Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har lite byggt in mig i ett hörn, motorn har original fördelare bakom insugskammen, men där finns ingen plats kvar. Det är såklart möjligt att flytta den till framsidan, men där finns inte jättemycket plats kvar innan det sitter en kylare. Just nu har jag en härva och originalbox till motorn så söker en så bra och billig lösning som möjligt. 

Hur har ni löst liknande problem? eller är det vettigare att skaffa ett eftermarknadssprut(isf vilket)?

Posted

Hej !

Antar att du har kollat på Fördelarlocks adapter T5 Kit https://www.l-m-r.se/p/volvo/850/tandsystem-1105/fordelarlocksadapter-t5-kit.html som flyttar till framsidan, men som du säger så har du ont plats där också.

Vet om ett eftermaknadssprut som använder orginal kabel härva, Hell Moose Performance LLC en kille i USA som har byggt ett system baserat på megasqurt pro3 ,har för mig att det ligger på ca 13-14000:-. Vad jag har läst på Facebook har han inga klara just nu. Och då slipper du orginal fördelare och kan köra med tändspolar.

Om din orginal kabel härva är hård eller sprucken finns det en kille i Holland som tillverkar nya till ett bra pris, (ny härva hos Volvo ligger på ca 8000:-!) samt du kan få lagt till extra kablar i kabel härvan till de givare du behöver lägga till för att få ett eftermarknads sprut att fungera hans pris ligger på ca 295 euro 

https://www.elbertbos.nl/index.php/en/

mvh Mikael

Posted

Det ska väl vara ganska enkelt att bygga om till separata spolar + en så kallad JG box som tar signalen från ecu och ge instruktioner till spolarna när dom ska tända. 

  • Like 1
Posted

Jag har kikat på jgbox, men dem är svåra att få tag i, iallafall vad jag märkt, så letat efter något mer universiellt för att styra tändningen. Jag har börjat testa att göra en adapter till framsidan av insugskammen, där kanske det går att få in fördelaren om man får "vrida" utgångarna rätt, men kan behöva ta bort lite ur fläktkåpan 😕

  • Like 1
  • 3 months later...
Posted (edited)

Släng orginal och köp en sån här ! https://speeduino.com/shop/home/38-speeduino-dropbear.html Det finns ju både kamsensor och veaxelsensor på T5 så det borde inte vara så knepigt att få till den styrningen. Tunar Speeduino gör man i tunerstudio finns nån sorts automap funktion som man kan låta göra grovjobbet om jag förstått det hela rätt. 

Edited by Kjelland28

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...