Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, 

Jag bor inte sÄ lÄngt ifrÄn kitcar Sverige som sÀljer zero kit, ringde och snackade med dem och fick ett gott intryck.. tÀnkte svÀnga dit och titta nÀrmre pÄ deras grejor inom kort. Vad Àr den allmÀnna uppfattningen hos er erfarna seven byggare och piloter om dessa kit?? 

Posted (edited)

Hej

Jag bygger Zero, och kan rekommendera.

Mitt kit har gÄtt ihop ok och senare versioner har mÄnga förbÀttringar.

Stefan Àr bra att ha att göra med och bilarna Àr trevliga. Det Àr ca ett 442 chassi sÄ mer plats för rumpan och mer plats i motorutrymmet. KÀnns den fortfarande liten finns det en GT version som Àr lite större.

GBS bygger mÄnga bilar sjÀlv och byggsatserna har förhÄllandevis ok passform (för att vara engelska).

En av egenheterna Àr att baksvepet och scuttle ska göras lite som ett papperspyssel, med flÀrpar att vika in osv. Det kÀndes skrÀmmande först men efter att ha gjort det tycker jag nog att jag oroade mig i onödan.

En annan nackdel Àr hur framvagnens camber justeras. DÀr det Àr lite halvmeckigt pÄ sierraspindlarna.

GBS kommer frÄn Robin Hood som gjorde sjuor för lÄngfÀrdsÄka pÄ vÀg, Robin hoods kvalitet var lite sisÄdÀr och byggsatserna krÀvde mycket arbete.

Zero Àr mycket mer lÀttbyggd och Àr mycket nÀttare och kompetentare pÄ bana men det ligger kvar ett visst vÀgfokus (om man inte vÀljer race chassi).

Jag vet om att mazda V6 och Honda S2000 motor har fÄtt plats men ska du in med riktigt bred motor kanske du mÄste svetsa om övre rören i motorrummet.

Jag tror dÀremot att en raksexa kan gÄ in, jag har mycket plats kvar framÄt.

Om du vill ha mysigt vrid, varför inte Saab turbo eller Duratec i4 2.5 liter?

kKan ju inte riktigt mĂ€ta sig med ljudet eller kĂ€nslan av en v12 dock đŸŽ¶.

/T

Edited by tpau
iPhone autocorrect
Posted

Tack för input, det lĂ„ter ju hoppfullt dĂ„ med zero.. i nulĂ€get har de dessutom den nĂ„got bredare gt ramen hemma som ska vidare till kund sĂ„ kan ju vara klokt att Ă„ka förbi sĂ„ man kan jĂ€mföra bĂ€gge...  vad gĂ€ller motorvalet sĂ„ slipper jag gĂ€rna turbo och avancerad elektronik..  dumt pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt, framförallt om mĂ„let frĂ€mst Ă€r prestanda..  men jag Ă€r nog mest ute efter en retro kĂ€nsla och kĂ€nner att stora förgasarmotorer passar bĂ€st för det..     en V12 motor vore ju galet kul men Ă€nnu sĂ„lĂ€nge ser jag det mest som en utopi och har en rover v8 som mĂ„l eftersom ag inte vill bygga frĂ„n scratch. Men iofs ... fĂ„r en rak sexa plats pĂ„ lĂ€ngden och de redan byggt med V6 som fick plats pĂ„ bredden bör ju en v12a ocksĂ„ fĂ„ plats kan man ju tycka sĂ„ jag hĂ„ller  alla möjligheter öppna Ă€nnu 😃  Lite modifieringar och förstĂ€rkningar pĂ„ en annars fĂ€rdig ram kan jag ju tĂ€nka mig vilket antagligen behövs till en större motor...  

Posted (edited)

Hej

Jag bygger oxÄ Zero, fast en GT. Fick helt enkelt inte plats med ben/knÀn i std varianten trotts att jag bara Àr 187cm.

Ramen hÄller god kvalitet, men kan behöva stÀrkas upp pÄ sina stÀllen. 

Om man som jag bygger med komplett drivlina (exkl nav o spindlar) frĂ„n Honda S2000 sĂ„ medför det en hel del extra jobb som oxĂ„ kostar en del tyvĂ€rr, blir mkt special och krĂ€ver torrsummp och litet scoop pĂ„ huven. Resultatet blir dock en motor o vxllĂ„da, diff som sitter som en ”smĂ€ck”, inga problem att fĂ„ till perfekta höjder o vinklar.

Bygger man som Emil hĂ€r pĂ„ forumet med Ford prylar sĂ„ spar man en vĂ€ldans massa jobb och resultatet blir fin fint đŸ‘đŸ»Klart ett bĂ€ttre val 🙂

NĂ„got som oxĂ„ talar för Zero’n fördel Ă€r att GBS i England, Richard Hall o hans medarbetare Ă€r vĂ€ldigt hjĂ€lpsamma direkt mot slutkund, stor eloge!!

Edited by Marcus Hedström
Posted

Hej Marcus,  tack för input ! Àr det höjden pÄ din motor som skapar allt extra arbete för dig?? 

Posted

Bland annat Ja, bÄde uppÄt och nerÄt och tight att fÄ plats med torrsumpspump, men det gÄr. Sen vill jag kunna plocka ur motor o vÀxellÄda i ett paket, inte behöva skruva isÀr för att lyfta ur bilen. Sen tillkommer kortning balansering av kardan, special drivaxlar vilket Àr dyrt. GÄr man upp till 108mm knutar sÄ ryms inte dessa i navhÄllarna bak dÄ dessa Àr avsedda för 100mm knutar, oxÄ ngt att tÀnka pÄ.

Siktar man pÄ Ford sÄ blir livet lÀttare, finns anpassade kardaner o std drivaxlar att köpa/renovera.

RÄdet Àr att hitta en Ford 7,5tum diff o vÀxla fabrikat pÄ drivlinan före o efter kardan, inte via special drivaxlar.

Jag var dock vĂ€ldigt sugen pĂ„ Hondas Torsen diff dĂ€rav valet. (Vilket ska vara helt onödigt pĂ„ en 7’a om man lĂ€ser vissa forumtrĂ„dar, vilket sĂ€kert Ă€r rĂ€tt, dom vĂ€ger ju inte sĂ„ mkt).

Posted

Jag har byggt Zero och kan hÄlla med tpau i vad han skriver. Nu var min bil en av de första som kitcar sweden tog in sÄ den ser lite annorlunda ut I chassit. Jag byggde helt pÄ sierradelar och det passade direkt med fÀrdiga fÀsten. 
Numera Àr vÀll ZERO avpassad för Miata om jag fattat det rÀtt. 
Om du har mer funderingar sÄ kolla i min trÄd hÀr pÄ forumet eller hör av dig. 
//Mats

Posted

Markus, tack för det tipset att sĂ„ att sĂ€ga börja bakifrĂ„n med drivlina och anvĂ€nda ford sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r... inget jag funderat pĂ„ men kan uppenbarligen spara mycket tid och pengar 👍

Posted

Hej Mats, tack för input, ska kika igenom din byggtrĂ„d... vet du möjligen vad som skiljer i mellan Sierra och mondeos 3 liter??  Utöver motorn dĂ„ 😁

Posted

Jag har en 7,5" diff till salu. Kolla under sÀljes.

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

Posted
13 minuter sedan, vedde sade:

Jag har en 7,5" diff till salu. Kolla under sÀljes.

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
 

Vi bör ju en bit ifrÄn varandra och frakten pÄ en klump lÀr  vÀl kosta en slant. Men jag kollade pÄ annonsen o h sÄg att den inte var diffad.  Behövs det i gen diffbroms i bilarna? Funkar en standard Sierra diff oavsett Ärsmodell?? 

Posted

Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror pÄ hur frÀnt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar.

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

Posted
6 minuter sedan, vedde sade:

Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror pÄ hur frÀnt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar.

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
 

Jag vet Ă€nnu inte hur frĂ€ckt jag vill och kan  bygga... men jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att pengar blir en begrĂ€nsning 😬  vet Ă€nnu för lite för att jag ska börja köpa pĂ„ mig grejor..   mĂ„ste bestĂ€mma mig för  vilket chassi och  vilken motor först och ju mer jag lĂ€ser desto svĂ„rare verkar det bli... 

Posted

Finns dÀr tills den tas bort, dÄ Àr den sÄld.

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Satsa pÄ en bromsad diff redan frÄn början. Om du ska köra lite aktivt sÄ behöver du den, framför allt om du vÀljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmÀrkt.

Posted
6 minuter sedan, Morty sade:

Satsa pÄ en bromsad diff redan frÄn början. Om du ska köra lite aktivt sÄ behöver du den, framför allt om du vÀljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmÀrkt.

Tack för tips Morty, sitter en sÄdan diff standard i nÄgon bil?? 

Posted

Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svĂ„rare att hitta plus att Ă€gare till sĂ„dana har börjat förstĂ„ vĂ€rdet. Sök pĂ„ ebay.co.uk eller frĂ„ga runt pĂ„ forum Ă€r mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har vĂ€ldigt tunnt med intressanta 7” och 7,5” diffar nuförtiden.

Posted
Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svĂ„rare att hitta plus att Ă€gare till sĂ„dana har börjat förstĂ„ vĂ€rdet. Sök pĂ„ ebay.co.uk eller frĂ„ga runt pĂ„ forum Ă€r mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har vĂ€ldigt tunnt med intressanta 7” och 7,5” diffar nuförtiden.
GÄr vÀl att köpa till visco delen till diffen?

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Viscodiffen har olika lÀngd pÄ stubbaxlarna och annan tjocklek pÄ kronhjulet. Men byter man nÀstan hela innehÄllet fungerar det. 
DÄ skulle jag hellre rekommendera en Quaife ATB för bÄde gat/banÄka eller en lamelldiff för mer seriös banÄka.

Posted

Aha, men dÄ behöver man fortsatt ett hus att stoppa allt i.


Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

Posted
On 2020-06-25 at 19:22, B.Svensson sade:

Hej Marcus,  tack för input ! Àr det höjden pÄ din motor som skapar allt extra arbete för dig?? 

Hej igen.. Har du lust och möjlighet att kolla hur stort motorutrymmet kan bli i en gt? 

Posted

Inga problemđŸ‘đŸ»
Höjden pÄ ramen Àr 350mm och det överstreckade linjerna Àr sÄdant jag tvingats bygga om för att fÄ plats med motorn. UtgÄngslÀget har för min del varit positionen för vÀxelspaken.

Posted

Noskonen sticker upp 200mm över ramen, sÄ total höjd Àr ca 550mm att rymma en motor. Huven sluttar naturligtvis lite uppÄt osv..

Bifogar nÄgra bilder dÀr du ser trÄget hÀnger nedanför och ventilkÄpan sticker upp ovanför.

Lösningen Àr torrsump och ett 45mm hög scoop.

88B1100D-ABCB-4FEA-B3A2-6BAC6EF61F53.jpeg

22CAA306-F7BF-4547-A618-BDAEB3DBF6F0.jpeg

Posted

Ok, du löser det snyggt!! .. vad kostar en torrsump lösning, kan ju vara bra att veta dĂ„ jag ocksĂ„ Ă€r inne pĂ„ att göra allt komplicerat 😅  mĂ„tten du angav pĂ„ din skiss, Ă€r det utvĂ€ndigt mĂ„tt pĂ„ ramen som dĂ„ Ă€r byggd i 25 mm fyrkantsrör?? 

Posted

Det kostar en slant tyvĂ€rr, mellan 15-20’kr om man köper en bra pump o svetsat trĂ„get sjĂ€lv. Men gĂ„r Ă„t oljekyl, massa kopplingar, slangar, filter förflyttare, oljetank.Sikta pĂ„ bra kvalitet om du inte vill att bilen ska ”pinka revir” (lĂ€cka olja) 😜

MÄtten Àr c-c pÄ rören sÄ lÀmna lite marginal.

Posted

Ok tack,

mycket pengar sett till vad en drivlina kan kosta om man vĂ€ljer lĂ€ttare vĂ€gar.. 😒 snart sĂ„ man börjar övervĂ€ga att bygga egen ram 🙈

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...