Vidar Posted January 16, 2021 Posted January 16, 2021 Hej! Har läst lite blandade tips på forumet ang om det krävs en färdig tank till sfro1 eller inte men jag tänker att det är lika bra att göra rätt från början. Eftersom jag inte får köpa färdig tank (se bild nedan) från Triking pga. att det blir för mycket kitcar (plus att jag vill lära mig hur man gör) så tänker jag bygga egen. En vanlig fyrkantig låda utnyttjar utrymmet dåligt utan det får bli något som följer tillgängligt utrymme så nära som möjligt. Tänkte mig vikta och lödda kanter ungefär som på bilden nedan (ursäkta slarvig ritning, gjordes under tiden jag vikarierade för en kollega) Tankmätaren ska placeras i hörnet istället för bra utslag. Tryckregulatorn kom tillsammans med bränslepumpen från Motoguzzi och returen verkar kopplas direkt på tanken. Hur är det med luftning av tanken, det ska väl gå via kolfilter? Glömde rita med det på ritningen. Hittade en post på nätet där de visade hur de gjorde för att få det tätt. Är det här förfarandet godkänt? Duger biltemas 0,7mm plåt eller måste det vara tjockare? (tänker på vikten) 1 Quote
daromer Posted January 16, 2021 Posted January 16, 2021 Du ska inte göra en alu tank? Nu är min tank en helt annan design men jag gjorde allt inkluderat pickup och där pumpen sitter inkluderat skvalpskydd. Men som sagt enda likheten är att det är en tank 🙂 Quote
therealpinto Posted January 16, 2021 Posted January 16, 2021 En lödd tank är absolut okej, förutsatt att den är tät förstås och att lödningarna inte riskerar att spricka. Förfarandet på bild ser klockrent ut. Ett praktiskt tips är att ett ganska stort lock/lucka är bra, så man kan komma in i tanken för framtida justeringar. Man kanske vill montera skvalpskott eller in-tankpump nån gång... Gustaf Quote
Vidar Posted January 16, 2021 Author Posted January 16, 2021 2 timmar sedan, therealpinto sade: En lödd tank är absolut okej, förutsatt att den är tät förstås och att lödningarna inte riskerar att spricka. Förfarandet på bild ser klockrent ut. Ett praktiskt tips är att ett ganska stort lock/lucka är bra, så man kan komma in i tanken för framtida justeringar. Man kanske vill montera skvalpskott eller in-tankpump nån gång... Gustaf Toppen! Ska göra några test först så jag är helt säker. För att kunna mäta ut tankens volym så behöver jag bygga en del av den bakre ramen - är det ok att använda biltemas stålrör (Q195) till delar som inte är bärande? (Det är det jag har liggandes hemma just idag) Bakänden kommer inte ta mer än sin egen vikt, Morgan bygger den av askträ och aluminumplåt. 3 timmar sedan, daromer sade: Du ska inte göra en alu tank? Nu är min tank en helt annan design men jag gjorde allt inkluderat pickup och där pumpen sitter inkluderat skvalpskydd. Men som sagt enda likheten är att det är en tank 🙂 Är ju såklart sugen på något lättare än järnplåt men har inte riktigt erfarenhet nog att göra en tank som jag är helt säker på att den är tät. Men om jag få tillfälle att träna så kan det mycket väl bli så i framtiden. Lucka för åtkomst och skvalpskydd låter som en mycket bra ide! Quote
pierre Posted January 16, 2021 Posted January 16, 2021 8 timmar sedan, daromer sade: Du ska inte göra en alu tank? Nu är min tank en helt annan design men jag gjorde allt inkluderat pickup och där pumpen sitter inkluderat skvalpskydd. Men som sagt enda likheten är att det är en tank 🙂 En helt annan fråga, har du möjlighet att mäta avståndet från början till slut på din växellåda R25 , håller på med min kardantunnel och har inte hämtat min låda än men har moroten på plats. Tack på förhand // Pierre Quote
Vidar Posted January 16, 2021 Author Posted January 16, 2021 46 minuter sedan, pierre sade: En helt annan fråga, har du möjlighet att mäta avståndet från början till slut på din växellåda R25 , håller på med min kardantunnel och har inte hämtat min låda än men har moroten på plats. Tack på förhand // Pierre Kom just in från garaget men ska försöka komma ihåg det imorgon. Quote
Ernie Posted January 16, 2021 Posted January 16, 2021 12 timmar sedan, Vidar sade: Duger biltemas 0,7mm plåt eller måste det vara tjockare? (tänker på vikten) 1,5mm om den byggs i vanlig svartplåt och max 50 liter var dom kraven jag fick från SFRO. Dock var detta en offroad bil så det kanske är andra krav på en vanlig gatbil? Någon som vet vilken tjocklek som krävs om man bygger i aluminium eller rostfritt? Quote
Vidar Posted January 17, 2021 Author Posted January 17, 2021 7 timmar sedan, Ernie sade: 1,5mm om den byggs i vanlig svartplåt och max 50 liter var dom kraven jag fick från SFRO. Dock var detta en offroad bil så det kanske är andra krav på en vanlig gatbil? Tack! Jag får kolla direkt med sfro vad som gäller för mig. Quote
therealpinto Posted January 17, 2021 Posted January 17, 2021 19 timmar sedan, Vidar sade: För att kunna mäta ut tankens volym så behöver jag bygga en del av den bakre ramen - är det ok att använda biltemas stålrör (Q195) till delar som inte är bärande? (Det är det jag har liggandes hemma just idag) Visst, är det bara "kosmetiska" delar så funkar det materialet. Val av material och dimensioner beror väldigt mycket på tankens form och hur man sammanfogar. Att löda 0,7 mm brukar inte vara några problem, att svetsa så det blir tätt är klurigare. En tank som på bilden i början, som har få plana ytor blir ju stabil även med klenare gods. Personligen skulle jag föredra minst 1 mm oavsett material. Men prata med din besiktningsman, det är klokt. Gustaf 1 Quote
Vidar Posted January 17, 2021 Author Posted January 17, 2021 17 timmar sedan, pierre sade: En helt annan fråga, har du möjlighet att mäta avståndet från början till slut på din växellåda R25 Har för mycket grejer i vägen för att få ett bra mått men hittade ritningen. Quote
pierre Posted January 17, 2021 Posted January 17, 2021 Tack men jag skrev till fel eller rättare sagt det hamnade på din tråd av misstag. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.