Kristoffer-Robin Lotze Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 Lite konstig fråga kanske men hur lång fjädringsväg räknar man med från full bump till full drop på en vanlig standardbil? Sitter och klurar på hur långa coilovers jag behöver och hur långt slag dom ska ha... tanken är att det ska bli en gatbil med lite längre fjädring än vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 (edited) Min bil kommer också gå mest på gatan jag siktar på 120 mm full bump till full drop fördelat på 2/3 bump och 1/3 drop. Men det är nog åt det längre hållet. Tror att runt 100 mm är mer vanligt. En sjua är så lätt att den inte behöver så lång fjädringsväg utan går rätt behagligt ändå. Edited January 27, 2020 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer-Robin Lotze Posted January 28, 2020 Author Share Posted January 28, 2020 Tack! Då har jag ett litet hum i alla fall... Nu blir inte det här en 7:a och hamnar troligtvis någonstans vid 1500 kg men då har jag lite siffror att utgå ifrån. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 28, 2020 Share Posted January 28, 2020 SFROs rekommendation är minst 60 mm in och 30 mm ut fram, bak 60 mm åt båda håll. Det är dock relativt lite fjädringsväg, en "normal" bil för gata har oftast mer. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer-Robin Lotze Posted January 28, 2020 Author Share Posted January 28, 2020 Vad har ni för max? Så jag inte går på en nit även med detta? 😝 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 28, 2020 Share Posted January 28, 2020 Jag kan inte säga att det finns något maxvärde, det handlar ju om hur bilen fungerar. Så länge den inte välter eller är instabil... Troligen är det andra saker som begränsar hur mycket fjädringsväg man kan ha - styrleder, spindelleder, drivaxlar etc. kan ju inte ta hur mycket rörelse som helst utan att bottna. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts