pixbo Posted October 21, 2003 Posted October 21, 2003 Hejsan!Är det någon som har koll på olika fälgars/bilars offset?Skall bygga med taunus-spindlar,som tydligen har ET30(Tack Gustav). Jag kan tänka mig att bygga om till 5-bult om det behövs,då jag skall ha Scorpio-axel bak.Ja,den kommer att bli 10 cm bredare än boken(Jag är både lång och bred). Jag har alltid varit förtjust i volvos turbo-fälgar till 240/740. Undrar vad de har för ET? mvh pixbo Quote
leto Posted October 21, 2003 Posted October 21, 2003 Hos http://www.oclbrorssons.se/ finns en katalog i PDF-format (4.5 Mb), välj "Stålfälgar" och "Ladda ner Stålfälgskatalogen". efter några sidor al-fälgar :blink: kommer en lista på bilmodeller med bultdelning, inpressningsdjup, centrumhål osv. Katalogen täcker "bara" nyare modeller. Quote
pacman Posted October 22, 2003 Posted October 22, 2003 Jag trodde ET för taunus var 34.... Hoppas det går bra ändå, nu när mina hjul är levererade Viktigaste är att ET för framfälgarna blir någotsånär riktigt. För stort ET gör att styrradien ökar och bilen blir mer tungstyrd, varje gruskorn känns i ratten, och däcken slits fortare. Bak är det annan sak. Enda påverkan är kanske att lagren får en större belastning. Men en locost väger ju markant mindre än originalbilen, så man hamnar nog på rätt sida på skalan ändå. Quote
Jörgen Posted October 22, 2003 Posted October 22, 2003 Hej grabbar, ET till Taunusen är 41 har jag fått veta av 2 olika däckfirmor som säljer fälgar. Hoppas detta stämmer. Vobbla vidare , Jörgen :D Quote
therealpinto Posted October 23, 2003 Posted October 23, 2003 Hej Det är nog lite förvirring här ;-) För Taunus låter 41 mm helt rätt på originalfälgarna, värdet på 30 mm kommer nog från vad som funkar utan några som helst problem (Caprifälgar har ET 28,5 mm om det är std 5.5x13 alufälg och de går utmärkt på Taunus). Min egen erfarenhet är som jag sagt tidigare att man på en lätt bil kan minska ET en bit till utan att man upplever direkta problem pga ökad styrradie. /Gustaf Quote
Janne L Posted October 23, 2003 Posted October 23, 2003 Hejsan, Jag som är lite okunnig om ET. Hur defineras ET och från vilka referenser mäts det? :huh: m :) h Janne Quote
svante Posted October 23, 2003 Posted October 23, 2003 se bif fil... 1. Börja med att mäta fälgens bredd C. 2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan B 3. Minska B-måttet med halva fälgens bredd. 4. Resultatet är inpressningsdjupet A. Exempel: Fälgens bredd C är 7" (177.8 mm), djupet till anläggningsytan B är 133.9 mm. Inpressningen blir då 133.9-(177.8/2) = 45 mm. Quote
leto Posted October 23, 2003 Posted October 23, 2003 På taunus-spindlar är styrradein så grotesk redan från början att någon cm till troligen inte spelar någon roll. Med ET 41mm och rulldiameter 566mm (enklare 13") blir styrradien ca 80mm. Quote
Jörgen Posted October 23, 2003 Posted October 23, 2003 Hej Gustav! Det du säger stämmer bra med vad däckfirmorna sa till mig. Ex, så ligger ET till Taunusen på 41, men allt ifrån 32 -37 brukar fälgtillverkarna lägga sina Alu fälgar på till Taunusen, vilket ska vara helt inom toleranserna. Dessa siffror baseras på 15" fälgar med 5.5" - 7" bredd som jag kollade på. Hoppas att detta hjälper något. Vobbla vidare ,Jörgen :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.