rollexe Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Slänger ut en fråga om hur vida ett bygge är godkänt eller inte. Har tittat på ett bygge från 80-90-talet som har fått regnummer och reghandlingar så att man kan göra ägarbyte. Enligt säljaren saknas reg besiktigas för att bli godkänt och all teknisk data saknas i reghandlingarna. Det finns inga papper från Sfro besiktningen men är den godkänd då bilen fått regnummer? Vad tror ni är bilen godkänd förutom regnesiktning eller har vissa godkännanden utgått med tiden då den blev avställd -92? Quote
Frena Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Om den har regnummer finns den väl i bilregistret och torde vara godkänd, eller var reglerna annorlunda förr? Quote
daromer Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Slå upp den i fordonsregistret och kolla status: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb Quote
gka Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 Låter skumt. Är det ett importerat bygge som varit registrerad i ett annat land tidigare kanske? Quote
therealpinto Posted April 29, 2020 Posted April 29, 2020 Förr i tiden (1980-tal, jag minns inte när det försvann) så kunde man förregistrera sitt amatörbygge och få ut regnummer och skyltar utan någon som helst besiktning. Formellt sett fick man inte köra bilen men ganska många tullade på det och därför drogs möjligheten in. Det händer att det dyker upp förregistrerade bilar fortfarande, som inte registreringsbesiktats. För att få dem lagliga krävs registreringsbesiktning och SFRO-besiktning. Normalt sett behåller man den förregistrerade årsmodellen men bilen ska uppfylla kraven i TSFS 2013:63 som den lyder idag. Det är inte helt ovanligt att ett 1980-talsbygge kräver en del justeringar för att klara kraven - ofta är det kanske delvis därför det aldrig blev registrerat klart... Detaljerade foton och en specifikation, som du resonerar med din närmsta besiktningsman om brukar vara ett bra första steg för att kolla möjligheterna. Gustaf Quote
rollexe Posted April 29, 2020 Author Posted April 29, 2020 Har kollat med transportstyrelsen och fått lite klarhet. Tidigare (-92) så var reglarna annorlunda och att man förregistrerade bilen och fick ett regnummer utan att bilen hade något godkännande och att den senare skulle regbesiktigas. Nu saknas regbesiktningen och vad jag förstår behövs olika handlingar till regbesiktningen så som ursprungskontroll, stämpelhandlingar från SFRO och buller intyg. Nu saknas alla dessa papper och antar ett regbesiktningen blir svårt. Vad tror ni? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.