Jump to content

Dragkrok på amatörbyggt fordon


Recommended Posts

Det kan tyckas märkligt att vilja ha dragkrok på en sjua, men jag skulle ändå gilla möjligheten att kunna hänga efter en liten lätt kärra av den typ som motorcyklister ibland har. Naturligtvis vill man ju ha en löstagbar dragkrok, så den går att plocka bort och gömma när man inte använder den. Så frågan är, vad gäller då om man har dragkrok på ett amatörbyggt fordon? Är det bara att montera, så kollar besiktningsmannen upp fästen och annat när det är dags? Och hur räknas max tillåten lastvikt ut? En sjua väger ju väldigt lite, så jag förmodar att man varken kan eller får dra särskillt mycket. Och den vanliga regeln om att man inte får svetsa i okänt material gäller även här?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är bökigare idag (efter maj 2003) då nya regler infördes. Tror att drag måste vara EU godkända, och ha vissa angivna prestanda, S-värde mm.

På tunga lastbilar är det definitivt så och jag tror att de även drabbat personbilar.

/micke

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju färdiga kulor att köpa, med gängad tapp och mutter, sen måsta man ju kunna svetsa 'fästbalken' själv.

Tidigare hade jag en bil där kulan var i form av en *krok* med en fläns som satt frammåt, och två skruvar in i fästbalken, en sån borde oxo gå att använda, bara att ha en rejäl stålplåt i bakre undre ramröret.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Järnkoll är lite fel eftersom dragkroksbestämmelserna valsat en del. Men såvitt jag vet nu, så är det fritt fram att bygga eget drag på amatörbyggt fordon (undantag från EU-reglerna för oss).

När det gäller släpvikt är det egentligen något som konstruktören, dvs "du" ska ta fram. Du ska göra en hållfasthetsberäkning som visar hur mycket fordonet klarar att dra.

Jag slutbesiktade nyss en sjua med drag, där är själva konstruktionen dimensionerad för 1100 kg på kroken men jag vet faktiskt inte vad Bilprovningen i slutänden säger. Det är första sjuan med drag jag besiktar så det blir spännande att se hur det gick.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Inte jag heller.

Lämplig dragvikt är knappast mer än bilens tjänstevikt, men vi valde att skilja på själva dragets kapacitet, och bilens, kanske mest för att visa Bilprovningen att jag tillsammans med byggaren bedömer att draget inte är den begränsande faktorn.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Finemang, då har jag koll på den biten också  :thumbup:

Ingen som känner till mer om sjuan med dragkrok förresten? Vore intressant med lite bilder och info.

Gustaf kanske har bilder på det?

Annars så kanske jag kan fixa fram några

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...