Jump to content

profil på länkarmar...


iceman

Recommended Posts

jag har för mig att det varit uppe innan men en sökning på forumet på "ovala" gav inte mycket infå så jag frågar istället..

finns det någon nackdel med ovala rör ???

är dom "svagare" än vanliga runda ???

Link to comment
Share on other sites

jag har för mig att det varit uppe innan men en sökning på forumet på "ovala" gav inte mycket infå så jag frågar istället..

finns det någon nackdel med ovala rör ???

är dom "svagare" än vanliga runda ???

I gentligen har jag ingen aning :blink: men det känns på nå´t sätt i "reptihjärnan" att det skulle påverkar

styrkan på ett negativt sätt. Blir det inte starkare på den sas längre sidan och svagare på den smalare sidan. Alltså beroende hur kraften är riktad. :icon_blink: TEX tar man ett plattjärn så är det lätt att bocka på "flatan" o.s.v. <_<

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Om det är drag och tryck som är dimensionerande så är det bara en fråga om area men det kan också vara knäckning som är dimensionerande och då är det styvheten svagaste riktningen som gäller. Det är också svårt att konstruera en A-arms så den blir helt fri från böjande laster. På bokens A-armar har den undre ett ganska stort moment pga stötdämparfästet och på den övre blir det ett mindre moment i "färdriktningen".

Runda rör har dålig aerodynamik, ovala rör är betydligt bättre.

Link to comment
Share on other sites

Runda rör har dålig aerodynamik, ovala rör är betydligt bättre.

Hmm.. man kanske skulle göra ovala "vingar" i kolfiber och trä över dom runda rören så dom blir ovala ?? :prop:

Jag undrar hur latjo det skulle se ut :icon_blink:

Fast visst, det skulle ju kunna bli bättre aerodynamik... ska läsa på lite aerodynamik innan jag börjar med karossen tänkte jag... lite förbättringar jämtemot bokchassiet kan man säkert göra :)

Edited by Henrik Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är helt kass vad gäller metallurgi så kommer här en fråga till:

Hur är det med hållfastheten om man fräser ut en länkarm i

aluminium då ?? Då kan man ju få den profil man vill, samtidigt som man sparar en hel del vikt.

Link to comment
Share on other sites

En grundläggande skillnad mellan stål och aluminium är utmattningskarakteristiken. Rätt dimensionerat har stål en (teortiskt) obegränsad livslängd. Aluminium kommer förr eller senare att gå sönder och det är inte helt enkelt att förutsäga när "förr eller senare" inträffar. För en gatbil gissar jag att din SFRO-man kommer att vilja se ganska omfattande beräkningar om du inte har plockat lättmetallarmar från en befintlig bil. Ska du bygga en racer är det helt ok att chansa lite för att spara kilon och cV.

"Plattrunda" rör är ganska lätta att få tag på och populärt i england just nu (hittar tyvärr ingen bild). Vet inte om de är bättre än runda.

Link to comment
Share on other sites

Oki, får väl leta ovala "rör". Det är ju inte så mycket man behöver(7-8m ??)

så det gör väl inget att det antagligen är lite dyrare.

Lite Offtopic kanske, men hur har man gjort med min vardags-bil ??

Den är ju gjord i Alu och dessutom limmad ihop. Kommer den att rasa ihop

efter ca 8 - 12 år ?? Isåfall vad har AUDI för åttaganden ??

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är bara hubbarna väl dimensionerade, väl utförda (rejäla radier) och du har koll på materialet, så är det inga större problem.

Hela Audin är förmodligen grymt överdimensionerad mot utmattning, på rätt ställen. Det är just den saken som är svår att replikera när man själv bygger i aluminium, så ofta blir aluminiumbitar som är tillräckligt överdimensionerade lika tunga eller tyngre än vad en stålkonstruktion skulle ha blivit.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Är det "bara" bättre luftmotstånd man är ute efter är nog Ackes metod eller något liknande det enklaste.

Problemen med runda rör uppstår främst när luftströmmen ska fylla utrymmet bakom röret. Att limma på en liten vinge eller spoiler på baksida av röret borde fungera.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi gräl.. diskuterade rördimensioner I den här trådenungefär samtidigt som vi pratade ovala profiler senast.

Det som orsakar problem är att stötdämparfästet sitter så långt in från spindelleden på undre a-armen. Kan du få ut fästpunkten nära leden så minskar tjälskottsproblemen. Men du behöver väldigt långa dämpare eller någon form av länk för att få det bra.

Link to comment
Share on other sites

Det som orsakar problem är att stötdämparfästet sitter så långt in från spindelleden på undre a-armen. Kan du få ut fästpunkten nära leden så minskar tjälskottsproblemen. Men du behöver väldigt långa dämpare eller någon form av länk för att få det bra

Hade tänkt att ha sk. Pushrod, så fästet hamnar lååångt ut.

men jag får väl fortsätta leta efter lite grövre rör.

Link to comment
Share on other sites

Om du jämför runda rör med ovala så ska det ovala röret iallafall vara samma "höjd" och godstjocklek som det runda för att få ungefär samma hållfasthet.

Till de övre bärarmarna där det som tidigare sagts mest uppstår tryck och drag räcker med en klenare dimension. Till de undre främre bärarmarna behövs lite grövre då det är en del böjning inblandat också.

40x20x2 låter väl som en tillräcklig dimension till de undre men sätt då infästningen till dämparen/pushrod så långt ut som bara är möjligt. Kolla om det finns med lite grövre gods typ 2,5-3mm.

Ang hubbar i aluminium kontra stål så skiljer det inte mycket viktmässigt, jag gjorde mina i 5mm stålplåt och de väger inte så mycket som jag trodde. bifogar bild på mina hubbar i lackerat tillstånd.

post-3-1098771617.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håller på att ringa runt till dom järnvaruhus jag hittat, dock utan större framgång.

Broson ville inte sälja endast 6-meterslängder till mig som privatperson. :(

Himla snygga hubbar :thumbup:

Är det något du vill dela med dig av i form av ritningar tro ??

Link to comment
Share on other sites

visst finns det ritningar har dock förändrat fysiskt på dem sen de gjordes men jag ska se om jag hittar nya eller har tid att modifiera.

De är gjorda för att passa sierrans drivaxel den där axeln bultas ute vid hubben anpassat för scorpions bakre skivbromsok och skivor. har fått delarna laserskurna vilket underlättar massor..

Jag har detaljritningar på alla delar till den som den ser ut på bifogad fil. Det stämde inte med infästningarna för bromsoket så jag fick göra nya ritningar finns någonstans hemma bifogar bilder.

Huvudplattan är avkapad mellan hålen på den sidan där oket sitter.

delar.zip

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
visst finns det ritningar har dock förändrat fysiskt på dem sen de gjordes men jag ska se om jag hittar nya eller har tid att modifiera.

Jag har detaljritningar på alla delar till den som den ser ut på bifogad fil. Det stämde inte med infästningarna för bromsoket så jag fick göra nya ritningar finns någonstans hemma bifogar bilder.

Har du hittat några ritningar ännu ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...