Jump to content

Westfield Seiw - Opel c20xe, ford typ9


Recommended Posts

Kan väl vara dags för mig oxå att presentera min bil lite...

Jag är för lat för att göra en egen hemsida :)

Och lite för lat för att skriva en tråd på det här forumet oxå..

Så jag gör det lite enkelt för mig och länkar till en tråd på zatzy som jag gjorde för ett tag sen ;)

http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&t...threadid=180756

Sen finns det lite mer bilder att titta på här oxå för dom som är intresserade!

http://photobucket.com/albums/v350/Gustav-...seiw/westfield/

ska försöka skiva lite när det händer nått med bilen iaf...

Annars om nån undrar nått så är det bara att fråga på!!

Link to comment
Share on other sites

Men jag tycker även du har en snygg teckning på väggen i garaget  :whistling:

Conco

Haha.. så de va inte bara jag som såg den.. :D

:icon_bach:

vart då.....ser bara en Kendall Oil reklam

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick tag på en kylare idag.

En gammal alu-kylare som har suttit i en seat rallybil, den var gjord av två cellpaket som var svetsade i bredd, men efter en avåkning så blev ena skadat...

När jag hade kapat bort ena paketet och tejpat dit gaveln från det skadade paketet så visar det sig att den kommer att passa perfekt i bilen!

Ska bara få den ihopsvetsad nu och svetsa dit lite egna fästen så blir den kanon!

Oljekylaren fick jag av en annan kompis vid ett tidigare tillfälle...

Ursäkta den dåliga bildkvaliten men... :)

Bild019.jpg

Bild018.jpg

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Kallerman, Jaha! det hade jag inte trott faktiskt..

När motorn sitter i vanliga bilarna brukar man få bra temp på oljan... alldrig för hög iof men..

Kanske man skulle testa att åka utan kylare först, är ju inga större problem att sätta dit en om det skulle behövas.

Tror inte att jag har mindre oljevolym än orginal mee mitt tråg, men det märks ju när det där dags att hälla i olja. :)

Link to comment
Share on other sites

Motorvägs "cruising" på 3000rpm gjorde att oljan aldrig kom upp i temp - det syns ju på trycket att det inte faller riktigt som när det är varmt och kände man på kylaren var den inte "aktiverad" alltså termostaten hade inte öppnat. Det är min erfarenhet iafl.

Till nästa år tar jag bort oljekylaren.

Link to comment
Share on other sites

Motorvägs "cruising" på 3000rpm gjorde att oljan aldrig kom upp i temp - det syns ju på trycket att det inte faller riktigt som när det är varmt och kände man på kylaren var den inte "aktiverad" alltså termostaten hade inte öppnat. Det är min erfarenhet iafl.

Till nästa år tar jag bort oljekylaren.

Ok.. Nä men jag testar utan först då som sagt.. så slipper man köpa dyra slangar till kylaren oxå :)

Har du tempmätare för oljan eller gissar du med tanke på att kylaren var kall och så?

Nu har vi ju iof inte samma oljetråg men, skulle tro att mitt alutråg kyler ungefär likadant som ditt.

Har lämnat insuget på svetsning nu iaf, så snart är alla delar färdiga i motorrummet, då är det bara att skruva ihop och starta!

Måste flytta generatorn till vänster sida oxå iof, men den rymms bra där och ett fäste är ju busenkelt att knäcka till...

Link to comment
Share on other sites

Jag har tempmätare för oljan, men iom. att den satt längst ned på tråget så kyldes den av av fartvinden så jag visste inte sanningen egentligen. Den kom knappt upp över 50*C oavsett vad man gjorde med bilen, därav att jag litade mer på tryckmätaren som viskositetsmätare och drog slutsatser om oljan relativt trycket vid hård bankörning.

Jag kommer göra om infästningen för temp mätaren i vinter så den läser mer "rätt". När jag svetsade dit anslutningen tänkte jag inte inte på "vindeffekten".

Varför flytta generator? Jag har min i helt originalfästen och originalgenerator, får plats alldeles utmärkt ju. Lite stor och tung, men får utmärkt plats??

Link to comment
Share on other sites

Varför flytta generator? Jag har min i helt originalfästen och originalgenerator, får plats alldeles utmärkt ju. Lite stor och tung, men får utmärkt plats??

Ja altså.... :)

Jag valde ju motorhuven utan scoop...

Det gör ju att jag inte kan använda orginalinsuget då spjällhuset pekar rakt upp i plasten med ca 2cm imellan.

Så jag håller på med ett nytt insug nu som består av 4 runners rakt ut från ett nerkapat orginalinsug, sen ett plenum på dom i form av ett större rör, och i framkant på det röret kommer orginal spjällhus att sitta, ganska exakt där generatorn egentligen ska vara...

Men att flytta generatorn är busenkelt, det jobbiga är att smida till alla delar till insuget... ska försöka få upp lite bilder på det så snart jag får tillbaka det från svetsning.

Link to comment
Share on other sites

:icon_iamwithstupid2: den där pekar på mig va? :icon_oops:

jag har ångrat mig mer än en gång att jag inte tog en huv med scoop...

fast jag har nästan ångrat mig fler gånger att jag inte tog noskonen med kylarutsläpp i ovankant, det ser ju så rejsigt ut :)

Men sen då att jag allra helst vill ha huv utan scoop fast med hål i sidan där fyra trattar sticker ut, det är en annan sak... tyvärr finns inte riktigt pengarna för det ännu... men man ska ju ha nått att göra nästa vinter oxå!

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Motorvägs "cruising" på 3000rpm gjorde att oljan aldrig kom upp i temp - det syns ju på trycket att det inte faller riktigt som när det är varmt och kände man på kylaren var den inte "aktiverad" alltså termostaten hade inte öppnat. Det är min erfarenhet iafl.

Till nästa år tar jag bort oljekylaren.

Men om du har en fungerande termostat till oljekylaren så skall ju inte termostaten släppa någon olja genom kylaren om inte oljan är varm, så då är det ju ingen nackdel (förutom vikt och kostnad) med oljekylare.

Link to comment
Share on other sites

Motorvägs "cruising" på 3000rpm gjorde att oljan aldrig kom upp i temp - det syns ju på trycket att det inte faller riktigt som när det är varmt och kände man på kylaren var den inte "aktiverad" alltså termostaten hade inte öppnat. Det är min erfarenhet iafl.

Till nästa år tar jag bort oljekylaren.

Men om du har en fungerande termostat till oljekylaren så skall ju inte termostaten släppa någon olja genom kylaren om inte oljan är varm, så då är det ju ingen nackdel (förutom vikt och kostnad) med oljekylare.

Nej, det är sant, men iom. att termostaten inte öppnar, så visar ju det att oljan inte kommit upp i 80*C där termostaten öppnar, om jag inte minns fel.

Jag vill ha oljetemp på över 80 för normalt bruk.

Link to comment
Share on other sites

:icon_iamwithstupid2:  den där pekar på mig va? :icon_oops:

jag har ångrat mig mer än en gång att jag inte tog en huv med scoop...

fast jag har nästan ångrat mig fler gånger att jag inte tog noskonen med kylarutsläpp i ovankant, det ser ju så rejsigt ut :)

Men sen då att jag allra helst vill ha huv utan scoop fast med hål i sidan där fyra trattar sticker ut, det är en annan sak... tyvärr finns inte riktigt pengarna för det ännu... men man ska ju ha nått att göra nästa vinter oxå!

Nej, den pekar inte på dig, jag menar mig själv. Tänkte inte på att du inte har scoop.

Jag hade helst velat ha utan scoop, eller med ett centralt placerat istället för på sidan, men nån dag när man gör om insuget så kan man köpa en ny huv, det är inte värre än så, även om det kostar lite flis...

Det jag hade velat veta är om ombyggt insug lirar med originalsprutet, för då är det ju bara att kapa av ett insug och svetsa nytt plenum och klämma dit trottelspjället, så har man ju allting fast det är "lågbyggt" och man kan skippa scoopet.

Ducted nose är rejsigt, men jag upplever inte det som nödvändigt. Det går ju att skapa det själv genom att vara lite smart och göra i tunn plast, men är ju hyfsat knöligt eftersom det snor en massa utrymme framtill. Jag tycker det är trångt nog...

Är för övrigt på G att köpa lättat svänghjul i alu: £220 inkl skatt och vikt 1,8-2kg för "original" tryckplatta/koppling. Låter helt ok, kräver dock förskottsbetalning. Vill du vara med?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade helst velat ha utan scoop, eller med ett centralt placerat istället för på sidan, men nån dag när man gör om insuget så kan man köpa en ny huv, det är inte värre än så, även om det kostar lite flis...

Det jag hade velat veta är om ombyggt insug lirar med originalsprutet, för då är det ju bara att kapa av ett insug och svetsa nytt plenum och klämma dit trottelspjället, så har man ju allting fast det är "lågbyggt" och man kan skippa scoopet.

Ducted nose är rejsigt, men jag upplever inte det som nödvändigt. Det går ju att skapa det själv genom att vara lite smart och göra i tunn plast, men är ju hyfsat knöligt eftersom det snor en massa utrymme framtill. Jag tycker det är trångt nog...

Är för övrigt på G att köpa lättat svänghjul i alu: £220 inkl skatt och vikt 1,8-2kg för "original" tryckplatta/koppling. Låter helt ok, kräver dock förskottsbetalning. Vill du vara med?

Nä precis, huvar finns ju att köpa nya, kan ju inte kosta allt för många tusenlappar ändå...

Det där med om ett ombygt insug lirar bra med orginalsprutet lär vi märka när jag får igång min motor, den är ju helt orginal i övrigt förutom insuget...

Tanken är att detta insug med orginalinsprutning ska få sitta där tills bilen är färdigbygd, besiktad och körd med..

Senare så vill jag ha separata spjällhus (därav att jag tog huv utan scoop).

Huven utan scoop är så låg att orginal bränsletrycksregulator tar i huven, jag måste göra en ny fuelrail med regulatorn monterad bredvid...

Nä noskonen är säkert ingen nödvändighet om man inte ska börja åka fort och vill jaga lite downforce, eller rättare sagt komma till rätta med luften som tvingas under och lyfter nosen (kan det va därför dom sätter motorn så långt fram orginal?)

Svänghjulen låter ju verkligen intressant!

Men tyvärr så finns det inga pengar över för sånt i dagsläget..

Sen så har jag nyss kostat på mitt svänghjul en svarvning samt att det är balanserat mot vevaxeln...

Sen tänkte jag att den dagen jag köper nytt lättviktssvänghjul så får det bli med en liten lätt koppling oxå, typ en eller tåvskivig tilton :)

En kompis har en tvåskivig tilton med splines för fordlådan, men jag har inte lyckats övertala honom att sälja den ännu...

Föressten, du som har fått nöjet att köra din bil ett tag.

Hur upplever du utväxlingen i växellådan? och hur funkar det med 3.63 i slutväxel?

Blir det pankaka för mig som har 3.92 eller vad tror du?

Link to comment
Share on other sites

Föressten, du som har fått nöjet att köra din bil ett tag.

Hur upplever du utväxlingen i växellådan? och hur funkar det med 3.63 i slutväxel?

Blir det pankaka för mig som har 3.92 eller vad tror du?

Det är underbart. :D

Du kommer inte tycka accelerationen saknas på något sätt. :D :D

När jag hade mina Avon-däck (som hade ca 10% mindre omkrets) än dagens däck, upplevde jag absolut inte att varvtal eller nånting blev extra "jobbigt", faktum är att jag saknar lite det accet nu. Bilen kändes 50kg lättare. Det är ju nästan 10% som skiljer 3.62 och 3.92. Så det kommer lira utmärkt :)

Jag hoppas på en förbättring med lättat svänghjul, att varvtalet kommer ner fortare och motorn känns lite piggare.

Jag gjorde dessutom just misstaget att ringa QED. En sats Direct-To-Head trottelspjäll 45mm kostar £475...parat med Megasquirt så börjar man ju nästan närma sig överkomligt...och en uppsättning kammar....säg hej till +200hk. :)

Det finns för mycket leksaker att köpa !!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Föressten, du som har fått nöjet att köra din bil ett tag.

Hur upplever du utväxlingen i växellådan? och hur funkar det med 3.63 i slutväxel?

Blir det pankaka för mig som har 3.92 eller vad tror du?

Det är underbart. :D

Du kommer inte tycka accelerationen saknas på något sätt. :D :D

När jag hade mina Avon-däck (som hade ca 10% mindre omkrets) än dagens däck, upplevde jag absolut inte att varvtal eller nånting blev extra "jobbigt", faktum är att jag saknar lite det accet nu. Bilen kändes 50kg lättare. Det är ju nästan 10% som skiljer 3.62 och 3.92. Så det kommer lira utmärkt :)

Jag hoppas på en förbättring med lättat svänghjul, att varvtalet kommer ner fortare och motorn känns lite piggare.

Jag gjorde dessutom just misstaget att ringa QED. En sats Direct-To-Head trottelspjäll 45mm kostar £475...parat med Megasquirt så börjar man ju nästan närma sig överkomligt...och en uppsättning kammar....säg hej till +200hk. :)

Det finns för mycket leksaker att köpa !!!!!!!!!

Låter ju bra det!

Nu vet jag inte exakt vad jag har för rullomkrets på mina däck men, det är a032r i 205/60-13 iaf...

Det är inte störande att ettan är så lågt växlad då?

Det kanske kompenseras av att man varvar lite mer än med en sur orginal-pinto :prop:

Ehh.. kostar inte spjällhusen mer?!!

Jag hade trott minst 10000:-

Iof hade jag tänkt göra som vanligt och göra allt så omständigt som möjligt.

Bmw m5 (nån 90-talare) har ju separata spjällhus, om man tar dom och svetsar fast på ett nerkapat orginalinsug så har man en rätt trevlig lösning oxå, då ihop med megasquirt (och edis hade jag tänkt köra)

Bmw grejorna går att få tag på rätt billigt, men som vanligt så krävs det ju en hel del pusslande får att få allt att lira..

Men kostar grejorna från Qed så lite så känns ju det väldigt intressant helt plötsligt!

Jag hade bara kollat lite priser hos Jenvey och sbd, där var det dyrare med separat insug och två dubbla spjällhus...

Du, har du sett att 208hästars kittet från sbd bara inkluderar en ny sprutbox och ett insug, mer behövs altså inte för 200+ hästar, orginalkammarna räcker rätt så långt!

Och ska man byta kammar så åker man på att byta till solida tryckare, värre fjädrar och allt sånt... (mellanklasskammarna som går att ha med hydrauliska tryckare är inte lönt att satsa på)

Hur kör du din motor nu, sitter det nått chip i boxen ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu också 205/60/13 så det är "samma", men iom. din högre utväxling får du nära samma totala utväxling som jag hade innan med de mindre däcken.

Jag upplever inte ettan som onödigt kort, även om den gärna kunde vara längre. Vill man starta med bästa prestanda kan man ju faktiskt starta på tvåan om det är så, vridet räcker till för att spinna hela vägen till typ 50-60km/h ändå.

Här på forumet har det ju dykt upp att Sierra/Scorpio V6 har dubbla trottelspjäll som man borde kunna knycka och hitta på nåt skoj med, men som med allting hempulat blir det alltid meckigt och i slutändan så köper man "riktiga" grejor iafl...

Direct to head TB's är billigare än separata (och troligtvis kanske inte lika bra) men som du säger, dryga 200hk med bara spjäll och programmerbart sprut samt kanske ARP bultar (så man kan varva lite mer) är nog en MYCKET trevlig och relativt överkomlig lösning.

Jag kör helt original ochippat. Egentligen tycker jag effekten räcker, men den är lite seg upp över 5500rpm men det löser man ju med ett chip fast jag har inte orkat bry mig hittils faktiskt. Totalt sett axar den ju helt makalöst ändå. Jag är ingen ax-människa heller så jag är inte så noggrann. Först är väghållning och köttklumpen bakom ratten och få bukt med yviga baken.

Link to comment
Share on other sites

jag har bilder på mitt insug men kan inte få dem att gå iväg på meil till detta forum.. gör tydligen något fel. janne carneborn sa att höja trycket till 3,4 kilo ca, kan behövas när man byter insug.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu också 205/60/13 så det är "samma", men iom. din högre utväxling får du nära samma totala utväxling som jag hade innan med de mindre däcken.

Jag upplever inte ettan som onödigt kort, även om den gärna kunde vara längre. Vill man starta med bästa prestanda kan man ju faktiskt starta på tvåan om det är så, vridet räcker till för att spinna hela vägen till typ 50-60km/h ändå.

Här på forumet har det ju dykt upp att Sierra/Scorpio V6 har dubbla trottelspjäll som man borde kunna knycka och hitta på nåt skoj med, men som med allting hempulat blir det alltid meckigt och i slutändan så köper man "riktiga" grejor iafl...

Direct to head TB's är billigare än separata (och troligtvis kanske inte lika bra) men som du säger, dryga 200hk med bara spjäll och programmerbart sprut samt kanske ARP bultar (så man kan varva lite mer) är nog en MYCKET trevlig och relativt överkomlig lösning.

Jag kör helt original ochippat. Egentligen tycker jag effekten räcker, men den är lite seg upp över 5500rpm men det löser man ju med ett chip fast jag har inte orkat bry mig hittils faktiskt. Totalt sett axar den ju helt makalöst ändå. Jag är ingen ax-människa heller så jag är inte så noggrann. Först är väghållning och köttklumpen bakom ratten och få bukt med yviga baken.

jo det finns säkert flera spjällhus som man kan göra roliga saker med..

men grejen med bmw:ns är att dom är i stort sett färdiga, med fuelrail, gaslänkage, tomgångsreglering, tps-givare och allt annat som är bra att ha..

dom har runda spjäll på 46mm om jag inte minns fel, själva insuget övergår sen till oval form för att matcha toppen..

så dom är väldigt bra att utgå ifrån, bara lite luriga att få tag på för rätt pengar.

Sen det här med Direct-To-Head insug, jag kan inte se att dom är sämre på nått sätt, snarare tvärtom då man inte har nån kant mellan insuget och spjällhusen..

Varför dom är så ovanliga är väl mer för att du måste göra ett komplett insug för varje motor istället för bara en "adapter för spjällhusen".

Sen kanske folk vill laborera lite och testa olika storlekar på spjällhusen vilket blir jobbigare med dom där.

Men men... framtiden får utvisa vad det blir för min del, finns mycket att välja på iaf!

Chippar du motorn så kommer du känna skillnad, mest över 6000rpm, under det är det ungefär orginal.

Samt att varvstoppen är flyttad till 7400 istället för 6800.

Klart värt pengarna på den här motorn iaf!

I förra opeln åkte jag utan arp-bultar, då enbart med chip som gjorde att jag kunde varva 7400, och det gjorde man ju mest hela tiden..

Så att varva så mycket utan att byta bultar är nog inga problem, men ska man varva mer är det tydligen ett krav nästan.

Iof är det rätt billigt att byta bultarna i tid och vara säker istället för att skicka ut en stake genom blocket.

Link to comment
Share on other sites

jag har gjort ett eget insug genom att kapa orig. ca 5 cm från toppen sedan SBD förgasarinsug. till plenumlåda med trattar ..orig. spjällhus 66+27mm spjäll. ang. tryckreg. så tar jag bort originalet o sätter en platta där sedan göra anslutning i gaveln för en annan reg.

Link to comment
Share on other sites

jag har gjort ett eget insug genom att kapa orig. ca 5 cm från toppen sedan SBD förgasarinsug. till plenumlåda med trattar ..orig. spjällhus 66+27mm spjäll. ang. tryckreg. så tar jag bort originalet o sätter en platta där sedan göra anslutning i gaveln för en annan reg.

Ok...

Jag ska försöka ta lite bilder när mitt insug kommer tillbaka från svetsning.

Jag tänkte göra en helt ny fuelrail, orginal hade så konstiga gängor för nipplarna oxå så det är lättare att göra nytt tänkte jag :)

Link to comment
Share on other sites

...orginal hade så konstiga gängor för nipplarna oxå så det är lättare att göra nytt tänkte jag :)

Metriska, inget konstigt i det. Jag hittade adapters hos NBM hydraulik :) Jag kan göra om det (åka dit alltså), om du också behöver. Men troligtvis har nog närmaste hydroscand adapters också.

Link to comment
Share on other sites

...orginal hade så konstiga gängor för nipplarna oxå så det är lättare att göra nytt tänkte jag :)

Metriska, inget konstigt i det. Jag hittade adapters hos NBM hydraulik :) Jag kan göra om det (åka dit alltså), om du också behöver. Men troligtvis har nog närmaste hydroscand adapters också.

Ja konstiga och konstiga...

Ovanliga var dom iaf inom hydraulikbranchen tydligen :)

Det löste sig iaf efter lite letande på lagerhyllorna och en omsvarvad skruv.

Men nu behövs ju inte dom grejorna då jag ändå gör en ny fuelrail...

Tack ändå! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kylaren igen, typ där den ska sitta :)

Bild024.jpg

Åsså började jag med en mall eller prototyp till instrumentbräda.

Har inte riktigt bestämt mig för vilket material jag ska använda ännu, kanske slutar men att jag klär in den där plywoodbiten med konstläder och kör så tills vidare.

Bild025_2.jpg

Bild026.jpg

Fasen hur det ser ut med dessa mobilbilder..

Den här gången hade jag med mig digitalkameran, men när jag skulle ta första kortet så slog den av sig själv och ville ha nytt batteri, och det andra batteriet hade jag såklart i en annan jacka ;)

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Jasså så man behöver krängare säger du...

Nåja, får fixa det nästa vinter då.. funderar du på westfields egna eller nått annat?

Jaja, fick lite gjort i garaget idag oxå.

En ny instrumentbräda iaf, gillar nästan den här bättre, även om det blir lite trångt vid mätarna i ratten men...

Får se vad jag bestämmer mig för.

Tycker den ser bättre när den inte följer bullarna på vindavvisaren iaf, men man kanske luras av att plywooden är så ljus.

Bild027.jpg

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Bilen kränger ca 2,2 grader utan krängare vid 1g sidoacceleration. Hz 1,9 både fram och bak (så det är någorlunda rätt, även om det kanske kan vara hårdare). Du har ju sett bilderna på den när jag kör, antar jag?

Jag kommer göra eget, som vanligt, och förmodligen misslyckas...men då har man lärt sig massor. Dessutom kan jag utforma dem med de hårdheter jag vill ha, istället för att spendera ma$$or och inte veta vad man fått och få nöjet av att göra om dem (jag känner mig själv). Tycker att ca 7000kr är lite saftigt för kränghämmare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker den senare är att föredra.

Har sett en som gjort tidigare varianten och jag tycker inte det är lika snyggt.

Dessutom är utrymmet mellan scuttle och vindavvisare ett praktiskt avlastningsställe när man ska i och ur, lämpligt för solglasögon, handskar och sånt medans man försöker sätta på sig hjälmen. :)

Vill man sedan täcka för, kan man enkelt köpa en långsmal snutt kolfiber och sätta dit och montera in t.ex. varningslampor + shiftlights i.

Edited by Kallerman
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker den senare är att föredra.

Har sett en som gjort tidigare varianten och jag tycker inte det är lika snyggt.

Dessutom är utrymmet mellan scuttle och vindavvisare ett praktiskt avlastningsställe när man ska i och ur, lämpligt för solglasögon, handskar och sånt medans man försöker sätta på sig hjälmen. :)

Vill man sedan täcka för, kan man enkelt köpa en långsmal snutt kolfiber och sätta dit och montera in t.ex. varningslampor + shiftlights i.

Jo det är sant.

Jag har sett några med den tidigare varianten oxå och jag måste säga att jag inte riktigt gillar den..

Nu har jag äntligen blivit kompis med den där sa***s jä**a vindavvisaren.

Dom fyra skruvarna som satt fastplastade på undersidan som man skulle borra matchande hål för... dom slipade jag bort, urs så värdelös konstruktion...

Så nu är jag helt fri och kan justera den precis dit jag vill ha den, monterar fast den sen med rostfria försänkta skruvar med bricka (typ sånt som man ser på båtar) då ligger den även tight emot hela framkanten, vilket inte visade sig så lätt om man bara sätter fast den med dom fyra ingjutna skruvarna..

Link to comment
Share on other sites

Bmw m5 (nån 90-talare) har ju separata spjällhus, om man tar dom och svetsar fast på ett nerkapat orginalinsug så har man en rätt trevlig lösning oxå, då ihop med megasquirt (och edis hade jag tänkt köra)

Bmw grejorna går att få tag på rätt billigt, men som vanligt så krävs det ju en hel del pusslande får att få allt att lira..

Det lät intressant. Antar att det är en M5 med sexa (vet inte när de kom med V8, men så himla längesen var det väl inte=)? I så fall får du ju två spjäll över... jag vet en som skulle kunna ha användning för dem i framtiden. :whistling:

Vad är det för storlek på spjällen i som är till Ford V6 annars? Givetvis var ju den biten väck på min donator... :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite nya bilder igen :)

Såklart med samma fina bildkvalite som vanligt...

Insuget börjar ta form.

Som sagt så kapade jag ner ett orginalinsug tills det bara var 2cm kvar mot toppen, på det svetsas det nya runners och ett nytt plenum, orginal spjällhusplacering var inte riktigt bra i min bil.

Här sitter det nya runners på plattan iaf!

Bild030.jpg

Och den här rörstumpen ska bli ny plenumkammare, ska bara borra hål i den och justera till lite småsaker, sen får svetsaren nått att göra igen ;)

Bild031.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags för lite uppdatering kanske!

Insuget blev färdigt tillslut, sånär som på en rörstump till tomgångsmotorn som jag glömde, får dra in en gängad nippel sen istället..

Bild043.jpg

Bottendelen är ihopskruvad äntligen!

Bild042.jpg

Och nerlyft i ramen.. toppen ligger bara där för skojs skull ;)

Bild044.jpg

Så ser det ut, ventilkåpan är iväglämnad för lackering just nu.

Bild045.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta hände för ett par veckor sen..

Men helgens stora bravad var att göra iordning toppen!

Välutrustad vill man vara när man gör sånthär..

IMG_0236.jpg

Här ska ett insugssäte precis fräsas.

IMG_0240.jpg

Hoppar lite, här är samtliga säten frästa..

IMG_0243.jpg

Sen är det dags för planslipning!

IMG_0245.jpg

Och se så fint det blev tillslut :lol:

IMG_0247.jpg

Råkade fila lite i insugskanalerna oxå, det kändes så trångt just under ventiltallriken... :hypocrite:

Till veckan tänkte jag att toppen skulle montera ihop sig själv och hoppa fast på blocket! får se hur det går med det...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Oj.. det var länge sen jag skrev nått här :)

Motorn blev färdig iaf,

IMG_0259.jpg

Instrumentbräda med elsystem likaså..

Bild070.jpg

Valde att göra som så många andra, en liten lucka för säkringar och relän...

Bild071.jpg

Köpte ny kylare och elfläkt, vart less på begagnat skräp.

Bild075.jpg

Här är det ganska nära till provkörning!

Bild0008.jpg

En kompis som jobbar med rekond hjälpte mig att polera/vaxa bilen innan en utställning

2005-06-29010.jpg

2005-06-29006.jpg

2005-06-29008.jpg

Och här är en bild från sommarens Riktigt roliga testkörning!

En hemmagjord superstagebana i åmsele, nästan exakt likadan som bilsports.

Bilden kommer dock från en liten rs-bana där jag var snabbast av 24 startande bilar ;)

Full_fart.jpg

Finns en liten filmsnutt oxå där min bil syns i superstagebanan, ska leta rätt på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...