Jonte Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 Efter mitt lilla nedslag på SBP om HC-halten så ska jag byta ventiltätningar i motorn. Då kommer mitt lilla problem. Går det att göra utan att behöva ta bort toppen från motorn? Jag har ju en SOHC motor med en överliggande kamaxel, måste denna kam bort för att byta? Jag var för trött igårkväll efter innebandyn när jag försökte tänka på detta problem i garaget :icon_sleep: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 En sån här kan vara bra om man skall göra det jobbet! http://www.biltema.se/products/product.asp...1&iItemId=21561 Då kan man trycksätta cylindern så att inte ventilerna ramlar ner när man lossar ventilfjädrarna - fast då återstår problemet med att lossa ventilfjädrarna med toppen på plats. Fast någon Ford-mek måste ha en lösning på detta problemet eftersom byte av ventiltätningar ingår i veckounderhållet på Fordmotorerna! :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 4, 2004 Author Share Posted October 4, 2004 (edited) Jomen en sån där hade jag införskaffat i lördags + lånat en liten kompressor från jobbet. Men kruxet är just att toppen sitter kvar Kanske ska kika förbi lokala fordverkstaden å fråga Edited October 4, 2004 by Jonte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 Hej Kammen behöver inte alls bort. Löser man bara problemet med nedfallande ventiler (tryckluft eller "reptricket" - stoppa in ett snöre i cylindern) så fixar man det på plats. Lösningen är att göra ett hävarmsverktyg som man kan pressa ned ventilfjädern med. Smidigast brukar det vara att bocka ett plattjärn som ett U (plattjärnet på högkant, kanske 15mm "högt") och svetsa en lämplig hävarm mellan "benen" i U:et, cirka 20 graders vinkel. Sedan kan man ta spjärn mot kammen och trycka ned fjädern. Svårt att beskriva i ord men ganska lätt att göra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 här har jag ett verktyg för att göra det med toppen på plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 dessvärre lyckas jag inte få med någon bild (kan ej ta denna typ av fil)??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elva Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 Bild på verktyget kommer senare ikväll. Ligger ett i verkstan :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 Jag gjorde egna verktyg av lite plattjärn / rundstång och ett gammalt tändstift med en luftnippel. Jag vet att det säkert ser anorlunda ut på forden än vad det gör på volvo men principen måste vara det samma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elva Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 (edited) Bild på verktyget som jag lovade. Fråga mig inte hur det används för det har jag aldrig gjort :D :D Troligtvis så ligger kammen i den lilla radien och 'ventilbrickan' (kom inte på rätt namn :( ) på utsidan av den stora radien. Edit. Lite stavfel. Edited October 4, 2004 by Elva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 Ja så är det. detta är ett FORD originalverktyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.