Jump to content

Westfield Seiw - Opel c20xe, ford typ9


Recommended Posts

Sen vart det vinter igen, bilen besiktades aldrig under 2005 pga olika orsaker..

Den kommer dock att besiktas så fort vägarna är bara här uppe i norr!

Nu står den istället på pallbockar och myser.. (helt sönderskruvad oxå såklart..)

Har köpt en ny bromscylinder till bak-kretsen för lite vettigare balans.

DSC00117.jpg

Småjusteringar men, nya nipplar till oljekylaren för bättre slangdragning (satt banjokopplingar förrut)

DSC00121.jpg

Och kylarslangarna.. dom från ifjol blev ihopmonterade lite halvt i paniken.. :)

Såg ut såhär, fel vinklar, fel längder, fel dimensioner och jag vet inte vad...

Dock så höll det tätt hela sommaren sånär som på ett läckage.

DSC00119.jpg

Jag köpte istället lite kopparrör.

DSC00120.jpg

Endel vinklar, t-kors, böjar mm.. .

DSC00118.jpg

Samt ett gäng olika silikonslangar för att det ska bli bra!

DSC00116.jpg

Undre röret är ju en histora i sig men.. det blev bra tillslut!

DSC00136.jpg

Ser ut såhär när det är monterat i bilen.

DSC00133.jpg

Övre är bara slang än så länge, vet inte om jag ska göra ett rör med stumpar i ändarna istället...

DSC00134.jpg

Annars är det inga vilda planer för vinterns mek.. mest bara att snygga till lite allmänt!

Link to comment
Share on other sites

Hur gör du i ändarna där du går på med slangar. gör du nån "valk". Jag har också dragit kopparrör men inte lödat än, min vän rörkrökarn varnade mej att rören blir rejält mjuka av glödgningen när man hårdlödar men att det finns stödhylsor att stoppa i så inte man drar ihop röret med slangklämman, nåt du kollat?

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte gjort nån "valk" i ändarna, tror absolut inte att det behövs.

Slangen jag har använt är 32mm invändigt och röret är 35mm utväntigt..

Så med lite vaselin är det just så pass att man får på slangen utan att bruka allt för mycket våld :P

Kopparrören är tokmjuka nu efter lödningen ja :) dom rör som är 35mm har rätt tjockt gods så jag tror inte att det ska behövas stödhylsor i dom.

Dom mindre, 18mm rören är dock lite väl mjuka så jag tror att jag ska sätta i stödhylsor i dom så man inte riskerar nått i onödan.

Det går ju även mjuklöda med vanligt lödtenn om man vill, men jag valde att göra såhär istället :)

Hur gör du i ändarna där du går på med slangar. gör du nån "valk". Jag har också dragit kopparrör men inte lödat än, min vän rörkrökarn varnade mej att rören blir rejält mjuka av glödgningen när man hårdlödar men att det finns stödhylsor att stoppa i så inte man drar ihop röret med slangklämman, nåt du kollat?

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel så har Kallerman mjuklött rören som han gjorde till sin westfield..

Tror inte han har haft några problem faktiskt.

Virbrationerna borde inte orsaka problem tycker jag, allt är ju typ gummiupphängt så själva rören är ju rätt så isolerade.

Det är ju ändå en fördel om rören inte blir mjuka som smör... :)

Frågan är om man vågar mjuklöda, värmen skall väl inte vara nåt problem men vibrationerna kanske blir det. Samtidigt är ju kylet mjuklött så jag står i valet och kvalet.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Angående "valkar" i ändarna så kan man ta t.ex. en bit koppar från en kabel och linda runt och löda fast. eller fila spår i röret så det blir räfflor som hindrar att slangen glider.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Gustav S,

Jag blandade koppar och gummirör i värmesystemet på ett båtbygge och det gick inte bra. Efter några månader månader så försvann vattnet ur systemet. Det uppstod jonvandring, med följd av hål på ca. 2 cm. på röret.

Jag tror man måste jorda över skarvarna för att slippa jonvandring. Jag kan tillägga att det var gkykolblandning i vattnet.

Jag påstår inte att det kan bli samma fenomen i en bil, men bara som en ny vinkel på det här med hur knepigt det kan bli.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Gustav S,

Jag blandade koppar och gummirör i värmesystemet på ett båtbygge och det gick inte bra. Efter några månader månader så försvann vattnet ur systemet. Det uppstod jonvandring, med följd av hål på ca. 2 cm. på röret.

Jag tror man måste jorda över skarvarna för att slippa jonvandring. Jag kan tillägga att det var gkykolblandning i vattnet.

Jag påstår inte att det kan bli samma fenomen i en bil, men bara som en ny vinkel på det här med hur knepigt det kan bli.

Eddy

Hm.. så märkligt.

Man har ju ändå sett/hört om folk som har kopparrör i sina bilar i alla år.

Samt att orginal har ju många bilar värmepaket eller kylare i koppar/mässing.

Men det ligger säkert nått i det du säger!

Det bästa vore såklart att bygga helt i alu-rör, men det blir lite annan prislapp då :)

Link to comment
Share on other sites

jag har haft bilar där jag kört med kopparrör i flera år utan någon antydan till jonvandring.

kanske det kan bli något ihop med saltvatten på en båt?

Link to comment
Share on other sites

Grattis!! låt oss se lite bilder på bygget nu i färdigt skick !

:racesmile:

Bilder kommer efter helgen!

På lördag är det utställning här i stan så då är bilen tvättad och fin :)

Samt att jag inte har nån egen digitalkamera, men på lördag ordnar det sig!

Grattis!

du dyker väl upp på wheels till helgen så jag får se den?

Jodå, det gör jag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...