Jump to content

Offset(ET)?


pixbo

Recommended Posts

Hejsan!Är det någon som har koll på olika fälgars/bilars offset?Skall bygga med taunus-spindlar,som tydligen har ET30(Tack Gustav).

Jag kan tänka mig att bygga om till 5-bult om det behövs,då jag skall ha Scorpio-axel bak.Ja,den kommer att bli 10 cm bredare än boken(Jag är både lång och bred).

Jag har alltid varit förtjust i volvos turbo-fälgar till 240/740.

Undrar vad de har för ET?

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde ET för taunus var 34.... Hoppas det går bra ändå, nu när mina hjul är levererade

Viktigaste är att ET för framfälgarna blir någotsånär riktigt. För stort ET gör att styrradien ökar och bilen blir mer tungstyrd, varje gruskorn känns i ratten, och däcken slits fortare.

Bak är det annan sak. Enda påverkan är kanske att lagren får en större belastning. Men en locost väger ju markant mindre än originalbilen, så man hamnar nog på rätt sida på skalan ändå.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är nog lite förvirring här ;-)

För Taunus låter 41 mm helt rätt på originalfälgarna, värdet på 30 mm kommer nog från vad som funkar utan några som helst problem (Caprifälgar har ET 28,5 mm om det är std 5.5x13 alufälg och de går utmärkt på Taunus). Min egen erfarenhet är som jag sagt tidigare att man på en lätt bil kan minska ET en bit till utan att man upplever direkta problem pga ökad styrradie.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

se bif fil...

1. Börja med att mäta fälgens bredd C.

2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan B

3. Minska B-måttet med halva fälgens bredd.

4. Resultatet är inpressningsdjupet A.

Exempel: Fälgens bredd C är 7" (177.8 mm), djupet till anläggningsytan B är 133.9 mm.

Inpressningen blir då 133.9-(177.8/2) = 45 mm.

post-3-1066911556.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Gustav!

Det du säger stämmer bra med vad däckfirmorna sa till mig.

Ex, så ligger ET till Taunusen på 41, men allt ifrån 32 -37 brukar

fälgtillverkarna lägga sina Alu fälgar på till Taunusen, vilket ska vara helt inom toleranserna.

Dessa siffror baseras på 15" fälgar med 5.5" - 7" bredd som jag kollade på.

Hoppas att detta hjälper något.

Vobbla vidare ,Jörgen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...