B.Svensson Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 Hej, Jag bor inte sÄ lÄngt ifrÄn kitcar Sverige som sÀljer zero kit, ringde och snackade med dem och fick ett gott intryck.. tÀnkte svÀnga dit och titta nÀrmre pÄ deras grejor inom kort. Vad Àr den allmÀnna uppfattningen hos er erfarna seven byggare och piloter om dessa kit?? Quote
tpau Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 (edited) Hej Jag bygger Zero, och kan rekommendera. Mitt kit har gĂ„tt ihop ok och senare versioner har mĂ„nga förbĂ€ttringar. Stefan Ă€r bra att ha att göra med och bilarna Ă€r trevliga. Det Ă€r ca ett 442 chassi sĂ„ mer plats för rumpan och mer plats i motorutrymmet. KĂ€nns den fortfarande liten finns det en GT version som Ă€r lite större. GBS bygger mĂ„nga bilar sjĂ€lv och byggsatserna har förhĂ„llandevis ok passform (för att vara engelska). En av egenheterna Ă€r att baksvepet och scuttle ska göras lite som ett papperspyssel, med flĂ€rpar att vika in osv. Det kĂ€ndes skrĂ€mmande först men efter att ha gjort det tycker jag nog att jag oroade mig i onödan. En annan nackdel Ă€r hur framvagnens camber justeras. DĂ€r det Ă€r lite halvmeckigt pĂ„ sierraspindlarna. GBS kommer frĂ„n Robin Hood som gjorde sjuor för lĂ„ngfĂ€rdsĂ„ka pĂ„ vĂ€g, Robin hoods kvalitet var lite sisĂ„dĂ€r och byggsatserna krĂ€vde mycket arbete. Zero Ă€r mycket mer lĂ€ttbyggd och Ă€r mycket nĂ€ttare och kompetentare pĂ„ bana men det ligger kvar ett visst vĂ€gfokus (om man inte vĂ€ljer race chassi). Jag vet om att mazda V6 och Honda S2000 motor har fĂ„tt plats men ska du in med riktigt bred motor kanske du mĂ„ste svetsa om övre rören i motorrummet. Jag tror dĂ€remot att en raksexa kan gĂ„ in, jag har mycket plats kvar framĂ„t. Om du vill ha mysigt vrid, varför inte Saab turbo eller Duratec i4 2.5 liter? kKan ju inte riktigt mĂ€ta sig med ljudet eller kĂ€nslan av en v12 dock đ¶. /T Edited June 25, 2020 by tpau iPhone autocorrect Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Tack för input, det lĂ„ter ju hoppfullt dĂ„ med zero.. i nulĂ€get har de dessutom den nĂ„got bredare gt ramen hemma som ska vidare till kund sĂ„ kan ju vara klokt att Ă„ka förbi sĂ„ man kan jĂ€mföra bĂ€gge... vad gĂ€ller motorvalet sĂ„ slipper jag gĂ€rna turbo och avancerad elektronik.. dumt pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt, framförallt om mĂ„let frĂ€mst Ă€r prestanda.. men jag Ă€r nog mest ute efter en retro kĂ€nsla och kĂ€nner att stora förgasarmotorer passar bĂ€st för det..    en V12 motor vore ju galet kul men Ă€nnu sĂ„lĂ€nge ser jag det mest som en utopi och har en rover v8 som mĂ„l eftersom ag inte vill bygga frĂ„n scratch. Men iofs ... fĂ„r en rak sexa plats pĂ„ lĂ€ngden och de redan byggt med V6 som fick plats pĂ„ bredden bör ju en v12a ocksĂ„ fĂ„ plats kan man ju tycka sĂ„ jag hĂ„ller alla möjligheter öppna Ă€nnu đ Lite modifieringar och förstĂ€rkningar pĂ„ en annars fĂ€rdig ram kan jag ju tĂ€nka mig vilket antagligen behövs till en större motor...  Quote
Marcus Hedström Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 (edited) Hej Jag bygger oxĂ„ Zero, fast en GT. Fick helt enkelt inte plats med ben/knĂ€n i std varianten trotts att jag bara Ă€r 187cm. Ramen hĂ„ller god kvalitet, men kan behöva stĂ€rkas upp pĂ„ sina stĂ€llen. Om man som jag bygger med komplett drivlina (exkl nav o spindlar) frĂ„n Honda S2000 sĂ„ medför det en hel del extra jobb som oxĂ„ kostar en del tyvĂ€rr, blir mkt special och krĂ€ver torrsummp och litet scoop pĂ„ huven. Resultatet blir dock en motor o vxllĂ„da, diff som sitter som en âsmĂ€ckâ, inga problem att fĂ„ till perfekta höjder o vinklar. Bygger man som Emil hĂ€r pĂ„ forumet med Ford prylar sĂ„ spar man en vĂ€ldans massa jobb och resultatet blir fin fint đđ»Klart ett bĂ€ttre val đ NĂ„got som oxĂ„ talar för Zeroân fördel Ă€r att GBS i England, Richard Hall o hans medarbetare Ă€r vĂ€ldigt hjĂ€lpsamma direkt mot slutkund, stor eloge!! Edited June 25, 2020 by Marcus Hedström Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Hej Marcus, tack för input ! Àr det höjden pÄ din motor som skapar allt extra arbete för dig?? Quote
Marcus Hedström Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 Bland annat Ja, bĂ„de uppĂ„t och nerĂ„t och tight att fĂ„ plats med torrsumpspump, men det gĂ„r. Sen vill jag kunna plocka ur motor o vĂ€xellĂ„da i ett paket, inte behöva skruva isĂ€r för att lyfta ur bilen. Sen tillkommer kortning balansering av kardan, special drivaxlar vilket Ă€r dyrt. GĂ„r man upp till 108mm knutar sĂ„ ryms inte dessa i navhĂ„llarna bak dĂ„ dessa Ă€r avsedda för 100mm knutar, oxĂ„ ngt att tĂ€nka pĂ„. Siktar man pĂ„ Ford sĂ„ blir livet lĂ€ttare, finns anpassade kardaner o std drivaxlar att köpa/renovera. RĂ„det Ă€r att hitta en Ford 7,5tum diff o vĂ€xla fabrikat pĂ„ drivlinan före o efter kardan, inte via special drivaxlar. Jag var dock vĂ€ldigt sugen pĂ„ Hondas Torsen diff dĂ€rav valet. (Vilket ska vara helt onödigt pĂ„ en 7âa om man lĂ€ser vissa forumtrĂ„dar, vilket sĂ€kert Ă€r rĂ€tt, dom vĂ€ger ju inte sĂ„ mkt). Quote
MatsE Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 Jag har byggt Zero och kan hÄlla med tpau i vad han skriver. Nu var min bil en av de första som kitcar sweden tog in sÄ den ser lite annorlunda ut I chassit. Jag byggde helt pÄ sierradelar och det passade direkt med fÀrdiga fÀsten. Numera Àr vÀll ZERO avpassad för Miata om jag fattat det rÀtt. Om du har mer funderingar sÄ kolla i min trÄd hÀr pÄ forumet eller hör av dig. //Mats Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Markus, tack för det tipset att sĂ„ att sĂ€ga börja bakifrĂ„n med drivlina och anvĂ€nda ford sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r... inget jag funderat pĂ„ men kan uppenbarligen spara mycket tid och pengar đ Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Hej Mats, tack för input, ska kika igenom din byggtrĂ„d... vet du möjligen vad som skiljer i mellan Sierra och mondeos 3 liter?? Utöver motorn dĂ„ đ Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Jag har en 7,5" diff till salu. Kolla under sÀljes.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 13 minuter sedan, vedde sade: Jag har en 7,5" diff till salu. Kolla under sÀljes. Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk  Vi bör ju en bit ifrÄn varandra och frakten pÄ en klump lÀr vÀl kosta en slant. Men jag kollade pÄ annonsen o h sÄg att den inte var diffad. Behövs det i gen diffbroms i bilarna? Funkar en standard Sierra diff oavsett Ärsmodell?? Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror pÄ hur frÀnt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 6 minuter sedan, vedde sade: Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror pĂ„ hur frĂ€nt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar. Skickat frĂ„n min SM-G960F via Tapatalk  Jag vet Ă€nnu inte hur frĂ€ckt jag vill och kan bygga... men jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att pengar blir en begrĂ€nsning đŹÂ vet Ă€nnu för lite för att jag ska börja köpa pĂ„ mig grejor..  mĂ„ste bestĂ€mma mig för vilket chassi och vilken motor först och ju mer jag lĂ€ser desto svĂ„rare verkar det bli... Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Finns dÀr tills den tas bort, dÄ Àr den sÄld.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
Morty Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Satsa pÄ en bromsad diff redan frÄn början. Om du ska köra lite aktivt sÄ behöver du den, framför allt om du vÀljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmÀrkt. Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 Vedde, jag hojtar till om det blir lĂ€geđ Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 6 minuter sedan, Morty sade: Satsa pÄ en bromsad diff redan frÄn början. Om du ska köra lite aktivt sÄ behöver du den, framför allt om du vÀljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmÀrkt. Tack för tips Morty, sitter en sÄdan diff standard i nÄgon bil?? Quote
Morty Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svĂ„rare att hitta plus att Ă€gare till sĂ„dana har börjat förstĂ„ vĂ€rdet. Sök pĂ„ ebay.co.uk eller frĂ„ga runt pĂ„ forum Ă€r mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har vĂ€ldigt tunnt med intressanta 7â och 7,5â diffar nuförtiden. Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svĂ„rare att hitta plus att Ă€gare till sĂ„dana har börjat förstĂ„ vĂ€rdet. Sök pĂ„ ebay.co.uk eller frĂ„ga runt pĂ„ forum Ă€r mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har vĂ€ldigt tunnt med intressanta 7â och 7,5â diffar nuförtiden.GĂ„r vĂ€l att köpa till visco delen till diffen?Skickat frĂ„n min SM-G960F via Tapatalk Quote
Morty Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Viscodiffen har olika lÀngd pÄ stubbaxlarna och annan tjocklek pÄ kronhjulet. Men byter man nÀstan hela innehÄllet fungerar det. DÄ skulle jag hellre rekommendera en Quaife ATB för bÄde gat/banÄka eller en lamelldiff för mer seriös banÄka. Quote
vedde Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Aha, men dÄ behöver man fortsatt ett hus att stoppa allt i.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 On 2020-06-25 at 19:22, B.Svensson sade: Hej Marcus, tack för input ! Àr det höjden pÄ din motor som skapar allt extra arbete för dig?? Hej igen.. Har du lust och möjlighet att kolla hur stort motorutrymmet kan bli i en gt? Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Hej HÀr kommer en skiss, hoppas den kan hjÀlpa dig. 1 Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Stort Tack Markus, vilken hjĂ€lpsamhet!! Fantastiskt đđ Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Inga problemđđ» Höjden pĂ„ ramen Ă€r 350mm och det överstreckade linjerna Ă€r sĂ„dant jag tvingats bygga om för att fĂ„ plats med motorn. UtgĂ„ngslĂ€get har för min del varit positionen för vĂ€xelspaken. Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Ok, đ ju hög och lĂ„ng Ă€r din motor?? Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Noskonen sticker upp 200mm över ramen, sÄ total höjd Àr ca 550mm att rymma en motor. Huven sluttar naturligtvis lite uppÄt osv.. Bifogar nÄgra bilder dÀr du ser trÄget hÀnger nedanför och ventilkÄpan sticker upp ovanför. Lösningen Àr torrsump och ett 45mm hög scoop. Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Ok, du löser det snyggt!! .. vad kostar en torrsump lösning, kan ju vara bra att veta dĂ„ jag ocksĂ„ Ă€r inne pĂ„ att göra allt komplicerat đ   mĂ„tten du angav pĂ„ din skiss, Ă€r det utvĂ€ndigt mĂ„tt pĂ„ ramen som dĂ„ Ă€r byggd i 25 mm fyrkantsrör?? Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Det kostar en slant tyvĂ€rr, mellan 15-20âkr om man köper en bra pump o svetsat trĂ„get sjĂ€lv. Men gĂ„r Ă„t oljekyl, massa kopplingar, slangar, filter förflyttare, oljetank.Sikta pĂ„ bra kvalitet om du inte vill att bilen ska âpinka revirâ (lĂ€cka olja) đ MĂ„tten Ă€r c-c pĂ„ rören sĂ„ lĂ€mna lite marginal. Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Ok tack, mycket pengar sett till vad en drivlina kan kosta om man vĂ€ljer lĂ€ttare vĂ€gar.. đ snart sĂ„ man börjar övervĂ€ga att bygga egen ram đ  Quote
Recommended Posts