Frans Hansson Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Är det någon som har erfarenhet av 1.8 T som sitter i bla. Passat? Är det ett rent helvete att plocka ur den motorn och sedan använda den i ett bygge? Tänker på kabelhärvor stöldlarm med mera. Någon som har erfarehet av 1.8T årsmodell runt 1999 - 2003?? Känns som en bra bas att börja med och sedan chippa om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Vad har du tänkt att ha motorn i för typ av byggprojekt? Med bakhjulsdrift och motorn fram eller ha hela motorpaket med växellåda bak? Det är inte överdrivet gott om "motorsvep" som medger montering av 1,8t och liknande derivat på exempelvis ford/BMW/etc... Växellådor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Hela bak, mittmotor bygge typ Midlana. Alltså inte traditionell Locost. Undrade mest om möjligheterna att plocka ur 1.8T och sedan få allt att fungera med orginal kabelhärva. Om någon har gjort detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Tar du med orginalhärvan med instrumenthus och tändningslås och nyckel så ska det inte vara några problem då det är dom som är ihopmatchade i immobilizer systemet. Tidiga 1.8T med AEB motorkod från 96 och tidigare hade inte immobilizer alls. Vill du inte ha med alla ingående delarna så får man skicka iväg ecu:n för att få immobilizern bortprogramerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Jag hade en 1,8T i min super seven men använde Vems eftermarknadsstyrning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Tack Mats värdefull info, just detta jag funderar över. Tomas, hur löser man eventuell styr elektronik till växellådan om man använder Vems? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Jag har inte själv gjort dylik operation så jag vet inte riktigt vad du har att vänta dig gällande bortprogrammering av andra styrdon och liknande. 1.8t har haft mer än en typ av motorstyrdon. Den tidigare generationen som inte har e gas kan tänkas vara lättare att fixa till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Ja just det Magoo, drive by wire can ju bli ett problem. Någon som vet ifall det är möjligt att flytta orginal gaspedal eller finns det en eftermarknad för detta problem. Om inte hade det kanske varit bäst att sikta på en tidig Passat utan drive by wire frågan är ju då om man kan chippa dom äldre motorerna med samma goda resultat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Jag har mekat ner en AJL motor i en Mk1 Scirocco. Finns en tråd om det på GTI-klubben och Rejsa. Dock så funkar nog inte så mycket bilder längre men texten finns ju kvar. Hade massor med problem med immobilizern innan jag fick det att funka. http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?153-Scirocco-GTI-1-8T-20v https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25277&view=next&sid=a03ade5679349b7e00d6b2fdbd8ea2ef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Tack Mats, intressant tråd i GTI klubben. Finns en del att lära där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Hej Kolla fekzen.se där finner du färdiga ecu för vag engine swap, stand alone. priset är överkomligt oxå 🙂 Nära att det blev en sådan i mitt bygge innan jag valde Honda. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Tack Marcus! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 (edited) Ni är dessa motorerna rätt gamla så original styrsystem är väl "hackade" Det finns att få tag på programvaror som medger att ändra friskt i koden. Allt från nära gratis till hyffsat dyrt. Om jag minns rätt så hade Mats den äldre typen av motronic. Den nyare kom ca 00 och framåt med tvärsmonterade motorer (me7.x). Så är man inte rädd för att greja med elektronik så kan man göra en hel del själv. Edited February 7, 2021 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Kanon Magoo, jag googlar för fullt och tror att en 1.8T AEB med throttle by cable skulle sitta som en smäck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Kan du berätta mer om ditt planerade bilbygge ? Bara för att jag är nyfiken 🧐 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 7, 2021 Author Share Posted February 7, 2021 Gärna Göran, det handlar alltså om ett mittmotor bygge från scratch. Jag kommer att bygga ramen själv och allt som följer därefter. Har köpt Kurt W Bilinskis bok "Midlana" och planerar att följa hans ritningar så gott det går. Ramen har dubbla A-armar både fram och bak och använder spindlar från MX5 NA. Midlana finns bland annat på Youtube ifall man är mer intresserad. Bara hör av dig om du har fler frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 Frans Va kul att du ska bygga en Midlana, jag läste hela Midlana byggtråden, tror det var Kurts. Men det var några år sedan och jag kom på andra tankar. Lycka till med ditt projekt, om du skriver om dina bravader här kommer jag följa dem med stort intresse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 Det lovar jag att göra men det kommer tyvärr att ta lång tid 😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 8, 2021 Share Posted February 8, 2021 Vet inte om du har koll på detta men passat och a4 har motorn längsmonterad. Det är inte samma typ av växellåda som golf som har motorn tvärsmonterad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 Helt rätt Magoo, mitt tänkta bygge är ju faktiskt baserat på en tvärsmonterad motor. Finns nog inte plats för en längstgående. Synd, AEB motorn verkade väldigt vettig annars. Får nog kika på en tvärsmonterad 1.8T istället. Antar att jag måste leva med "Drive by wire" då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 8, 2021 Share Posted February 8, 2021 1,8T med koden AGU är tvärställd vill jag minnas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 8, 2021 Author Share Posted February 8, 2021 Tack Tomas, skall kolla upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Om det inte är så att du köper en donatorbil så kan du blanda ordentligt då vag motorer är som Lego nästan 🙃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Hansson Posted February 9, 2021 Author Share Posted February 9, 2021 Magoo, det är ju knappast någon nackdel samt att kunskaperna och tuningmöjligheterna verkar vara väl utbredda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.