

Problemet med mig är att jag tycker så mycket är kul och intressant. Skulle jag handlöst följa alla impulser så bleve ingenting någonsin färdigt... :D

Är som sagt i "drömmar & planer"-stadiet just nu. Målet är färdig bil om tre år, ännu kan jag inte ens svetsa ordentligt, plus att jag jobbar alldeles för mycket...

Så jag tänkte använda mig av andras dyrköpta erfarenheter för att få tiden att räcka till. :wub:

Er. För någon måste väl ha byggt med turbomatad MegaSquirtad smallblock GM redan? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken! Kul att se hur motorn sitter i bilen... Hmm... Borde gå att få längre bak med manuell låda... Så får turbon plats i fronten ihop med IC... Kylare någon annanstans... Kanske inte behöver förlänga så mycket som jag trodde...

Skulle kunna spinna vidare på ämnet i oändlighet är jag rädd, men detta är nog inte tråden för slika övningar... :hypocrite: :zipped:

Edited by ART
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...