Jump to content

Byta ventiltätningar


Jonte

Recommended Posts

Efter mitt lilla nedslag på SBP om HC-halten så ska jag byta ventiltätningar i motorn. Då kommer mitt lilla problem.

Går det att göra utan att behöva ta bort toppen från motorn?

Jag har ju en SOHC motor med en överliggande kamaxel, måste denna kam bort för att byta?

Jag var för trött igårkväll efter innebandyn när jag försökte tänka på detta problem i garaget :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

En sån här kan vara bra om man skall göra det jobbet! http://www.biltema.se/products/product.asp...1&iItemId=21561

19-225_l.jpg

Då kan man trycksätta cylindern så att inte ventilerna ramlar ner när man lossar ventilfjädrarna - fast då återstår problemet med att lossa ventilfjädrarna med toppen på plats. Fast någon Ford-mek måste ha en lösning på detta problemet eftersom byte av ventiltätningar ingår i veckounderhållet på Fordmotorerna! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jomen en sån där hade jag införskaffat i lördags + lånat en liten kompressor från jobbet.

Men kruxet är just att toppen sitter kvar

Kanske ska kika förbi lokala fordverkstaden å fråga

Edited by Jonte
Link to comment
Share on other sites

Hej

Kammen behöver inte alls bort. Löser man bara problemet med nedfallande ventiler (tryckluft eller "reptricket" - stoppa in ett snöre i cylindern) så fixar man det på plats.

Lösningen är att göra ett hävarmsverktyg som man kan pressa ned ventilfjädern med. Smidigast brukar det vara att bocka ett plattjärn som ett U (plattjärnet på högkant, kanske 15mm "högt") och svetsa en lämplig hävarm mellan "benen" i U:et, cirka 20 graders vinkel. Sedan kan man ta spjärn mot kammen och trycka ned fjädern.

Svårt att beskriva i ord men ganska lätt att göra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde egna verktyg av lite plattjärn / rundstång och ett gammalt tändstift med en luftnippel.

Jag vet att det säkert ser anorlunda ut på forden än vad det gör på volvo

men principen måste vara det samma

post-4-1096917368.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bild på verktyget som jag lovade.

Fråga mig inte hur det används för det har jag aldrig gjort :D :D

Troligtvis så ligger kammen i den lilla radien och 'ventilbrickan' (kom inte på rätt namn :( ) på utsidan av den stora radien.

Edit. Lite stavfel.

post-4-1096920075.jpg

Edited by Elva
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...