Göran Nilsson Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 Är det alltför riskfyllt att att köra en turbomotor på E85 helt utan laddluftkylare ? Jag tänker en motor med originaleffekt på runt 300hk på bensin där man byter spridare och bränslepump men inte öka laddtrycket på ca 1,3bar. Normal gatkörning med få trackdays per år. Det vore skönt att slippa alla rör och kylare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 1,3 bar utan laddluftkylare skulle jag säga är omöjligt. 0,3 bar låter mer rimligt. Mät insugstemp och se är väl ända som kan definitivt avgöra om det möjligt eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 4, 2020 Author Share Posted July 4, 2020 1 timme sedan, Morty sade: 1,3 bar utan laddluftkylare skulle jag säga är omöjligt. 0,3 bar låter mer rimligt. Mät insugstemp och se är väl ända som kan definitivt avgöra om det möjligt eller inte. Tar du hänsyn till bränslebytet från bensin till E85? Jag tycker det är lite lättare att planera hur rör/konsoler ska placeras från början, inte så kul att göra om när man har mätt insugtemp och får bygga om en massa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 Ja min erfarenhet är att E85 brinner svalare än bensin, men varm luft är varm luft och missgynnar motorn. Att ladda 1,3bar utan ordentlig kylning på insugsluften har jag aldrig hört någon göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 Du skall oxå tänka på att man får in mer syre molekyler per laddtryck när det är kylt , cylindern är ju Ganska väl bestämd storlek och turbon får jobba mindre med Intercooler för samma effekt . Jag glömmer ibland att starta pumpen till min charge cooler efter mekande och varje gång har jag mycket knack i loggar , snarare tur än något annat att det klarat sig ? i och för sig Bf98 med 11.8 afr på full last ( lite fett) 0,5-0.7 jo kanske men inte 1.3 någon längre tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 4, 2020 Author Share Posted July 4, 2020 Jaha, det verkar som att det inte är en bra idé att köra utan IC. Om man inte kan ha fartvind in i IC funkar det lika bra att kyla med fläktar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.