B.Svensson Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 Hej, Jag bor inte så långt ifrån kitcar Sverige som säljer zero kit, ringde och snackade med dem och fick ett gott intryck.. tänkte svänga dit och titta närmre på deras grejor inom kort. Vad är den allmänna uppfattningen hos er erfarna seven byggare och piloter om dessa kit?? Quote
tpau Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 (edited) Hej Jag bygger Zero, och kan rekommendera. Mitt kit har gått ihop ok och senare versioner har många förbättringar. Stefan är bra att ha att göra med och bilarna är trevliga. Det är ca ett 442 chassi så mer plats för rumpan och mer plats i motorutrymmet. Känns den fortfarande liten finns det en GT version som är lite större. GBS bygger många bilar själv och byggsatserna har förhållandevis ok passform (för att vara engelska). En av egenheterna är att baksvepet och scuttle ska göras lite som ett papperspyssel, med flärpar att vika in osv. Det kändes skrämmande först men efter att ha gjort det tycker jag nog att jag oroade mig i onödan. En annan nackdel är hur framvagnens camber justeras. Där det är lite halvmeckigt på sierraspindlarna. GBS kommer från Robin Hood som gjorde sjuor för långfärdsåka på väg, Robin hoods kvalitet var lite sisådär och byggsatserna krävde mycket arbete. Zero är mycket mer lättbyggd och är mycket nättare och kompetentare på bana men det ligger kvar ett visst vägfokus (om man inte väljer race chassi). Jag vet om att mazda V6 och Honda S2000 motor har fått plats men ska du in med riktigt bred motor kanske du måste svetsa om övre rören i motorrummet. Jag tror däremot att en raksexa kan gå in, jag har mycket plats kvar framåt. Om du vill ha mysigt vrid, varför inte Saab turbo eller Duratec i4 2.5 liter? kKan ju inte riktigt mäta sig med ljudet eller känslan av en v12 dock 🎶. /T Edited June 25, 2020 by tpau iPhone autocorrect Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Tack för input, det låter ju hoppfullt då med zero.. i nuläget har de dessutom den något bredare gt ramen hemma som ska vidare till kund så kan ju vara klokt att åka förbi så man kan jämföra bägge... vad gäller motorvalet så slipper jag gärna turbo och avancerad elektronik.. dumt på många sätt, framförallt om målet främst är prestanda.. men jag är nog mest ute efter en retro känsla och känner att stora förgasarmotorer passar bäst för det.. en V12 motor vore ju galet kul men ännu sålänge ser jag det mest som en utopi och har en rover v8 som mål eftersom ag inte vill bygga från scratch. Men iofs ... får en rak sexa plats på längden och de redan byggt med V6 som fick plats på bredden bör ju en v12a också få plats kan man ju tycka så jag håller alla möjligheter öppna ännu 😃 Lite modifieringar och förstärkningar på en annars färdig ram kan jag ju tänka mig vilket antagligen behövs till en större motor... Quote
Marcus Hedström Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 (edited) Hej Jag bygger oxå Zero, fast en GT. Fick helt enkelt inte plats med ben/knän i std varianten trotts att jag bara är 187cm. Ramen håller god kvalitet, men kan behöva stärkas upp på sina ställen. Om man som jag bygger med komplett drivlina (exkl nav o spindlar) från Honda S2000 så medför det en hel del extra jobb som oxå kostar en del tyvärr, blir mkt special och kräver torrsummp och litet scoop på huven. Resultatet blir dock en motor o vxllåda, diff som sitter som en ”smäck”, inga problem att få till perfekta höjder o vinklar. Bygger man som Emil här på forumet med Ford prylar så spar man en väldans massa jobb och resultatet blir fin fint 👍🏻Klart ett bättre val 🙂 Något som oxå talar för Zero’n fördel är att GBS i England, Richard Hall o hans medarbetare är väldigt hjälpsamma direkt mot slutkund, stor eloge!! Edited June 25, 2020 by Marcus Hedström Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Hej Marcus, tack för input ! är det höjden på din motor som skapar allt extra arbete för dig?? Quote
Marcus Hedström Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 Bland annat Ja, både uppåt och neråt och tight att få plats med torrsumpspump, men det går. Sen vill jag kunna plocka ur motor o växellåda i ett paket, inte behöva skruva isär för att lyfta ur bilen. Sen tillkommer kortning balansering av kardan, special drivaxlar vilket är dyrt. Går man upp till 108mm knutar så ryms inte dessa i navhållarna bak då dessa är avsedda för 100mm knutar, oxå ngt att tänka på. Siktar man på Ford så blir livet lättare, finns anpassade kardaner o std drivaxlar att köpa/renovera. Rådet är att hitta en Ford 7,5tum diff o växla fabrikat på drivlinan före o efter kardan, inte via special drivaxlar. Jag var dock väldigt sugen på Hondas Torsen diff därav valet. (Vilket ska vara helt onödigt på en 7’a om man läser vissa forumtrådar, vilket säkert är rätt, dom väger ju inte så mkt). Quote
MatsE Posted June 25, 2020 Posted June 25, 2020 Jag har byggt Zero och kan hålla med tpau i vad han skriver. Nu var min bil en av de första som kitcar sweden tog in så den ser lite annorlunda ut I chassit. Jag byggde helt på sierradelar och det passade direkt med färdiga fästen. Numera är väll ZERO avpassad för Miata om jag fattat det rätt. Om du har mer funderingar så kolla i min tråd här på forumet eller hör av dig. //Mats Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Markus, tack för det tipset att så att säga börja bakifrån med drivlina och använda ford så långt det går... inget jag funderat på men kan uppenbarligen spara mycket tid och pengar 👍 Quote
B.Svensson Posted June 25, 2020 Author Posted June 25, 2020 Hej Mats, tack för input, ska kika igenom din byggtråd... vet du möjligen vad som skiljer i mellan Sierra och mondeos 3 liter?? Utöver motorn då 😁 Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Jag har en 7,5" diff till salu. Kolla under säljes.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 13 minuter sedan, vedde sade: Jag har en 7,5" diff till salu. Kolla under säljes. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Vi bör ju en bit ifrån varandra och frakten på en klump lär väl kosta en slant. Men jag kollade på annonsen o h såg att den inte var diffad. Behövs det i gen diffbroms i bilarna? Funkar en standard Sierra diff oavsett årsmodell?? Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror på hur fränt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 6 minuter sedan, vedde sade: Kan ta med till Kinnekulle. Man behöver inte diffat egentligen, beror på hur fränt det ska vara. Och sen kan du byta hela insatsen om du vill till riktiga grejer om du har mycket pengar. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Jag vet ännu inte hur fräckt jag vill och kan bygga... men jag är helt säker på att pengar blir en begränsning 😬 vet ännu för lite för att jag ska börja köpa på mig grejor.. måste bestämma mig för vilket chassi och vilken motor först och ju mer jag läser desto svårare verkar det bli... Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Finns där tills den tas bort, då är den såld.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Morty Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Satsa på en bromsad diff redan från början. Om du ska köra lite aktivt så behöver du den, framför allt om du väljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmärkt. Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 Vedde, jag hojtar till om det blir läge👍 Quote
B.Svensson Posted June 26, 2020 Author Posted June 26, 2020 6 minuter sedan, Morty sade: Satsa på en bromsad diff redan från början. Om du ska köra lite aktivt så behöver du den, framför allt om du väljer en mjukare setup i bilen och inte en ren race setup. En frisk Ford viskodiff fungerar alldeles utmärkt. Tack för tips Morty, sitter en sådan diff standard i någon bil?? Quote
Morty Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svårare att hitta plus att ägare till sådana har börjat förstå värdet. Sök på ebay.co.uk eller fråga runt på forum är mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har väldigt tunnt med intressanta 7” och 7,5” diffar nuförtiden. Quote
vedde Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Det var vanligt att de satt i en del motorstarkare Sierror och Scorpio. Nu var det ett tag sedan de tillverkades och svårare att hitta plus att ägare till sådana har börjat förstå värdet. Sök på ebay.co.uk eller fråga runt på forum är mitt tips. Laga.se och bildelsbasen har väldigt tunnt med intressanta 7” och 7,5” diffar nuförtiden.Går väl att köpa till visco delen till diffen?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Morty Posted June 26, 2020 Posted June 26, 2020 Viscodiffen har olika längd på stubbaxlarna och annan tjocklek på kronhjulet. Men byter man nästan hela innehållet fungerar det. Då skulle jag hellre rekommendera en Quaife ATB för både gat/banåka eller en lamelldiff för mer seriös banåka. Quote
vedde Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Aha, men då behöver man fortsatt ett hus att stoppa allt i.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 On 2020-06-25 at 19:22, B.Svensson sade: Hej Marcus, tack för input ! är det höjden på din motor som skapar allt extra arbete för dig?? Hej igen.. Har du lust och möjlighet att kolla hur stort motorutrymmet kan bli i en gt? Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Hej Här kommer en skiss, hoppas den kan hjälpa dig. 1 Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Stort Tack Markus, vilken hjälpsamhet!! Fantastiskt 😃😃 Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Inga problem👍🏻 Höjden på ramen är 350mm och det överstreckade linjerna är sådant jag tvingats bygga om för att få plats med motorn. Utgångsläget har för min del varit positionen för växelspaken. Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Ok, 👍 ju hög och lång är din motor?? Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Noskonen sticker upp 200mm över ramen, så total höjd är ca 550mm att rymma en motor. Huven sluttar naturligtvis lite uppåt osv.. Bifogar några bilder där du ser tråget hänger nedanför och ventilkåpan sticker upp ovanför. Lösningen är torrsump och ett 45mm hög scoop. Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Ok, du löser det snyggt!! .. vad kostar en torrsump lösning, kan ju vara bra att veta då jag också är inne på att göra allt komplicerat 😅 måtten du angav på din skiss, är det utvändigt mått på ramen som då är byggd i 25 mm fyrkantsrör?? Quote
Marcus Hedström Posted June 27, 2020 Posted June 27, 2020 Det kostar en slant tyvärr, mellan 15-20’kr om man köper en bra pump o svetsat tråget själv. Men går åt oljekyl, massa kopplingar, slangar, filter förflyttare, oljetank.Sikta på bra kvalitet om du inte vill att bilen ska ”pinka revir” (läcka olja) 😜 Måtten är c-c på rören så lämna lite marginal. Quote
B.Svensson Posted June 27, 2020 Author Posted June 27, 2020 Ok tack, mycket pengar sett till vad en drivlina kan kosta om man väljer lättare vägar.. 😒 snart så man börjar överväga att bygga egen ram 🙈 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.