Baalzamon Posted October 29, 2004 Share Posted October 29, 2004 Det kan tyckas märkligt att vilja ha dragkrok på en sjua, men jag skulle ändå gilla möjligheten att kunna hänga efter en liten lätt kärra av den typ som motorcyklister ibland har. Naturligtvis vill man ju ha en löstagbar dragkrok, så den går att plocka bort och gömma när man inte använder den. Så frågan är, vad gäller då om man har dragkrok på ett amatörbyggt fordon? Är det bara att montera, så kollar besiktningsmannen upp fästen och annat när det är dags? Och hur räknas max tillåten lastvikt ut? En sjua väger ju väldigt lite, så jag förmodar att man varken kan eller får dra särskillt mycket. Och den vanliga regeln om att man inte får svetsa i okänt material gäller även här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 29, 2004 Share Posted October 29, 2004 Jag tror att det är bökigare idag (efter maj 2003) då nya regler infördes. Tror att drag måste vara EU godkända, och ha vissa angivna prestanda, S-värde mm. På tunga lastbilar är det definitivt så och jag tror att de även drabbat personbilar. /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted October 30, 2004 Author Share Posted October 30, 2004 Jo, jag är rädd att det är rätt krångliga regler för detta. Få se vad pinto säger, han har säkert järnkoll som vanligt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 31, 2004 Share Posted October 31, 2004 Det finns ju färdiga kulor att köpa, med gängad tapp och mutter, sen måsta man ju kunna svetsa 'fästbalken' själv. Tidigare hade jag en bil där kulan var i form av en *krok* med en fläns som satt frammåt, och två skruvar in i fästbalken, en sån borde oxo gå att använda, bara att ha en rejäl stålplåt i bakre undre ramröret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 1, 2004 Share Posted November 1, 2004 Hej Järnkoll är lite fel eftersom dragkroksbestämmelserna valsat en del. Men såvitt jag vet nu, så är det fritt fram att bygga eget drag på amatörbyggt fordon (undantag från EU-reglerna för oss). När det gäller släpvikt är det egentligen något som konstruktören, dvs "du" ska ta fram. Du ska göra en hållfasthetsberäkning som visar hur mycket fordonet klarar att dra. Jag slutbesiktade nyss en sjua med drag, där är själva konstruktionen dimensionerad för 1100 kg på kroken men jag vet faktiskt inte vad Bilprovningen i slutänden säger. Det är första sjuan med drag jag besiktar så det blir spännande att se hur det gick. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 1, 2004 Share Posted November 1, 2004 Jag skulle aldrig våga köra en 6-700kg sjua med 1100kg på kroken.. :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 1, 2004 Share Posted November 1, 2004 Inte jag heller. Lämplig dragvikt är knappast mer än bilens tjänstevikt, men vi valde att skilja på själva dragets kapacitet, och bilens, kanske mest för att visa Bilprovningen att jag tillsammans med byggaren bedömer att draget inte är den begränsande faktorn. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted November 4, 2004 Author Share Posted November 4, 2004 Finemang, då har jag koll på den biten också :thumbup: Ingen som känner till mer om sjuan med dragkrok förresten? Vore intressant med lite bilder och info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Finemang, då har jag koll på den biten också :thumbup: Ingen som känner till mer om sjuan med dragkrok förresten? Vore intressant med lite bilder och info. Gustaf kanske har bilder på det? Annars så kanske jag kan fixa fram några Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted November 6, 2004 Share Posted November 6, 2004 Hittade denna bild på en engelsk sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 6, 2004 Share Posted November 6, 2004 Hej Dels har jag dåligt med bilder, dels är det tveksamt om jag kan lämna ut besiktningsbilder - borde kolla det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Om inte du kan lägga ut besiktningsbilder, så kanske du antingen kan be bilägaren att lägga ut dem, eller be densamme om lov att göra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Tja, eller så åker du till Holmsund och fotar bilen ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Tja, eller så åker du till Holmsund och fotar bilen ;-)/Gustaf För sent för det nu.... :toot: Är flyttad till ett annat garage nu :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Ja...just det, den är ju kanske klar nu ja :-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 finns det några bilder på kroken/ förstärkningar... isåfal skulle det vara kul(a) :D mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.