Jump to content

Eftermarknadsblock utan motornummer


Recommended Posts

Denna fråga kom upp i ett annat mindre aktivt forum där inget svar hittills levererats.

Hur hanteras ett motorbygge som är baserat på ett eftermarknadsblock utan motornummer eller en sk crate-engine?

På SFROs sidor står det:

Motornummret avger min. effekt, dvs inga strypningar eller bromsbänksintyg tillåtna.

Detta kan tolkas som att bromsbänksintyg aldrig är OK.

Min tolkning är att om det finns ett motornummer så finns det en minsta effekt den typen av motor kan ha. Om det uppenbarligen kan vara trimmat (turbo od) eller om det inte finns ett motornummer så är man hänvisad till bromsbänksintyg. Jag misstänker att det inte är OK att "stämpla" in ett eget nummer.

Rätt eller fel?

/SE

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skrivningen är kanske lite otydlig men en motor som är uppenbart ändrad behövs normalt sett effektintyg på (om ändringen inte är ringa och man enkelt kan uppskatta en rimlig effekt). Precis som du skriver är det normalt sett då en högre effekt än vad motorn har original även om undantag kan förekomma.

Bygger man på ett helt nytt block utan motornummer eller annat ID hamnar man i ungefär samma läge, om man inte enkelt kan konstatera att blocket i allt väsentligt motsvarar en "känd" motor. Samma sak gäller där, att ett effektintyg normalt sett inte kan visa på mindre effekt än motsvarande produktionsmotor.

Det är i och för sig okej att stansa in ett eget motornummer men det får ju inte vara ett nummer taget från en produktionsmotor, utan i så fall ett eget unikt nummer. Som exempel kan man inte stansa in motornummer från en B21A i ett av Parners "EVO"-block.

Hoppas svaret var tydligt nog.

När det gäller vilka forum som det svaras i så är det mest en tidsfråga. Jag själv försöker hålla koll på just detta forum specifikt för amatörbyggen, som ni förstår går det inte att bevaka alla.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tackar,

jag uppskattar dina svar och konstaterar att det är bättre med kvalitet i ett aktivt forum än att lägga en massa tid i ett utan större aktivitet (om man inte har ett överskott med tid vilket man sällan har med nytillskott i familjen!).

/SE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...