Jump to content

Koppling C20XE Till Ford Typ 9


Robert

Recommended Posts

troligtvis använder de fords lamell till opels tryckplatta

vad är fördelen med fords typ 9 låda jämfört med opel omegas i alumin. -88 2,0

Storlek, styrka, sen finns det tydligen en hel del godis för den som vill byta innehåll i sin typ9.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en orginal tryckplatta till c20xe:n..

Men iom att jag lix skulle köpa en ny så fick det bli en Sachs förstärkt variant.

Lamellen är nått som westfield skickade, kommer säkert från nån ford..

Men det är ju inte så noga heller, bara den passar :)

Fast hade jag handlat idag så hade jag nog kört på en sinterlamell från dalhems, kostar ju rätt lite pengar oxå.

Lamellen som jag har nu är några mm större än orginal-lamellen, men det är fortfarande gott om plats för den.

Allt ligger löst på bänken nu faktiskt, kom gärna förbi på ett besök om du vill!

Edit:

Äh, fick för mig att det var Díravi som hade startat tråden, han bor ju här i stan... (Umeå)

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Jag använder en orginal tryckplatta till c20xe:n..

Men iom att jag lix skulle köpa en ny så fick det bli en Sachs förstärkt variant.

Lamellen är nått som westfield skickade, kommer säkert från nån ford..

Men det är ju inte så noga heller, bara den passar :)

Fast hade jag handlat idag så hade jag nog kört på en sinterlamell från dalhems, kostar ju rätt lite pengar oxå.

Lamellen som jag har nu är några mm större än orginal-lamellen, men det är fortfarande gott om plats för den.

Allt ligger löst på bänken nu faktiskt, kom gärna förbi på ett besök om du vill!

Edit:

Äh, fick för mig att det var Díravi som hade startat tråden, han bor ju här i stan... (Umeå)

Du har möjligtvis inte sachs nummer på den tryckplattan? :wohow:

Hur stor diameter på lamellen tror du man kan ha?

//Robban

Link to comment
Share on other sites

troligtvis använder de fords lamell till opels tryckplatta

vad är fördelen med fords typ 9 låda jämfört med opel omegas i alumin. -88 2,0

Precis som diravi skriver så finns det en del fördelar med den lådan men det som fick bägaren att rinna över för min del var att det finns så mycket "godis" till den lådan i England. :twisted:

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Du har möjligtvis inte sachs nummer på den tryckplattan? :wohow:

Hur stor diameter på lamellen tror du man kan ha?

//Robban

Nej tyvär, man ser inte hela numret på bilden.

Bild008.jpg

Men jag kan försöka komma ihåg nästa gång jag är i garaget!

Storlek på lamellen?

Ingen aning, 228mm är väl orginal, mer än så är väl knappast lönt då den bara sticker utanför tryckplattan...

Skulle tro att man kan ha kanske 8mm större innan det tar i en kant på svänghjulet.

Den jag har nu är gissningsvis 232mm, det sticker ut litegranna.

Men om du lix ska beställa en sinter från dalhems så beställer du ett fordcentrum med puckarna nitade så den blir 228mm.

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Du har möjligtvis inte sachs nummer på den tryckplattan?   :wohow:

Hur stor diameter på lamellen tror du man kan ha?

//Robban

Nej tyvär, man ser inte hela numret på bilden.

Bild008.jpg

Men jag kan försöka komma ihåg nästa gång jag är i garaget!

Storlek på lamellen?

Ingen aning, 228mm är väl orginal, mer än så är väl knappast lönt då den bara sticker utanför tryckplattan...

Skulle tro att man kan ha kanske 8mm större innan det tar i en kant på svänghjulet.

Den jag har nu är gissningsvis 232mm, det sticker ut litegranna.

Men om du lix ska beställa en sinter från dalhems så beställer du ett fordcentrum med puckarna nitade så den blir 228mm.

Trevlig bild... :thumbup:

Jag skulle bli jäkligt glad om du kunde kolla upp Sachs nummret. Det vore perfekt om du även hittade ett märke (tex Sachs, luk, ap osv) och nummer på lamellen. :D

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säga att jag har haft opellådan (omega -88) nerplockad och det är faktiskt kraftiga både axlar

och drev i den. så nog borde den hålla en massa stryk. tittar men t.ex. på opels framhjulsdrivna lådor så är omegans mycket kraftigare och F16 F20 lådorna tål mycket.

Fords lådor har jag aldrig haft mycket till övers för . de håll inte för originaleffekt knappt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säga att jag har haft opellådan (omega -88) nerplockad och det är faktiskt kraftiga både axlar

och drev i den. så nog borde den hålla en massa stryk. tittar men t.ex. på opels framhjulsdrivna lådor så är omegans mycket kraftigare och F16 F20 lådorna tål mycket.

Fords lådor har jag aldrig haft mycket till övers för . de håll inte för originaleffekt knappt.

Nja.. nu ska vi inte va sånna :)

Typ-9 lådan är en stadig sak som används flitigt i rally/racing, då ofta på oplar där orginallådorna lämnar in en efter en... även med quife drevsats.

Problemet med fordlådan är att det kommer in vatten i den, vilket gör att oljan förstör mer än den gör nytta.

Sen kommer lagerspel och för stora kuggsspel och alla växlar på bottenstocken blir obrukbara.

Men men, jag är ingen växellåds-guru, vet bara vad kompisar i rallysvängen har att säga.

Ang. lamellen och nummret på tryckplattan så ska jag kolla på det nästa gång jag är i garaget!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har löst problemet. :D

Fick låna enn jättre bra katalog från en biltillbehörsfirma här i stan och hittade ett gäng olika lameller som borde funka.

Ska åka ner å beställa en i morgon. Vad det gäller tryckplattan kommer även jag köra med kadettens orginal platta. :D

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har löst problemet.  :D

Fick låna enn jättre bra katalog från en biltillbehörsfirma här i stan och hittade ett gäng olika lameller som borde funka.

Ska åka ner å beställa en i morgon. Vad det gäller tryckplattan kommer även jag köra med kadettens orginal platta.  :D

//Robban

Men vad bra!

Jag var förbi garaget idag, hittade ingen papperslapp så jag tog kort på nummrena, lamellen var iaf av fabrikatet "HQ", den kommer från westfield.

Standard tryckplatta funkar säkert utmäkt!

Var bara det att jag lix skulle köpa en ny, så då fick det bli en förstärkt...

Så är man ju lite förberedd om det skulle behövas i framtiden :)

Vad hittade du för diameter på lamellen som du beställde?

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Letade rätt på vad det är för lamell jag har iaf...

Tillverkaren är som sagt "QH" (ett ryskt företag verkar det som)

Och artikelnummret på den är "C911AF"

Då jag sökte reda på vilken bil den kommer ifrån så fick jag följande.

Rover SD1 2,3

Diameter på lamellen är 231mm och splinesdelen är 25,4mm x 23 splines.

Det är ju rätt lika mått som opelns 228mm.

Här är en pdf med mått på alla qh:s kopplingsdelar, kan vara lite seg att ladda men... bra att ha!

http://qh.dp.ua/s.pdf

Granada diesel ser ju rätt lovande ut, 232mm..

Bara att kolla vilken som är billigast! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...