Fjonkalicious Posted January 10, 2020 Share Posted January 10, 2020 Jag har 15-tums hjul på mitt projekt. Det sitter wilwood ok och troligen sierraskivor. Står ingen mer spec i papperna. Jag har grovt mätt diametern till 310 mm. Långsiktigt vill jag helst ha ett par 13 tums fälgar pga vikt och utseende. Få fälgtillverkare anger sina mått och innermått i fälgen. Vilket mått skall man gå på? 13 x 25,4= 330,2. Är detta innermåttet diameter på en fälg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 10, 2020 Share Posted January 10, 2020 Nej 13" är väl diametern till ytan där däcket ligger an och tätar, sen om det är på fälgbanan eller fälghornet vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 Sierra hade som störst 280 mm skivor original (Cosworth), så har du 310 mm skivor är det något annat. Det är väldigt svårt (omöjligt?) att rymma 310 mm skivor i 13" fälgar. Det brukar vara trångt även i 15" så du kanske skulle behöva mäta mer noga för att bedöma hur det kan funka. Sedan skiljer utrymmet i fälgarna också - generellt sett har smidda motorsportfälgar mer utrymme för bromsar än billigare fälgar. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 310 mm inkl ok m.m. är det jag menar. Så det är ju troligt med 280 mm plus OK. Tråkigt att inte tillverkarna tar mer hänsyn till detta och skriver ut innermåtten? Det är ju trots allt ganska väsentligt för ett köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts