Gustav Sundberg Posted January 7, 2006 Author Share Posted January 7, 2006 Sen vart det vinter igen, bilen besiktades aldrig under 2005 pga olika orsaker.. Den kommer dock att besiktas så fort vägarna är bara här uppe i norr! Nu står den istället på pallbockar och myser.. (helt sönderskruvad oxå såklart..) Har köpt en ny bromscylinder till bak-kretsen för lite vettigare balans. Småjusteringar men, nya nipplar till oljekylaren för bättre slangdragning (satt banjokopplingar förrut) Och kylarslangarna.. dom från ifjol blev ihopmonterade lite halvt i paniken.. :) Såg ut såhär, fel vinklar, fel längder, fel dimensioner och jag vet inte vad... Dock så höll det tätt hela sommaren sånär som på ett läckage. Jag köpte istället lite kopparrör. Endel vinklar, t-kors, böjar mm.. . Samt ett gäng olika silikonslangar för att det ska bli bra! Undre röret är ju en histora i sig men.. det blev bra tillslut! Ser ut såhär när det är monterat i bilen. Övre är bara slang än så länge, vet inte om jag ska göra ett rör med stumpar i ändarna istället... Annars är det inga vilda planer för vinterns mek.. mest bara att snygga till lite allmänt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Hur gör du i ändarna där du går på med slangar. gör du nån "valk". Jag har också dragit kopparrör men inte lödat än, min vän rörkrökarn varnade mej att rören blir rejält mjuka av glödgningen när man hårdlödar men att det finns stödhylsor att stoppa i så inte man drar ihop röret med slangklämman, nåt du kollat? Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted January 10, 2006 Author Share Posted January 10, 2006 Jag har inte gjort nån "valk" i ändarna, tror absolut inte att det behövs. Slangen jag har använt är 32mm invändigt och röret är 35mm utväntigt.. Så med lite vaselin är det just så pass att man får på slangen utan att bruka allt för mycket våld :P Kopparrören är tokmjuka nu efter lödningen ja :) dom rör som är 35mm har rätt tjockt gods så jag tror inte att det ska behövas stödhylsor i dom. Dom mindre, 18mm rören är dock lite väl mjuka så jag tror att jag ska sätta i stödhylsor i dom så man inte riskerar nått i onödan. Det går ju även mjuklöda med vanligt lödtenn om man vill, men jag valde att göra såhär istället :) Hur gör du i ändarna där du går på med slangar. gör du nån "valk". Jag har också dragit kopparrör men inte lödat än, min vän rörkrökarn varnade mej att rören blir rejält mjuka av glödgningen när man hårdlödar men att det finns stödhylsor att stoppa i så inte man drar ihop röret med slangklämman, nåt du kollat?Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Frågan är om man vågar mjuklöda, värmen skall väl inte vara nåt problem men vibrationerna kanske blir det. Samtidigt är ju kylet mjuklött så jag står i valet och kvalet. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted January 11, 2006 Author Share Posted January 11, 2006 Om jag inte minns helt fel så har Kallerman mjuklött rören som han gjorde till sin westfield.. Tror inte han har haft några problem faktiskt. Virbrationerna borde inte orsaka problem tycker jag, allt är ju typ gummiupphängt så själva rören är ju rätt så isolerade. Det är ju ändå en fördel om rören inte blir mjuka som smör... :) Frågan är om man vågar mjuklöda, värmen skall väl inte vara nåt problem men vibrationerna kanske blir det. Samtidigt är ju kylet mjuklött så jag står i valet och kvalet.Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Tack för svaren och hjälpen att bestämma mej, mjuklött blir det :notworthy: Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Angående "valkar" i ändarna så kan man ta t.ex. en bit koppar från en kabel och linda runt och löda fast. eller fila spår i röret så det blir räfflor som hindrar att slangen glider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 Länge sen man skrev nått här men.. Idag blev den godkänd hos sbp iaf! Inte en grej att anmärka på, hur skönt som helst :) Bullerprovet avklarades i torsdags och sfro2 för drygt en vecka sen :P Nu är det bara den långa väntan på regplåtarna kvar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Gustav S, Jag blandade koppar och gummirör i värmesystemet på ett båtbygge och det gick inte bra. Efter några månader månader så försvann vattnet ur systemet. Det uppstod jonvandring, med följd av hål på ca. 2 cm. på röret. Jag tror man måste jorda över skarvarna för att slippa jonvandring. Jag kan tillägga att det var gkykolblandning i vattnet. Jag påstår inte att det kan bli samma fenomen i en bil, men bara som en ny vinkel på det här med hur knepigt det kan bli. Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 Gustav S, Jag blandade koppar och gummirör i värmesystemet på ett båtbygge och det gick inte bra. Efter några månader månader så försvann vattnet ur systemet. Det uppstod jonvandring, med följd av hål på ca. 2 cm. på röret. Jag tror man måste jorda över skarvarna för att slippa jonvandring. Jag kan tillägga att det var gkykolblandning i vattnet. Jag påstår inte att det kan bli samma fenomen i en bil, men bara som en ny vinkel på det här med hur knepigt det kan bli. Eddy Hm.. så märkligt. Man har ju ändå sett/hört om folk som har kopparrör i sina bilar i alla år. Samt att orginal har ju många bilar värmepaket eller kylare i koppar/mässing. Men det ligger säkert nått i det du säger! Det bästa vore såklart att bygga helt i alu-rör, men det blir lite annan prislapp då :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 jag har haft bilar där jag kört med kopparrör i flera år utan någon antydan till jonvandring. kanske det kan bli något ihop med saltvatten på en båt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Grattis till en färdig bil :thumbsup: Bra timing till sommaren och kanske semestern ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 ja stort grattis.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted June 26, 2006 Author Share Posted June 26, 2006 Grattis till en färdig bil :thumbsup:Bra timing till sommaren och kanske semestern ;) Jobbar två veckor till, sen är det fyra veckors Lådbilskörning på schemat! ;) Tack :) ja stort grattis.. :) Tack tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Grattis!! låt oss se lite bilder på bygget nu i färdigt skick ! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 håller med föregående talare till 100% :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted June 26, 2006 Share Posted June 26, 2006 Grattis! du dyker väl upp på wheels till helgen så jag får se den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted June 27, 2006 Author Share Posted June 27, 2006 Grattis!! låt oss se lite bilder på bygget nu i färdigt skick ! :racesmile: Bilder kommer efter helgen! På lördag är det utställning här i stan så då är bilen tvättad och fin :) Samt att jag inte har nån egen digitalkamera, men på lördag ordnar det sig! Grattis!du dyker väl upp på wheels till helgen så jag får se den? Jodå, det gör jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.